Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Němci před 23 léty postavili nejrychlejší kombík světa, obří motor sotva pojal
26.12.2019 | Petr Miler
Dnes skoro zapomenutý stroj v hávu téměř sériového Mercedesu třídy E skrýval extrémní motor 7,3 V12. V případě verze kombi stačil na nejvyšší rychlost 320 km/h, i dnes mimořádné číslo.
Německá společnost Brabus bývala malým úpravcem, který začal tak, že si Bodo Buschmann upravil svůj Mercedes W116, aby s ním stačil Porsche 911. Už pod hlavičkou firmy Brabus, jejíž název je spojením částí jmen dvou zakládajících společníků, Brackmanna a Buschmanna, se pak zabýval hlavně úpravami Mercedesů třídy S generace W126. Automobil, který tuhle firmu dostal do popředí světové tunerské scény, byl ale o něco menší. Šlo Brabus E a T V12, postavený na základě třídy E generace W210.
Jakých úprav se toto auto dočkalo? Místo šesti- a osmiválcových motorů putoval pod kapotu 7,3litrový dvanáctiválec Mercedesu, který nabízel 582 koní a 772 Nm. Byl to stejný motor, který úpravce už montoval do Brabusu 7.3 S, v tomto případě ale mělo auto očividně problém obří agregát vůbec pojmout. Ale podařilo se a ve výsledku to znamenalo, že z maximálky omezené na 250 km/h bylo najednou 330 km/h - a s tím i zápis do Guinnessovy knihy rekordů jako nejrychlejší sedan na světě.
Rychlost 330 km/h v polovině devadesátých let znamenala, že jste dostali na roveň nejexkluzivnějším supersportům světa, jako je Lamborghini Diablo, Ferrari F50 nebo třeba Dodge Viper. V podstatě existovala jen dvě auta, která byla schopna Brabus E V12 překonat maximálkou - McLaren F1 a Bugatti EB110. Ani to ale nebylo všechno.
Snad aby šílenosti nebylo dost, dostal sedan ještě trochu šílenějšího sourozence - kombík, nazvaný Brabus T V12. Pod kapotou měl stejný motor, na podvozku a karoserii stejné úpravy, jen maximálka byla 320 km/h. I to ale stačilo na titul nejrychlejšího kombíku na světě v Guinessově knize rekordů, nikdo jiný nic tak rychlého s velkým zavazadelníkem nikdy dříve nevyráběl a i dnes tato cifra platí za jednu z historicky nejvyšších hodnot.
Dvanáctiválec má oproti sérii, ve které má 6 litrů objemu, větší vrtání a zdvih, sportovní vačku, plynem plněné ventily a kované písty. Také převodovka, pětistupňový automat, měla o stupeň víc, než byla schopna nabídnout standardní skříň třídy E. Podvozek byl zpevněn tak, aby zvládl jízdu více než třísetkilometrovou rychlostí. Sériové brzdy uvolnily vpředu místo větším drážkovaným kotoučům se čtyřpístkovými brzdiči. A pneumatiky Michelin mají rozměr 245/40 ZR18 vpředu a 285/30 ZR18 vzadu.
Na karoserii také vidíme změny, třebaže jen velmi malé. V rychlostech, jakých je tento stroj schopný, je důležitá aerodynamika, takže tu je nový přední spoiler s karbonovým lízátkem a lehce upravené prahy a zadní nárazník. Dvě koncovky výfuku, sportovního systému s rychloprůchozími katalyzátory, a větší kola jsou tak těmi hlavními indikátory, že pod kapotou není diesel.
Kabina byla pochopitelně luxusně vybavena, stále se bavíme o Brabusu. Kůže na sedačkách i dalších místech byla speciálního druhu Brabus Mastik a při jejím činění nebyly použity žádné chemikálie. Dobové zdroje zmiňují také kvalitní audiosystém s měničem CD. Ovšem, fax a videopřehrávač jako v Brabusu 7.3 S nečekejme. Po stránce funkční výbavy zmiňme ABS a kontrolu trakce, to tehdy bylo stále relativně novinkou.
Dvanáctiválec se do W210 dostal jen v případě několika desítek kusů a dnes je velkou raritou. Potkat v inzerci E V12 je tedy vzácná událost, o cenách ani nemluvě...
![Němci před 23 léty postavili nejrychlejší kombík světa, obří motor sotva pojal - 1 - Brabus E V12 W210 dalsi 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Němci před 23 léty postavili nejrychlejší kombík světa, obří motor sotva pojal - 2 - Brabus E V12 W210 dalsi 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Němci před 23 léty postavili nejrychlejší kombík světa, obří motor sotva pojal - 3 - brabus e v12 w210 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Němci před 23 léty postavili nejrychlejší kombík světa, obří motor sotva pojal - 4 - brabus e v12 w210 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Němci před 23 léty postavili nejrychlejší kombík světa, obří motor sotva pojal - 5 - Brabus E V12 W210 dalsi 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Němci před 23 léty postavili nejrychlejší kombík světa, obří motor sotva pojal - 6 - brabus e v12 w210 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Němci před 23 léty postavili nejrychlejší kombík světa, obří motor sotva pojal - 7 - brabus e v12 w210 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Němci před 23 léty postavili nejrychlejší kombík světa, obří motor sotva pojal - 8 - brabus e v12 w210 06a](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Němci před 23 léty postavili nejrychlejší kombík světa, obří motor sotva pojal - 9 - brabus e v12 w210 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Němci před 23 léty postavili nejrychlejší kombík světa, obří motor sotva pojal - 10 - brabus e v12 w210 08](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Němci před 23 léty postavili nejrychlejší kombík světa, obří motor sotva pojal - 11 - brabus e v12 w210 09](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Němci před 23 léty postavili nejrychlejší kombík světa, obří motor sotva pojal - 12 - brabus e v12 w210 10](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Němci před 23 léty postavili nejrychlejší kombík světa, obří motor sotva pojal - 13 - brabus e v12 w210 11](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Němci před 23 léty postavili nejrychlejší kombík světa, obří motor sotva pojal - 14 - brabus e v12 w210 12](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Němci před 23 léty postavili nejrychlejší kombík světa, obří motor sotva pojal - 15 - brabus e v12 w210 13](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Němci před 23 léty postavili nejrychlejší kombík světa, obří motor sotva pojal - 16 - brabus e v12 w210 14](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Němci před 23 léty postavili nejrychlejší kombík světa, obří motor sotva pojal - 17 - brabus e v12 w210 15](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Němci před 23 léty postavili nejrychlejší kombík světa, obří motor sotva pojal - 18 - brabus e v12 w210 16](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Němci před 23 léty postavili nejrychlejší kombík světa, obří motor sotva pojal - 19 - brabus e v12 w210 17](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Němci před 23 léty postavili nejrychlejší kombík světa, obří motor sotva pojal - 20 - brabus e v12 w210 18](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Němci před 23 léty postavili nejrychlejší kombík světa, obří motor sotva pojal - 21 - Brabus E V12 W210 dalsi 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Brabus E V12 se na první pohled od běžné třídy E W210 moc neliší
A k vidění jsou i dvanáctiválcové kombíky Brabus T V12, též nenápadné a svého času též nejrychlejší na světě
Dobové video je z dnešního pohledu pozoruhodně „politicky nekorektní”
Bleskovky
Bugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024Teslu Cybertruck v přímém klání porazil 28 let starý spalovací sporťák, stačilo místo na rovině soutěžit na oválu
23.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejnovější články
Nové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před 2 hodinamiUpadlý řezník VW Golf je dnes v bazarech ignorovanou cestou k levnému modernímu autu, dvouletý stojí míň než nová Fabie
včeraMuž se vydal na 1 300 km dlouhou cestu s elektromobilem, z obyčejné dovolenkové jízdy se stal hon na nabíječky
včeraNový VW Transporter poprvé ukázal svůj interiér, uvnitř nabídne dosud nevídané věci
včeraGM po fiasku pokusů s taxíky bez řidiče odkládá celý projekt „na neurčito”, asi už ví, jaká utopie to dnes je
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva