Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
K mání je jedno z nejslavnějších českých aut historie. I s 39 léty na krku stojí miliony
9.11.2018 | Petr Miler
Vzniklo v asi 38 exemplářích a do historie automobilismu se nezapsalo jen u nás. Originály jsou vyvažovány zlatem a toto je jeden z nich.
V historii Škody nenajdeme slavnější a z celosvětového hlediska významnější vůz, než je soutěžní model 130 RS. Skoro přesně před 41 léty tento stroj zázračně rozdrtil západní stroje v mistrovství světa v rallye a byla to jen třešinka na dortu jeho sportovních úspěchů. Takový John Haugland za jeho volantem získal většinu ze svých 106 vítězstvích v barvách Škody a byl jen jedním z řady pilotů, kteří se dokázali se 130 RS prosadit. Ne nadarmo se mu přezdívalo „Porsche východu”.
Byť vůz vznikl na základech ještě relativně hojné Škody 110 R, přímo 130 RS je velkou vzácností. V inzerci můžete narazit na spoustu neoriginálních replik, přímo původní tovární stroj se ale v nabídce objevuje jen zřídka. Je to logické, postaven byl v jen asi 38 továrních exemplářích a je otázkou, kolik se jich mohlo dožít dnešních dnů. Ceny takových skvostů tomu odpovídají a krásným příkladem budiž kousek, který si můžete prohlédnout na fotografiích níže - je to podle všeho originální Škoda 130 RS a cena tomu odpovídá. Majitel za ni žádá 85 tisíc Eur, tedy bezmála 2,2 milionu Kč.
Vůz pochází z roku 1979 stojí v Bulharsku, kam byl téhož roku dovezen na objednávku tamního ASC (Auto Sport Club Bulgaria). Jeho pohonnou jednotkou je třináctistovka, přesněji motor o objemu 1 298 ccm, který v původní specifikaci dával výkon 142 koní při 8 500 ot./min. Později byl dále upraven instalací ostřejších továrních vaček a jeho výkon by se měl pohyboval mezi 158 a 163 koňmi. Nuda? Tohle auto má vážit 720 kg a snadno tedy pojede lépe než 1,5tunový vůz s třemi stovkami kobyl, to není žádné ořezávátko ani dnes.
Specifikem 130 RS je také upravený podvozek, který má delší ramena přední nápravy a upravená, šikmo kyvná ramena nápravy zadní, což znamená velmi dobrou ovladatelnost. Také byla odlehčena střecha, je z plechu o tloušťce pouhého 0,7 milimetru. Základ zůstal ocelový, ale vnější panely byly zčásti hliníkové a zčásti laminátové a kola byla hořčíková.
Dnes se díváme na soutěžní stroj, který jezdil rallye mezi léty 1980 a 1983 v rukou Atanase Atanasova a dodnes má původní registrační značky B 20 30. Majitel říká, že má veškerou dokumentaci prokazující originalitu tohoto vozu, a to přes jeho rozsáhlou renovaci, která proběhla po roce 1997.
Tehdy auto koupil jeho současný vlastník, doktor Hristiyan Kosturski, bulharský sběratel podobných aut. Nabízel jej už dříve a pochopitelně se objevily pochybnosti o pravosti stroje, ale podle dokumentů doktora Kosturskiho i použití některých dílů (brzdy Girling, adekvátní hlava motoru a sání) jde opravdu o jeden z původních továrních exemplářů. A renovace mu určitě neuškodila, vypadá naprosto dokonale a podle majitele tak i jezdí. Též veškerá technika byla prý vrácena do stavu nového zánovního stroje.
Je to jistě výjimečná nabídka a jen z představy možnosti prohnat originální 130 RS se člověku sbíhají sliny. Jestli ovšem takové pocity stojí za 2,2 milionu Kč, musíte posoudit sami. Soudě podle dřívějších neúspěšných snah vůz prodat zřejmě nebude moc lidí, kteří by si na tuto otázku odpověděli kladně...











Tato Škoda 130 RS je podle všeho vážně originální a ve skvělé stavu. A je na prodej
Takhle vypadala ikona českého rallye v časech své největší slávy
Zdroje: Mobile.de, Hristiyan Kosturski
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
VW se rychle zbavil 20 tisíc zaměstnanců, další čekají omezení. Litovat nemusí, na cestu dostávají pohádkové peníze
5.6.2025Ve své době nejlevnější 400koňové auto Evropy jde dnes koupit sotva jeté prakticky za babku, jede až 295 km/h
5.6.2025Vyhozený šéf Stellantisu uznal chybu, bojovat proti velkým motorům byl fatální omyl. Jeho nástupci ho rychle napravili
5.6.2025Šéf týmu Formule 1 Mercedesu naštval italské taxikáře poznámkami na adresu Verstappena, ti mu to vrátili i s úroky
5.6.2025K mání je daleko nejlevnější Ferrari F430 v Evropě. Je krásné a nestojí víc než lepší Škody, jeho majitel zemřel
6.6.2025
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB