Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval
2.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Že auto musí mít kola? A proč? U ZiLu 29061 otáčely dva motory bubny se šroubovicemi. A tento stroj mohl díky tomu jezdit úplně po všem.
Ruské „všudychody” nejsou žádnou novinkou, třebaže jich vzniká docela dost hlavně v posledních letech - zmiňme například Makar 6x6 nebo Avtoros Šaman, který má kol dokonce osm. Tyto stroje mají projet náročným terénem, ale přitom jej co nejméně poškodit - proto mají například nízkotlaké pneumatiky, které podklad poškozují nesrovnatelně méně než tankové pásy.
V minulém století ještě za dob Sovětského svazu ale vznikl jiný nápad, jak nahradit kola nebo pásy - byly to plechové bubny, které se otáčely a vůz posunovaly pomocí šroubovice, a to do různých směrů. Mělo to řadu výhod - stroj se nebořil do sněhu, mohl se pohybovat do stran tzv. krabím chodem a protože jsou bubny naplněné vzduchem, mohl plavat na vodě. Právě jeden takový máme dnes před sebou - ZiL-29061.
Jeho bubny se šroubovicemi jsou vyrobeny z hliníkové slitiny a nazývají se Archimedes, ale spíš připomínají vrtáky. Princip je ten, že se šroubovice zakousne do podkladu, po kterém se pohybuje, ať to je bažina, písek či sníh - nesmí však jezdit po příliš tvrdém podkladu jako je asfalt či beton, neboť by se šroubovice zničila - a otáčením bubnů se vůz hýbe dopředu nebo dozadu. O pohon se starají dva motory VAZ, každý o výkonu 70 koní. Karoserie je vyrobena z hliníku a laminátu a hmotnost činí okolo 3,5 tuny.
ZIL-29061 je jen jedním z několika strojů různé velikosti a různého určení, fungujících na podobném principu a vyvíjených v rámci Projektu 490. Sovětští inženýři na takovýchto strojích pracovali v 70. a 80. letech minulého století a nebyli první - už dříve s něčím podobným experimentovali Američané a patent na tzv. šnekový pohon, jak se tomuto systému říká, byl zaregistrován údajně už v roce 1900.
Sověti ale nápad se šnekovým pohonem dotáhli nejdále, až do plně funkční podoby a sériové výroby. Jenže ani v jejich případě ale nebylo dosaženo velkého komerčního úspěchu. Poslední varianty ZILu se vyráběly do roku 1991 a ještě dodnes jsou některé v činnosti, podobně jako jiná technická řešení má i šnekový pohon lepší a všestrannější alternativy v kolech či pásech. Off-roadová scéna se tak v základech neotřásla, na fotky a videa s auty vybavenými tímto pozoruhodným systémem se ale nedívá špatně...




















ZIL-29061 a jeho následníci chtěli nahradit kola šnekovým pohonem
Zbytky kdysi hrdých průkopnických strojů dnes vesměs chátrají v nedůstojných podmínkách
Jen několika málo se dostalo péče muzejních restaurátorů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejčtenější články
K mání je výjimečně zachovalá italská kráska z dob, kdy jste i v kompaktu mohli mít šestiválec. Nic takového znovu nekoupíte
3.4.2025Audi zřejmě vysychá kasa, rozprodávat začalo své historické závodní speciály. Tyto jdou „na porážku” jako první
3.4.2025Dobíjecí Volva, kterým hrozí požár, jezdí i v Česku. Jejich nabíjení by se měly vyvarovat stovky zdejších majitelů
3.4.2025Víme víc o návratu Clarksona, Hammonda a Maye na obrazovky, vypadá to na tradiční ždímačku peněz
3.4.2025Nová, zatím jen elektrická generace legendárního auta se letos prodává hůř než jeho 15 měsíců nevyráběný spalovací předchůdce
3.4.2025
Živá témata na fóru
- GTD + STI 05.03. 17:37 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 05.03. 16:38 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.03. 13:40 - pavproch
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1