Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Starý Mercedes s 7,3 V12 z Pagani Zonda je dílo absolutní oddanosti motoru
22.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Tenhle starý Mercedes se zdá být na odpis, pod kapotou ale má V12 od AMG známý i díky Zondě. Majitel vůz staví prakticky pořád.
Když člověk chce starší Mercedes s dvanáctiválcem, je vhodné se podívat po něčem jako SL 600, CL 600 nebo, pokud potřebujete čtvery dveře, S 600. Pokud by se vám podařilo sehnat SL 73 AMG, byl by to svátek, těchto aut se vyrobila ani ne stovka. Anebo si můžete dvanáctiválcový Mercedes vyrobit, pokud máte dost odhodlání, zkušeností a trpělivosti.
Kazašský majitel starého kombíku generace W123 - tedy přesněji S123, protože tak se kombíky značily - měl pod kapotou původně 2,8litrový řadový šestiválec, který dával 185 koní. Už to bylo docela hodně na tuto generaci, V8 sem Mercedes nemontoval, byly tu jen řadové motory. Původní motor ale byl majiteli málo, tak ho vyměnil za jiný řadový šestiválec Mercedes, ale s objemem 3,2 litru.
Pak se zrodil ďábelský nápad - zabudovat pod kapotu tohoto starého Mercedesu dvanáctiválec. Začala sháňka po šestilitru M120, který pracoval pod kapotou třídy S W140. Objevil se ve městě Alma-Ata i se čtyřstupňovým automatem a údajně s najetými 75 tisíci kilometry. Stavitel ho tedy koupil a postupně ho připravoval na instalaci; mimo jiné dostal motor červeně lakovaná víka ventilů a černě lakované sací kanály.
Karoserie kombíku dostala nový modrý lak, pro který byla důkladně odstrojena a zbavena koroze. Pak, už na dvorku autora, byl nalakován motorový prostor a po zkoušce na „stolci”, tedy torzu přídě jiné, bílé S123 s kanystrem od destilované vody ve funkci palivové nádrže, dovnitř putoval dvanáctiválec. Vešel se sem jen s úpravami míst pro uchycení, motorový prostor jinak nebylo třeba měnit. Kolem je ale opravdu málo místa.
Elektronika přišla patrně s motorem; zasahováno do ní nebylo. Co bylo potřeba upravit, bylo odpružení - jsou tu jiné pružiny, které těžší motor unesou. Chladicí systém je vlastní výroby a používá chladič z osmiválcového Mercedesu W126. Vedení chladicí kapaliny je vlastní výroby. Všechno pasovalo a fungovalo.
Jenže ne dlouho - šestilitr nebyl v pořádku. Přehříval se, měl hrubý chod, časování nebylo seřízeno, ale hlavně - do válců se dostával olej a motor nedržel kompresi. Jednou z variant vývoje bylo přebudování na objem 6,5 litru, ale nakonec zvítězila jiná varianta - za šestilitr byl pořízen stejný dvanáctiválec, ale o objemu 7,3 litru. Tedy ten motor, který pracuje ve zmíněném SL 73 AMG, nejvíce ho ale proslavilo auto jiné značky - Pagani Zonda.
Nastěhovat ho sem nebylo tak těžké, je konstrukčně velmi podobný šestilitrové V12, která tu byla předtím. Pak začaly práce na novém výfuku, který je až na svody téměř celý vlastní výroby. Nemyslíme jen svary na trubkách a kolena, ale také středový tlumič výfuku, který má nezvyklý obdélníkový průřez. Než ho autor se svým bratrem dal dohromady, udělal i obrázek přepážek uvnitř, na který se můžete podívat níže mezi fotkami.
Novinky čekaly také interiér, který dostal kompletně nové čalounění všech tří řad sedadel - kombík S123 měl vzadu lavici otočenou proti směru jízdy. Je tu perforovaná dvoubarevná kůže a je nejen na sedadlech, ale i na výplních dveří. Dřevěný dekor interiéru je skutečné dřevo a tlačítka tu nejsou jen na ozdobu, tohle auto má skutečně úplně všechno ovládané elektricky, včetně sloupku řízení.
Člověk by čekal, že autor nalakuje vnitřní rámečky předních světel černou barvou, aby vůz působil drsněji, a po několika letech práce ho smontuje a bude si ho konečně užívat, však dvanáctiválcové S123 asi existuje jen jedno. Jenže z nějakého důvodu se aktuálně - na přelomu února a března letošního roku - motor stěhoval zas ven a na jeho místo putoval jiný kus, zřejmě opět kvůli technickým potížím s tím dosavadním.
Jedna výměna motoru tedy následuje jinou, i proto vůz vypadá prakticky pořád stejně - stejně neatraktivně. Ani vám nemůžeme ukázat fotku čistého či jakkoli jinak vyparáděného auta, tento Mercedes ale jinak jezdil a jezdí, jak si můžete prohlédnout i na jednom videu níže. A právě jakási neurvalost z něj dělá tak pozoruhodné dílo - má špičkový motor, jeden z nejlepších, který si lze představit. Zní úchvatně, nepojede hůře a přitom vypadá, skoro jako by mířil na vrakoviště (či z něj...). Takhle v praxi vypadá oddanost motoru ad absurdum - pohonná jednotka musí být ta nejlepší. A zbytek prostě počká...
Doufejme přesto, že se majiteli konečně podaří „proud motorů” mířících pod kapotu a zpod ní zastavit a doladit i detaily. Nepochybně totiž na srazech příznivců nejen starých Mercedesů, ale všech zajímavých aut bude jeho vůz naprostým unikátem. Nastěhovat V12, která se montovala i do jednoho z nejlepších supersportů světa, do starého kombíku, je totiž vpravdě unikátní počin...


Majitel chtěl do tohoto auta dvanáctiválec dostat od počátku a nejprve použil šestilitr od Mercedesu. Ten ale dosloužil a místo něj putovala 7,3 V12 od AMG montovaná i do Pagani Zonda
Práce s autem byla a je hromada, na všechny detaily zatím nezbyl čas
Auto je ale jinak pojízdné, majitelova ratolest při tom vykonává odborný dozor. A jak můžete vidět na fotkách z poslední výměny motoru, roste spolu s tím, jak bobtná celý projekt...
Zdroj: Drive2.ru
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
včeraFord dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025
Nejnovější články
Cadillac za 7,5 milionu nutí majitele proplazit se kufrem, pokud se mu vybije baterie. A i druhé řešení je slušná osina v zadnici
včeraVW upřesnil, jakými spalovacími motory napraví svá elektrická auta, přeplňovaný tříválec je ze hry
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
včeraNadšenec si koupil elektromobil od začínající automobilky a poznává, co to je. Z její „skvělé péče” má dnes noční můry
včeraČíňané prý lžou o aerodynamice svých aut. Tohle vyšlo z testu nesrovnatelně hůř, než automobilka uvádí
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 05.08. 00:15 - Spectral
- Rychlodotazy 05.07. 18:28 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.07. 17:04 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.07. 17:00 - Eda
- Suzuki obecně 05.07. 16:17 - jerry
- Vačka palivového čerpadla 05.07. 11:32 - AronLehner
- Hyundai i30 1.4 80kw 05.07. 06:55 - rubydix
- Dacia Duster - nové vlákno 05.06. 20:02 - M.Z.