Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Rodina se nechtěla vzdát své farmy kvůli stavbě dálnice, museli ji postavit okolo ní
1.2.2020 | Mirek Mazal
Když se stát rozhodne někde něco postavit, obvykle se neohlíží vpravo ani vlevo a uspěje. V tomto případě ale narazil, neústupní farmáři ale za svou tvrdohlavost žijí zvláštní život.
Na území nejvýznamnějšího anglického hrabství Yorkshire stojí venkovské stavení. Podobných je tam samozřejmě spousta, ovšem Stott Hall Farm, jak se tohle konkrétní místo jmenuje, najdete přímo uprostřed dálnice M62. Není vedle nebo poblíž, je skutečně mezi dálničními pruhy - projektanti museli důležitou spojnici rozdělit na dvě části podle směru provozu, protože se majitel farmy odmítl podrobit tlaku britských úřadů. Situace se dala vyřešit různými způsoby, ale zadavatel stavby odsouhlasil jednoduché vedení těsně po straně neprodejných pozemků.
Západně od Huddersfieldu tak vyrostla šestiproudová komunikace, ze které se časem stala hlavní tepna. Důležitá dopravní spojnice vede ze západního pobřeží na východ a vzájemně propojuje Liverpool s Manchesterem. V jednom místě ale obchází pomyslný ostrov přímo uprostřed dálnice. Na něm stojí farma, jejíž vlastník odmítl prodat své pozemky a úřady nenašly cestu, jak jej jeho majetku legálně zbavit.
Státu se vzepřel Ken Wild se svou manželkou Beth, jehož otec 70akrovou usedlost koupil už v roce 1934. Dálnici stát chystal v 70. letech minulého století a zbavit se svých někdy i století budovaných farem odmítlo více místních zemědělců. Jen Wild se ale pro plánovače takovou překážkou, že po létech sporů raději konstatovali že místní podmínky jsou beztak nevhodné pro stavbu šesti pruhů hned vedle sebe. Nakonec tedy přistoupili na rozsáhlé změny projektu čítající nejen rozdělení dálnice na dvě tříproudé komunikace, ale i vytvoření nových tunelů pod dálnicí a upravené vedení místních vodních toků. Vše jen proto, aby farma mohla dál stát a fungovat jako dosud.
Z venkovského sídla se časem stala turistická atrakce a symbol vzdoru. Jen díky tomu je dnes jinak bezvýznamná adresa „Scammonden Road, Ripponden” podle Googlu jednou z nejhledanějších destinací v jeho mapách ve Velké Británii. Návštěvníci mohou více než co jiného na vlastní kůži okusit život plný hluku okolního provozu z obou stran po 24 hodin každý den - jiné podobné místo přinejmenším v civilizovaném světě neexistuje.
Ken Wild zemřel v roce 2004, farma ale funguje dál. Koupili ji manželé Paul a Jill Thorpovi, kteří s Wildovými sympatizovali a místo dále upravili, aby jej pořád bylo možné používat stejným způsobem. Dnes jsou domy osazeny trojitými skly, které prý dovnitř pouští jen šum z okoloprojíždějících kamionů. Stromy kolem domu byly vysazeny strategicky tak, aby zakryly výhled na projíždějící automobily. S odmyšlenou dálnicí je to téměř vesnická idyla, kde si jejich malý synek hraje na pastýře. V ohradách se pase 900 chovných ovcí a 20 krav, dálnice je tu jedinou připomínkou civilizace - nejbližší obchod je od farmy 10 kilometrů daleko.
Stát už dnes o farmu neusiluje, na ostrov se stavením uprostřed dálnice si všichni zvykli. Rodina ji spravující bere svůj život zde jako poslání, chce i mladším generacím připomínat, že v zájmu budování čehokoli nového není možné devastovat vše, co jsme vybudovali dříve. „Pokud nepředáte všechny své znalosti budoucí generaci, jaký to má smysl? Nejsme tady navždy. Měli bychom se pokusit udělat to nejlepší, dokud jsme tu,“ říká Jill.
Denně okolo zvláštního úkazu projede zhruba 100 tisíc automobilů. Jill byla svědkem několika dopravních nehod, jednou našla brzy ráno převrácený kamion na zahradě, když z kabiny vylézal zraněný řidič. Vážné incidenty jsou prý součástí žití mezi betonovými ploty, člověk si ale podle ní zvykne zkrátka na všechno.
Manželé jsou odhodlání zůstat na svém výjimečném území. „Někdy si přeji, abych mohl dálnici vypnout, ale ještě jsem nenašel tlačítko,“ říká s úsměvem Paul Thorp a dodává: „Musíme s ní zkrátka žít, nikam nezmizí, že?” Pár tak chce dále světu připomínat rázné snahy o záchranu kusu krajiny, kterou vybudovali lidé, jež už dnes nežijí a bojovali o něj do posledních zbytků sil. Když už jednou donutili úředníky mávnout rukou nad snahami o vyvlastnění, byla by škoda nechat tento symbol vzdoru zmizet.





























Neprodejná farma donutila stát vymyslet alternativní vedení dálnice. Projektanti říkají, že to tehdy jinak stejně nešlo, to ale nebyl jediný a jistě ani hlavní důvod, proč nakonec dálnice vypadá takto
Zdroj: The Guardian
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nejnovější články
Moskvič začal vyrábět svůj nový vrcholný model. Silné a vybavené auto je větší než Škoda Kodiaq, vyjde ale nesrovnatelně levněji
před hodinouFord zkouší zachránit svůj elektrický propadák s pomocí kdysi slavného fotbalisty. Ví ale ještě někdo, kdo to vůbec je?
včeraJakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
včeraItalové odhalili protijed na moderní auta. Má motor V8 bez turba, manuál a dokonce zapalovač s popelníkem
včeraElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.14. 21:10 - northwind
- Detektory policejních radarů 05.14. 18:23 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.13. 20:35 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.13. 12:10 - H357
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan