Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Před 14 léty vzniklo 10 extrémních motorek s obřím V10, mají jet až 480 km/h
2.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Bugatti Veyron? Bugatti Chiron? Ani jeden z těchto strojů se svou rychlostí nemá rovnat schopnostem Dodge Tomahawk, vpravdě extrémnímu stroji.
Desetiválec není běžná pohonná jednotka. Nějaké člověk najde v supersportech, další jsou k mání v amerických nákladních autech, jeden se montoval do Volkswagenu Phaeton a jeden našel cestu do motorky. Čtete správně a patříte-li k fanouškům extrémních strojů, možná si na ni vzpomenete. Jmenuje se Dodge Tomahawk.
Představil se v roce 2003 na detroitském autosalonu, nedlouho po Viperu SRT10 generace ZB I, a právě z tohoto vozu měl motor - vidlicový desetiválec o objemu 8,3 litru a výkonu 500 koní. Jen s tím rozdílem, že zatímco Viper vážil 1 530 kg, Tomahawk ukázal na váze 680 kg.
Právě proto se objevily zprávy, že Tomahawk zvládne zrychlit na 60 mph (97 km/h) za 2,5 vteřiny a Dodge zprvu tvrdil, že jeho maximální rychlost může dosáhnout až 680 km/h. Později tato slova zkorigoval na 480 km/h s ohledem na zpřevodování pro co nejlepší zrychlení, nedá se ale říci, že by tímto číslem jakkoli zklamal. Tak rychle dodnes nedokáže jet žádný silniční automobil.
Na stroji mohl jezdit jen jeden člověk a ležel na něm podobně, jako se leží na motorkách postavených pro čtvrtmílové sprinty. Motor měl pochopitelně pod sebou, řidítka byla umístěna na krytu sání a chladičů a to, co vypadalo jako světla, byly ve skutečnosti škrticí klapky. Skutečně fungovaly, při otáčení plynem se otvíraly.
Tomahawk sice vypadá jako motorka, ale ve skutečnosti to motorka není, ne podle amerických předpisů. Ty říkají, že aby bylo vozidlo motocyklem, může mít při normální jízdě na zemi nanejvýš tři kola. Tomahawk má ale kola čtyři, každé s nezávislým zavěšením, jen jsou velmi blízko u sebe. To znamená, že podle amerických předpisů je Tomahawk automobil, byť mu tak nikdo soudný neříká.
Na nerovnostech se kola pohybují na sobě nezávisle, při zatáčení ale ta přední drží spolu. Pokud přemýšlíte, jaký měl Tomahawk asi poloměr otáčení, odpověď zní - enormní. Kola se mohla natočit jen asi o 20° na každou stranu, takže poloměr otáčení byl „jen o něco menší než u SR-71,” údajně ve své době motoristický novinář Jeff Karr. Pro připomenutí, Lockheed SR-71 Blackbird je špičkové špionážní letadlo.
Tomahawk je postaven na monokokovém šasí a motor je tu namáhaným členem. O jeho chlazení se starají dva hliníkové chladiče, umístěné nad sáním motoru. Zajímavá je také převodovka Tomahawku, která má pouze dva stupně pro jízdu dopředu a žádnou zpátečku. Je manuální se suchou dvoukotoučovou spojkou a o finální převod síly na zadní kola se starají dva motocyklové řetězy.
Čtyřkolové uspořádání bylo podle Wolfganga Bernharda, výkonného ředitele Chrysleru v té době, nutné pro přenos výkonu na silnici. Pneumatiky byly vyvinuty společností Dunlop speciálně pro Tomahawk, mají symetrický dezén a vpředu rozměr P120/60 R20, vzadu P150/60 R20, a jsou obuty na kolech vyfrézovaných z hliníku.
Tomahawku nechybí osvětlení; vpředu i vzadu se o něj starají pásy LEDek mezi koly, jak si pozorný čtenář všimne. Světla se pohybují spolu s koly při zatáčení a propružení, což by pravděpodobně nebylo pro motocykl v USA legální. A jako automobil by musel Tomahawk splnit všechny požadavky na pasivní bezpečnost automobilů, což dost dobře není proveditelné, když se na něm sedí jako na motorce.
To znamená, že Tomahawk nikdy neprodával jako vozidlo. Jenže prodával se. Vyrobeno bylo deset kusů, které byly prodány jako „pohyblivé sochy” s tím, že jejich provoz na veřejných silnicích není legální. Své majitele-sběratele hledaly přes známý katalog Neiman Marcus po 555 tisících dolarů za kus, tedy opravdu tučnou sumu.
Zmiňovanou maximální rychlost nikdo nikdy neotestoval, bohužel. Wolfgang Bernhard v roce 2003 uvedl, že s Tomahawkem nikdy nikdo nejel rychleji než 160 km/h. Mluvčí Dodge David Elshoff říkal, že se Tomahawk jednou podívá na solné pláně v Bonnevile, ale nikdy k tomu nedošlo.
Dodge Tomahawk je tedy motorkou, na které se projedete maximálně po dvorku, pokud nechcete riskovat problémy s rukou zákona v bílých čepicích - či jakýchkoliv jiných, podle toho, kde zrovna jste. Není to praktický stroj, není to vlastně vůbec použitelné vozidlo, je to především sběratelský kousek. Ale je vpravdě šílený, krásně šílený...
















Této šílenosti vzniklo až 10 kusů a všechny jsou pojízdné. Jen ani jeden nesmí legálně na silnice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nejnovější články
Moskvič začal vyrábět svůj nový vrcholný model. Silné a vybavené auto je větší než Škoda Kodiaq, vyjde ale nesrovnatelně levněji
před hodinouFord zkouší zachránit svůj elektrický propadák s pomocí kdysi slavného fotbalisty. Ví ale ještě někdo, kdo to vůbec je?
včeraJakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
včeraItalové odhalili protijed na moderní auta. Má motor V8 bez turba, manuál a dokonce zapalovač s popelníkem
včeraElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva