Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Porsche stvořilo 911 s aerodynamikou Toyoty Prius již v roce 1984
30.5.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ video) Stuttgartský výrobce odhalil další unikát. Tentokrát se jedná o speciální 911 G-Model z poloviny 80. let, fascinuje aerodynamikou.
Automobilky se stále předhánějí ve způsobech, jakými hodlají dosáhnou co možná nejnižší spotřeby resp. nejmenšího množství emisí CO2, aby byly schopné vyhovět normám, které jim diktuje Brusel a nemusely následně platit za každý gram „přes čáru“. Z tohoto důvodu vznikají veškeré vynálezy typu systém start-stop, který sice už všichni mají, ale nikdo je nechce, mezi další „parádičky“ podobného ražení řadíme pneumatiky s nižším valivým odporem, brutálně dlouhé převody a podobné vesměs nepříjemné novinky. Nesporně uživatelsky přívětivějším způsobem je snižování hmotnosti a také pilování aerodynamiky.
Porsche teď ukázalo, že v roce 1984 vidělo příležitost ve vylepšení právě v aerodynamice (i když tehdy jistě ne prvoplánově kvůli emisím). Ze svého muzea po 911 s motorem uprostřed a stejném modelu osazeném jednotkou Audi V8 vytáhlo studii, která se v roce 1984 mohla pochlubit takovou aerodynamickou účinností, jakou by jí mohla závidět i řada současných automobilů.
Základem pro stavbu tohoto vozu se stala devětsetjedenáctka model G - vyráběný v letech 1973 do 1989. Bystré oko rychle odhalí, že tohle není zcela obyčejná verze, jelikož nese několik prvků z modelu 964 a také mladší 911 (generace 993). Výsledného součinitele aerodynamického odporu s hodnotou 0,27 (z původních 0,40) bylo v tomto voze dosaženo odlišně tvarovaným předním nárazníkem s bočními otvory, dále pomocí speciálních hladkých kol a zadního spoileru, který zdánlivě připomíná například pozdější verze GT2.
Řeknete si, že to možná není žádný zázrak, ale uvažme, že v dnešní době mají citelně lepší aerodynamiku jen taková auta, jako je třeba Tesla Model S (0,24), nebo Mercedes CLA (0,23). Na podobnou úroveň, na níž se Porsche vyšvihlo těmi několika detaily, se dostala například Toyota s Priusem (0,26) a uznejte, že k tomu potřebovala podstatně více triků. Nakonec vypadá jako ze sci-fi filmů a musí k tomu ještě vozit proklatě úzké pneumatiky.
Ve Stuttgartu si tímhle dílem zkoušeli, jak by se jednoduše dal vůz ještě urychlit při použití standardního motoru, bez použití nějakých drahých technologií, které ve finále velkou radost řidiči neudělají. Dnes už i Porsche používá podstatně propracovanější záležitosti, které tak smysluplně nepůsobí, ostatně vzpomeňte na poslední hypersport 918 Spyder...

















Porsche 911 G-Model z roku 1984 vynikal aerodynamikou, kterou se dnes nemůže pochlubit každý
Video z muzea Porsche
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními včera 20:23
- Kdo je Mattia Rato? včera 16:00
- Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky včera 11:00
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje 1.11.2025
- ESRR: Nová Road-Racingová série - 2x Hořice 31.10.2025
Nejnovější články
„Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
před 2 hodinami
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
včera
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
včera
Poslední šance Saabu na záchranu před krachem přišla už moc pozdě. Vznikla v hrstce kusů, jedna teď může být vaše jako velká rarita
včera
VW i Porsche už tam jsou, Audi je následuje. Za tři roky přišlo o 75 procent svých zisků a míří do ztráty, prodeje dál klesají
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
