Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Škoda 130 LR: jeden z 200 originálních strojů je na prodej, za milión
19.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Škoda 130 LR jezdila rallye v ČSR, myslela ale i na slavnou skupinu B. Jednu si teď můžete koupit, draho.
Doplněno 20. 5.: Podle nových informací není stroj, který je níže na prodej, originální Škoda 130 LR, i když se za něj vydává a podle toho také stojí. Má se jednat o repliku, která není věrná původní specifikaci 130 LR. Předně proto, že 130 LR nikdy neměla rozšířené blatníky, jak vidno i na historických snímcích. Širší byly blatníky jen na okruhové verzi R/H.
Hlavní odlišností je však zadní náprava, která u verze LR byla oproti produkčním vozům výrazně upravená, jak se uvádí i v textu článku. Tohle konkrétní auto na prodej však údajně má nápravu ze Škody 130 L/A, tedy také soutěžního stroje, ale dle pravidel velmi blízkému produkční specifikaci. To má pochopitelně za následek jiné jízdní vlastnosti. Náprava na obrázcích k inzerátu auta nicméně není vidět. A také střešní spoiler nad zadním oknem údajně neprošel homologací a na skutečných soutěžních autech údajně nikdy nebyl. Všimněme si také rozdílů v nápisech - zatímco na střešním spoileru je 130 LR, na zadním křídle vidíme 130 H.
Škoda 130 LR/B také údajně ve skupině B skutečně závodila, i když jen chvíli. Místo skupiny B byla připravována skupina F, která měla být její nástupkyní, ale pro sérii tragických nehod byla sk. B zrušena a plány na sk. F také. Škodovka tehdy vyvíjela stroj pro skupinu F, který v ní však nikdy nezávodil. Později tento vůz jezdil v rallyecrossech.
Zatímco okruhová Škoda Rapid 130 R/H vznikla jen v jediném kuse, který je dnes zpátky v ČR a v plné síle, pro rallye vznikalo ve fabrikách AZNP, jak se v 80. letech Škodovce říkalo, speciálů více. Úspěšným strojem byla například Škoda 130 RS, které ale v roce 1983 skončila platnost homologace. Bylo tak nutno vyvinout nástupce a ten se představil v roce 1985 jako Škoda 130 LR.
Na rozdíl od Rapidu 130 R/H byl model 130 LR založen na čtyřdveřové variantě stotřicítky, nikoliv na kupé Rapid. A nevznikl pouze jeden kus, nýbrž jich bylo postaveno okolo dvou stovek a závodilo s nimi kromě továrního týmu Škodovky také několik soukromých týmů. S Rapidem 130 R/H byla nicméně podobná technika, třebaže nebyla úplně stejná, jelikož byl Rapid 130 R/H v podstatě dalším vývojovým stupněm 130 LR.
Motor pochopitelně vycházel ze stejného základu, měl objem 1,3 litru, ale měl kompresní poměr 11,5:1, což znamenalo výkon 130 koní. Najdeme tu mazání se suchou olejovou vanou, třikrát uloženou klikovou hřídel a dva dvojité karburátory Weber 45 DCOE 2. Přes jednokotoučovou spojku Fichtel & Sachs putoval výkon k pětistupňovému manuálu s plnou synchronizací a pak k zadním poháněným kolům.
Pochopitelně je oproti sériovým Škodovkám také značně odlišný podvozek. Přední náprava je spíš jen vyztužena, není tak odlišná jako v případě Rapidu 130 R/H. Ta zadní se ale od produkční nápravy liší dost výrazně, například tím, že pružiny nejsou dole ukotveny na rameni, nýbrž jsou umístěny přes tlumič, jak je běžné u vzpěr McPherson a nejen u nich. Také kotevní místa pro převodovku i ramena zadní nápravy jsou přemístěna přímo na skelet karoserie, není tu příčka, kterou měly sériové stotřicítky. A pochopitelně, vše je patřičně vyztuženo, aby to vydrželo nápor při rallye.
Brzdový systém má několik variant, základem jsou kotoučové brzdy vpředu a bubnové vzadu, ale pro závodní účely se používala zejména jiná, výkonnější verze. Posilovač brzd tu nehledejte, ale vpředu jsou kotoučové brzdy s vnitřním chlazením a čtyřpístkovými třmeny a vzadu jsou také kotouče. Přední i zadní brzdy mají oddělený brzdový válec a také ruční brzda je hydraulická.
Pochopitelně, auto pro jakékoliv závody musí být co nejlehčí a karoserie Škody 130 LR tomu plně odpovídá. Bylo odstraněno úplně všechno, co tu nemusí být - koberce, materiály pohlcující vibrace a hluk a dokonce i sériový přístrojový štít. Ten byl nahrazen hliníkovým plechem, kde našly místo jiné budíky, jsou tu např. velmi důležité teploměr a tlakoměr oleje. Z kabiny pochopitelně zmizely také sériové sedačky. Byly nahrazeny skořepinami od firmy MTX se čtyřbodovými pásy a také přibyl ochranný rám.
Oněch dvě stě kusů modelu Škoda 130 LR bylo homologačních a tedy určených pro sériový provoz. Homologaci vůz splnil ve specifikaci popsané výše, ale do série se pochopitelně skořepinové sedačky a ochranný rám nedostaly. Ony dvě stovky byly shodné s běžnými 130 L, měly však zadní nápravu kompletně ze 130 LR a také osmikanálovou hlavu válců - tedy v podstatě motor 742.136 známý hlavně z pozdějšího Favoritu 136. Z těchto vozů vznikaly stroje pro domácí rallye, ale většinou napůl individuálními přestavbami.
Dvě stovky kusů pro homologaci nebyl náhodný počet. Právě takový vyžadovala pravidla a pokud se v nich orientujete, neunikne vám podobnost s Fordem RS200, kterého také vzniklo 200 silničních kusů. Hádáte správně, Škoda 130 LR byla vyvíjena pro rallye skupiny B. Pro tyto závody vzniklo 20 dalších exemplářů, označených 130 LR/B. Oproti ostatním LR tu bylo několik dalších změn, k hlavním patřily hliníkové plechy karoserie, které šetřily hmotnost. Také byla všechna okna až na to čelní plexisklová a otvíraly se jen jejich malé kousky, jinak bylo zasklení pevné, jak jsme ze závodních strojů zvyklí. A motor má jiné sací a výfukové potrubí.
Tyto stroje byly určeny pro tovární tým Škodovky v zahraničních podnicích, chtěl konkurovat monstrům skupiny B. Nikdy v ní ale nestartoval, protože byla pro sérii tragických nehod zrušena. Jak by byl úspěšný, se dnes můžeme jen dohadovat, ale pro absenci pohonu všech kol a výkonovému handicapu pramenícímu z atmosférického plnění motoru by to asi žádná sláva nebyla. Oněch 20 kusů nakonec zamířilo na domácí rallyecrossovou scénu.
Některý z oněch 200 homologačních kusů, upravených pro soutěžní použití, se občas na světě ukáže. A občas je také na prodej, třebaže vskutku výjimečně, ale právě nyní taková možnost existuje - k mání je kompletně zrenovovaný kousek ve válečných barvách Škodovky. Očekávejte tedy, že motor nabídne všech svých 130 koní a sedačky a pásy Sparco berte jako vylepšení spíše než jako odchýlení od sériového stavu. Ovšem, s cenou 959 tisíc korun není ani zdaleka levný, ale renovace byla poctivá, soudě dle fotografií.



















V československých rallye jezdilo nemálo 130 LR
Jednu zrenovovanou si můžete nyní koupit
Zdroje: Skoda130LR.cz, Mobile.de, Tomáš Hervert, Renovace-Veteranu.cz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 2 hodinamiBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Porsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
před 57 minutamiStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 2 hodinamiNádrž mu sluší. Spalovací Fiat 500 je tady, aby zachránil už pět let (ne)prodávaný elektrický propadák
před 3 hodinamiLada odhalila nejextrémnější Nivu všech dob, 280 turbokoní posílá na úplně odkrytá kola
včeraPrvní tunignová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.04. 20:15 - M.Z.
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB