Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Porsche stvořilo 911 s aerodynamikou Toyoty Prius již v roce 1984
30.5.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ video) Stuttgartský výrobce odhalil další unikát. Tentokrát se jedná o speciální 911 G-Model z poloviny 80. let, fascinuje aerodynamikou.
Automobilky se stále předhánějí ve způsobech, jakými hodlají dosáhnou co možná nejnižší spotřeby resp. nejmenšího množství emisí CO2, aby byly schopné vyhovět normám, které jim diktuje Brusel a nemusely následně platit za každý gram „přes čáru“. Z tohoto důvodu vznikají veškeré vynálezy typu systém start-stop, který sice už všichni mají, ale nikdo je nechce, mezi další „parádičky“ podobného ražení řadíme pneumatiky s nižším valivým odporem, brutálně dlouhé převody a podobné vesměs nepříjemné novinky. Nesporně uživatelsky přívětivějším způsobem je snižování hmotnosti a také pilování aerodynamiky.
Porsche teď ukázalo, že v roce 1984 vidělo příležitost ve vylepšení právě v aerodynamice (i když tehdy jistě ne prvoplánově kvůli emisím). Ze svého muzea po 911 s motorem uprostřed a stejném modelu osazeném jednotkou Audi V8 vytáhlo studii, která se v roce 1984 mohla pochlubit takovou aerodynamickou účinností, jakou by jí mohla závidět i řada současných automobilů.
Základem pro stavbu tohoto vozu se stala devětsetjedenáctka model G - vyráběný v letech 1973 do 1989. Bystré oko rychle odhalí, že tohle není zcela obyčejná verze, jelikož nese několik prvků z modelu 964 a také mladší 911 (generace 993). Výsledného součinitele aerodynamického odporu s hodnotou 0,27 (z původních 0,40) bylo v tomto voze dosaženo odlišně tvarovaným předním nárazníkem s bočními otvory, dále pomocí speciálních hladkých kol a zadního spoileru, který zdánlivě připomíná například pozdější verze GT2.
Řeknete si, že to možná není žádný zázrak, ale uvažme, že v dnešní době mají citelně lepší aerodynamiku jen taková auta, jako je třeba Tesla Model S (0,24), nebo Mercedes CLA (0,23). Na podobnou úroveň, na níž se Porsche vyšvihlo těmi několika detaily, se dostala například Toyota s Priusem (0,26) a uznejte, že k tomu potřebovala podstatně více triků. Nakonec vypadá jako ze sci-fi filmů a musí k tomu ještě vozit proklatě úzké pneumatiky.
Ve Stuttgartu si tímhle dílem zkoušeli, jak by se jednoduše dal vůz ještě urychlit při použití standardního motoru, bez použití nějakých drahých technologií, které ve finále velkou radost řidiči neudělají. Dnes už i Porsche používá podstatně propracovanější záležitosti, které tak smysluplně nepůsobí, ostatně vzpomeňte na poslední hypersport 918 Spyder...


















Porsche 911 G-Model z roku 1984 vynikal aerodynamikou, kterou se dnes nemůže pochlubit každý
Video z muzea Porsche
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
před 10 hodinamiVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
včeraČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
včeraNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva