Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Lada 2108 Žralok: i tohle lze udělat ze Samary. Drsný stroj má turbo a 300 koní
5.1.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ 125 foto, videa) Tohle ďábelsky působící auto bývalo kdysi otřískanou Ladou. Dnes je z něj třísetkoňový showcar s nůžkovými dveřmi.
Bratři Andranik a Arsene Vartanovovi, žijící v ruském Armaviru, si chtěli otevřít dílnu zabývající se autotuningem. Pro začátek a zčásti i kvůli reklamě zvolili Ladu Samara. Není to zrovna dobrý základ pro tuning, protože ať uděláte cokoliv, Samara nikdy nebude pěkné auto. Ovšem, pokud jí nedáte kompletně novou karoserii. Právě to se stalo a vůz pojmenovaný „Žralok” na snímcích vůbec nevypadá, že by mu za základ posloužilo něco jako Lada.
V roce 2005 bratři koupili tuhle Samaru, vyrobenou v roce 1996. Byla kompletně sériová, snad až na jiná kola. A takhle byla dlouho provozována, jen s nějakými relativně drobnými změnami - vidíme např. odlišná přední světla. Pak ale došla řada na pořádnou přestavbu, kterou zahájilo snížení střechy o 6 cm. Tahle úprava je sama o sobě dost náročná, ale nebylo to ani zdaleka všechno.
Kromě střechy dostala tato Samara kompletně novou přední i zadní část karoserie a snad právě podle vzezření přídě dostala jméno Žralok - trochu tak působí. Dojem podtrhují i žábry na podbězích, ovšem nečekejte funkci odvětrávání předních kol, je to spíš designový prvek. A žábry na nástavcích prahů tím spíš.
Originálního tu není pomalu nic, snad jen panely dveří - rámy oken jsou pozměněny v souvislosti se snížením střechy. Jenže ani otevírání dveří není standardní, dveře se otevírají nahoru skoro jako u Lamborghini. Zbytečně složité a drahé, budiž, ale na showcar dokonalé. Všechny díly karoserie včetně kapoty, která má trochu moc zámků, jsou vyrobeny z laminátu. Vepředu přibylo několik centimetrů převisu, ovšem nikoliv samoúčelně.
Vzhled nebyl to jediné, co bylo upraveno. Sedmnáctipalcová kola ukrývají vylepšené brzdy - vpředu vidíme čtyřpístkové třmeny s drážkovanými kotouči a vzadu zmizely sériové bubnové brzdy, aby udělaly místo silnějším kotoučovým. Vylepšené je také zavěšení kol, které dostalo tlumiče Bilstein. Všechno - včetně onoho nastavení předního převisu - kvůli většímu výkonu motoru.
Těsně za novým předním nárazníkem totiž našel místo mezichladič stlačeného vzduchu, přes který prohání vzduch turbodmychadlo GReddy TD05H. Od něj se odvíjí všechno od sacího potrubí s blow-off ventilem po svody a výfukový systém, který byl stavěný kompletně zakázkově, trubky jsou nerezové a mají průměr 6 cm. A jsou tu také kované písty a odlehčené ojnice. Výsledek je 300 koní z 1,6 litru objemu, které putují na přední kola přes keramickou spojku a zesílenou převodovku.
V interiéru zaujme především palubní deska, která má sice základ v té sériové, ale přibylo tu několik budíků a také sériový přístrojový štít se poroučel. Nenajdeme tu ani původní volant, sedadla nebo koberce a ve stropě je nové světlo s přihrádkou na brýle, které pochází z Toyoty. A pokud vám jsou povědomá sedadla, má to důvod - pocházejí z Porsche 911. Jako jedny z mála věcí na tomto voze nejsou černá, což budiž příjemnou změnou.
Práce na Žralokovi trvaly celkem tři roky a dokumentují je fotografie a videa níže. Obrázků je 125 a ukazují vůz od původního stavu po hotového černého Žraloka. Třebaže tuning nevoní každému, tohle auto je postavené velmi precizně. Před půl rokem bylo nabídnuto k prodeji za 1,5 milionu rublů, tedy cca 456 tisíc korun, protože se Vartanovovi chtěli pustit do nového projektu. Zda se prodalo, nevíme.
A ona tuningová dílna? Jmenuje se SCL Performance a funguje, věnuje se stavbám podobným Žralokovi pro zákazníky, a to nejen z laminátu, ale i z karbonu. Zda by ale byla ochotna namontovat sedačky ze Samary do 911, máme pochybnosti.

























































Stavba Žraloka zabrala tři roky, je provedena velmi precizně































Čtyřvrstvý černý lak je po vyleštění jako zrcadlo





































Hotový stroj působí vážně jako žralok
Zdroj: SCL Performance
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 37 minutami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 2 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 3 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 5 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 13:02 - Stepan
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
