Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jeden z největších průšvihů dějin aut výrobce vykupoval za dvojnásobek, aby ho sešrotoval, nyní se prodává za miliony
před 4 hodinami | Petr Miler
V době, kdy ještě automobilky měly úroveň, klidně nabídly zákazníkům dvojnásobek ceny nepovedeného vozu, aby neriskovaly další ostudu a s ní spojené náklady. Muselo to být lákavé, někteří přesto odolali. A dnes nemají důvod litovat.
Slávu si lze vydobýt různými způsoby. Průměrností to nepůjde, jinak ale nutně nemusíte být výjimečně dobří, stačí, abyste byli výjimečně špatní. Přesně to platí o autě, ke kterému se dnes musíme vrátit a které si mezi sebou sběratelé prodávají stále dráž v podstatě jen kvůli tomu, že to bylo totální fiasko.
Jedná se o Citroën BX 4TC, speciál věhlasné rallyové skupiny B, který svého času nedosáhl prakticky ničeho. Na rozdíl od jiných vozů tohoto ražení, které se před náhlým ukončením soutěže ani nestihly postavit na start, se BX 4TC v několika podnicích objevil. V roce 1986 soutěžil v Rallye Monte Carlo dokonce s ambicemi na medailové pozice, jenže ani jeden vůz nedojel do cíle. V následující švédské rallye skončila nejlepší posádka šestá a ve třetím podniku, portugalské rallye, Citroëny opět nedojely. Dalších soutěží v kalendáři WRC se už tým neúčastnil a to bylo všechno.
Na vině byla už konstrukce vozu kterou definoval motor vepředu, neobvyklý hydropneumatický podvozek, hmotnost 1 150 kg a nepoužití středového diferenciálu. Řešení to bylo zajímavé, ale nekonkurenceschopné - těžký a obtížně ovladatelný vůz nebyl schopen držet krok zejména skupině B na míru ušitým strojům s motorem uprostřed. A konkurenceschopnosti jistě nepomohlo ani to, že s motorem 2,1 turbo s výkonem až 405 koní nešlo zrovna o nejspolehlivější vůz v poli. A tak BX 4TC skončil v soutěžích dosti neslavně.
Může se zdát, že nic horšího už se nemohlo stát, opak je ale pravdou. Šesté místo v jedné ze soutěží je ve srovnání se vším ostatním vlastně pěkný výsledek, největší průšvih se odehrál jinde. Automobilky se musely spolu se vstupem do soutěže zavázat k výrobě 200 homologačních kusů a teprve ty se pro Citroën staly učiněnou noční můrou. O jejich produkci se měla postarat firma Heuliez (té patří logo na jedné z detailních fotek níže), která pod dlouhou kapotu s přídavnými světlomety montovala čtyřválec o výkonu 200 koní (147 kW) při 5 250 ot./min. Ve srovnání se soutěžními stroji to byla bída, vůz ale s pohonem všech kol sprintoval na stovku za 7,1 sekundy, což v polovině 80. let definovalo rodinou raketu.
Dnes bychom nad něčím takovým jen zajásali a čekali, až Citroën odpočítá asi 3 sekundy, které bude trvat vyprodání celé omezené série, jenže dnes je dnes a tehdy bylo tehdy. Ostrý silniční BX 4TC byl pětkrát dražší než běžný, civilní BX a zájem o něj byl mizivý. Z plánovaných 200 homologačních exemplářů se tak prodalo jen 86 kusů a ani tím nebyl fiasku konec. Prodané vozy byly příšerně nespolehlivé a jejich nekonečné záruční opravy stály automobilku majlant, o pověsti ani nemluvě. Firma se tak rozhodla k neobvyklému kroku - chtěla i to málo draze prodaných strojů vykoupit zpět, aby je zničila a na celou tuhle epizodu zapomněla.
Citroën oslovil zákazníky s nabídkou, že jim zaplatí dvojnásobek kupní ceny za vrácení homologačního speciálu zpátky automobilce. U části z nich uspěl a auta obvykle sešrotoval, byť část z nich použil také na náhradní díly pro zachované soutěžní exempláře. Ne všichni ale své vozy dali - podle dostupných údajů dodnes přežilo něco okolo 30 aut (nejčastěji zdroje hovoří o 38 vozech) a níže můžete vidět jeden z dodnes existujících kusů, který se prodal v aukci francouzské firmy Aguttes.
Je to kus s pořadovým číslem 62, který má na tachometru pouhých 2 865 km. Jde tedy o prakticky netknuté auto v plně originálním stavu, jeden z nejzachovalejších kusů na světě. Navzdory minimálnímu nájezdu měl mít pravidelný servis a je prý připraven vás okamžitě přenést zpět do časů slavné skupiny B. Podívejte se na tento specifický skvost sami, jisté kouzlo mu nelze upřít - designově i technicky se vymyká normám, jak to jen jde. A fascinující je, že jeho dnešní cena zdaleka neodpovídá tomu, že byl vlastně tak trochu k ničemu, neboť se prodal za 107 700 euro, tedy asi 2,7 milionu Kč. A dá se čekat, že jeho hodnota do budoucna jen poroste, nedivili bychom se, kdyby se tento konkrétní vůz už za pár let prodal za 4 nebo 5 milionů. Stačí vlastně jedno - nejezdit s ním a dobře se o něj starat...
















Citroën BX 4TC byl svého času neúspěšný jako soutěžní speciál i silniční raketa, dnes je to ale ceněná rarita, která má přežívat jen v 38 exemplářích. Kousek s pořadovým číslem 62 se prodal za 2,7 milionu Kč, což je vzhledem k celé historii tohoto speciálu naprosto fascinující suma. Foto: Aguttes, tiskové materiály
Zdroj: Aguttes
Bleskovky
Max Verstappen se neobvykle zjevil na sociálních sítích a setřel rekordmana, který zpochybňoval jeho výkon zajetý pod falešným jménem
včeraFerrari uspořádalo výlet pro majitele legendární F50, v hrstce aut se mu sešly stroje za víc než 3 miliardy
včeraMožná nejlepší fotbalový obránce světa ukázal své nové auto, zářit v něm bude míle na všechny strany
17.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Hammond s Mayem se naposledy projeli po trati Top Gearu, na které psali historii, pár slz při tom ukápne
před hodinouŠéfové velkých automobilek překvapivě vzkazují do Bruselu: Buďte jako Trump
před 3 hodinamiJeden z největších průšvihů dějin aut výrobce vykupoval za dvojnásobek, aby ho sešrotoval, nyní se prodává za miliony
před 4 hodinamiNekupujte si elektromobil, v roce 2030 už ho ani nebudete mít čím nabíjet, varují Nizozemci na základě zprávy operátora sítě
před 6 hodinamiNový šéf Nissanu zkouší hodit vinu za současnou krizi firmy na Carlose Ghosna, baští mu to jen lidé bez špetky kritického uvažování
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva