Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Stavba Nürburgringu: takhle vznikal ve 20. letech nejúchvatnější okruh světa
20.9.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nejznámější automobilový okruh na světě, vznikal už v letech 1925 až 1927. Takhle to při stavbě vypadalo.
Snad každý automobilový nadšenec se chce alespoň jednou v životě projet po Zeleném pekle či rovnou takový výlet na dohlednou dobu plánuje. Anebo tam už byl a chce jet znova, či má-li velké štěstí, bydlí za humny a Ring navštěvuje každý druhý víkend.
Je to nejnáročnější a jeden z nejvíce smrtících okruhů světa, který je ale také tím nejlákavějším a nejpodmanivějším. Jízda na něm se stala téměř osudnou i jednomu z nejlepších záodníků dějin, Nikimu Laudovi a nehodě se na něm nevyhnula ani jiná závodní esa. Je to trať záludná svým profilem i měnícími se klimatickými podmínkami, často nepříliš kvalitním povrchem i minimálními únikovými zónami. To všechno ale ve výsledku činí projížďku po Nordschleife, Severní smyčce Nürburgringu tak lákavou.
Tenhle okruh nicméně nelze označit za klasický závodní okruh. Od začátku nevznikal jen kvůli automobilovým závodům či kratochvílím nadšenců do řízení, měl sloužit také jako místo, kde by automobilky testovaly své nové vozy. Proto byl jeden z požadavků při jeho stavbě ten, aby zde byla prudká klesání i stoupání, zatáčkovité pasáže i dlouhé rovinky. Zkrátka - aby okruh připomínal spíše náročnou okresku. To se bezezbytku povedlo a náročnosti je tu na leckterého, i zkušeného řidiče dost a dost.
Počáteční myšlenka na okruh v pohoří Eifel na západě dnešního Německa vznikla už v roce 1905, kdy zemi vládnul císař Wilhelm II. Právě i jeho přání dalo rozběhnout plánování okruhu, ale velkým důvodem byl také fakt, že se už o rok dříve začalo závodit v mezinárodních podnicích Gordon-Bennett, ale na běžných cestách.
Plánování a zamýšlenou stavbu přerušila první světová válka. Zubožené Německo ovšem nezačalo s výstavbou okruhu hned, nýbrž až ve 20. letech, kdy dr. Otto Creutz za podpory lokálních i národních politiků začal s výstavbou okruhu, který se později stal legendou mezi výrobci aut, závodníky i petrolheady na celém světě.
Již tehdy bylo jasné, že okruh bude uzavřenou tratí mimo běžnou silniční síť. Byly postaveny dvě části, světoznámá Nordschleife a pozapomenutá Südschleife, ze které dnes zbývají jen fragmenty. Celková délka činila 28,3 km a trať byla široká 6,7 metru.
Této i další historii jsme se už dopodrobna věnovali v trojici v trojici níže odkazovaných samostatných článků, teď se nám ale dostala do rukou sada historických fotografií ze stavby tohoto úchvatného okruhu ve dvacátých letech minulého století. A jsou to tak zajímavé záběry, že si je nemůžeme nechat jen pro sebe a doplňujeme jim pár málo už dříve zveřejněných. Podívejte se na ně sami, pro další zajímavé čtení vás odkážeme na články:
- Nürburgring a jeho mýtus, část první: od nápadu k realizaci
- Nürburgring a jeho mýtus, část druhá: první hvězdy i oběti
- Nürburgring a jeho mýtus, část třetí: až k slávě dnešních dnů
Galerie fotografií z výstavby Nürburgringu ve 20. letech 20. století
Stavba Nordschleife nebyla nic snadného, výsledek je ale dodnes uchvacující
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 2 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 3 hodinami - Zánovní Octavia Combi se spoustou výbavy, 180 koňmi a 4x4 může být vaše za cenu, za jakou vám Škoda brzy neprodá ani Fabii
před 4 hodinami - Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
před 6 hodinami - Vrcholná Tesla Model 3 je zpátky jako přízrak schopný levně zatopit i Porsche, mate ale dvojím výkonem
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 16:01 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis