Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
První sériové auto s turbomotorem nejspíš vůbec neznáte, byl to totální propadák
5.4.2021 | Petr Miler
Dnes skoro není možné koupit nové auto bez turba, doby, kdy nebylo možné koupit nové auto s turbem, ale nejsou zase tak daleko. Prvotina na tomto poli byla svérázná a velkou díru do světa neudělala.
Snaha získat použitím přeplňování co nejvyšší výkon z motoru o co nejmenší velikosti a současně tak dosáhnout co nejmenší spotřeby paliva při nízké zátěži je něco, co automobilovým světem cloumá už pěkných pár let. Přeplňovaný motor je dnes norma a s několika málo výjimkami je atmosférické plnění vlastní pouze pár primitivním autům typu Dacia Sandero a výjimečným strojům typu Audi R8.
I když to může vypadat jako nový nápad, realita je jiná. Historie poznala několik turboér a historie tohoto nápadu je ještě podstatně hlubší. Přeplňování kompresorem jako princip je známo od roku 1860, kdy si jej nechali patentovat bratři Rootsovi. Přeplňování pístového spalovacího motoru, tedy používání nějaké mechanické součástky k tomu, aby se do spalovací komory dostalo více vzduchu, než by tam bylo nasáto pouhým pohybem pístu dolů při sacím cyklu, existuje od roku 1878, kdy byl hotov funkční dvoutaktní přeplňovaný motor Dugualda Clerka.
Svůj „přeplňovací patent” si roku 1885 podal i sám Gottlieb Daimler, kterého o pár let později následoval také Louis Renault. A už v roce 1908 existovalo závodní auto s kompresorem, které dokázalo jet rychleji než 160 km/h. První použití takové součástky v sériově vyráběném silničním automobilu se ale datuje až do roku 1921, kdy se představily Mercedesy 6/25/40 hp a 10/40/65 hp. Kompresorové verze byly označeny slůvkem „Kompressor”, které bylo na Mercedesech vidět ještě docela nedávno.
To se ale pořád bavíme o mechanicky poháněném kompresoru, dnes téměř mrtvém řešení, kterému turbodmychadlo, tedy typ kompresoru poháněný výfukovými plyny, na trhu prakticky zcela vypálilo rybník. Na turbo, jak jej známe dnes, získal poprvé patent švýcarský technik Alfred Büchi, a to v roce 1905. Experimentoval s jeho použitím v leteckých motorech, bylo to ale řešení příliš velké, navíc nespolehlivé, a tak trvalo dalších 57 let, než jsme se dočkali jeho použití v prvním silničním automobilu.
Prvenství na tomto poli kupodivu nepatří žádné evropské automobilce, ale koncernu General Motors a jím dnes už nepoužívané značce Oldsmobile. Psal se rok 1962 a GM se rozhodl, že motor 3,5 V8 v modelu Cutlass nemá dost síly. Místo toho, aby pro Američany typičtěji sáhl po větším objemu, spojil se s dnes slavnou firmou na výrobu turbodmychadel Garett a dal dohromady motor JetFire V8, který se objevil právě pod kapotou Oldsmobilu Cutlass.
Zapojení turbodmychadel do pohonu vozů znamenalo pro techniky velkou výzvu. JetFire dopovaný turbem Garett T5 o malém průměru s kompresním poměrem 10.25:1 vytvářel uvnitř příliš vysoké teploty. Tomu se muselo přizpůsobit nové chlazení motoru nazvané „Turbo-Rocket Fluid“, které do válců vstřikovalo směs vody a methanolu v poměru 1:1. A dokážete si asi představit, jak to bylo úspěšné.
Auto bylo kvůli komplikované technice příliš drahé, motor sice silný (218 koní a 410 Nm na 3,5 V8 zní dnes směšně, ale jsme v roce 1962), ale podvozek ani brzdy mu nebyly adekvátně přizpůsobeny. Největším problémem se ovšem ukázala být spolehlivost a sám systém doplňování oné „raketové kapaliny“ do zvláštní nádrže. Zákazníci obvykle nechápali, proč by měli k benzinu doplňovat i cosi jako vodu, takže ji nedoplňovali vůbec. To vedlo ke ztrátám výkonu a ještě zhoršovalo už tak mizernou spolehlivost.
GM tak nakonec pokusy vzdal, výrobu JetFiru předčasně ukončil a vrátil se k osvědčeným řešením. Trvalo pak dalších 11 let, než přišlo s dalším pokusem posouvajícím vývoj vpřed BMW s modelem 2002 Turbo, ani ten se ale nestal zrovna respektovaným prodejním hitem. Inu, začátky všeho bývají těžké...



Pro mnohé to bude překvapivé, historie osobních silničních aut s turby se ale začala psát v Americe. A úplně dobrý začátek to nebyl. Foto: Oldsmobile
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 6 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 8 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 9 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 11 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
dnes
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB