Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie, Fascinace a historie > Článek
Subaru Impreza STI Cosworth CS400: 400 koní pro 75 vyvolených
29.5.2010 | Roman Kalina | Přidat příspěvek
Impreza STI Cosworth CS400 je výsledkem spolupráci anglické firmy, která mimo jiné připravuje motory pro formuli 1, a japonské automobilky Subaru. První silniční Cosworth od roku 1996 nabídne excelentní jízdní výkony ale pouze pro 75 vyvolených. Více jich totiž postaveno nebude.
Přeplňovaný boxer 2,5 litru prošel pod rukama techniků firmy Cosworth komplexní proměnnou, která umožnila získat z tohoto čtyřválce o 33 procent více „života“. Na všechna čtyři kola prostřednictvím ručně řazené šestistupňové převodovky se nyní dostane až 295 kW (400 k) a 542 N.m. Stovku tenhle hatchback nižší střední třídy dosáhne během 3.7 s, nejvyšší rychlost je elektronicky omezena hodnotou 250 km/h.
Hlavním cílem bylo přetvořit celohliníkový 2,5litrový boxer tak, aby poskytnul excelentní výkon, fungoval i v běžné provozu, splňoval záruční podmínky, které dává na své produkty japonský výrobce, a přitom mohl navštěvovat běžné servisy Subaru. Plochý čtyřválec proto dostal nové písty, které jsou vyrobeny stejnou metodou jako pro motory pro F1, aby bylo minimalizováno tření, snížena hmotnost a zvýšena životnost, kované ojnice byly vyrobeny ze speciální vysokopevnostní oceli stejně jako speciální ložiska. Nové je vícevrstvé těsnění pro hlavu a vysokotlaké olejové čerpadlo. Motor dostal také nový systém přeplňování kompresorem a kompletně přepracován byl i výfukový systém s trubkami většího průměru, které umožní rychlejší odvod horkých výfukových plynů a navíc zajistí motoru jedinečný zvuk, který rozvine neopakovatelnou harmonii čtyřválcového boxeru.
S ohledem na obrovský nárůst výkonu dostal automobil úplně novou spojku, jinak je použita sériová převodovka se stejným odstupňováním rychlostí. Impreza Cosworth má samozřejmě stálý pohon všech kol prostřednictvím mezinápravového diferenciálu s viskózní spojkou, který rozděluje točivý moment v základním režimu na přední a zadní kola v poměru 50:50, ale tento poměr se mění v závislosti na adhezních podmínkách jednotlivých kol. Vpředu a vzadu jsou samosvorné diferenciály.
Podvozek ladili společně s inženýry firmy Cosworth také experti od značek Bilstein (tlumiče) a Eibach (pružiny), světlá výška byla vpředu snížena o dalších 10 mm. Přední brzdy (větrané kotouče o průměru 355 mm) jsou od AP Racing, které kromě vyšší účinnosti nabídnou stálé schopnosti i při opakovaném použití, vzadu zůstaly standardní kotouče Imprezy STI a sériový je také systém ABS. Použitá kola mají stejný rozměr (8,5Jx18), ale jsou lehčí a pevnější, a zároveň rozšiřují stopu o 12 mm. Pneumatiky Michelin SP3 mají rozměr 245/40 R18.
Subaru Impreza Cosworth RC400 dostala navíc nový nárazník, mřížku chladiče a mlhová světla. Uvnitř najdete nová přední sedadla Recaro, zadní sedadla a volant dostaly nové kožené čalounění. Původně antracitové výplně středového panelu byly nahrazeny leskle černými (Piano Black). Nic se pak nezměnilo na standardní výbavě, která mimo jiné zahrnuje elektricky ovládaná okna, audiosystém s 10 reproduktory, navigační systém, bezklíčový přístup popřípadě čelní, boční i hlavové airbagy. Nápisy Cosworth se objevují na spodní mřížce vpředu, víku zavazadelníku, palubní desce před spolujezdcem, předních sedadlech a brzdových třmenech. Na každém motoru a dveřích je plaketa se sériovým číslem a každý model Subaru Impreza STI Cosworth CS400 bude dodáván s osvědčením o jeho pravosti.
Automobil přijde na 49 995 liber a je určen pouze pro britský trh, což znamená, že všech 75 kusů bude mít pravostranné řízení. Zákazník si bude moci pouze zvolit barvu karoserie ze tří pro Imprezu STI netradičních odstínů (Spark Silver, Dark Grey a San Remo Red).







Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
dnes
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nejčtenější články
Ceny luxusního supersportu Mercedesu padly už po pár letech komicky nízko, 310 km/h můžete jezdit za míň než 180 se Škodou
4.10.2025
Ironie osudu: Údajně terénní Kia selhala a zůstala uvíznutá v oblasti, po které je pojmenována
4.10.2025
Budoucnost už zas není elektrická. Další automobilka zařízla vývoj vrcholného elektrického modelu, vyvine radši spalovací
4.10.2025
Dnes nadpozemský Koenigsegg zvažuje nabídnout také dostupný model, motor pro něj má už hotový
4.10.2025
Německý gigant propustí 7 600 lidí z „elektrické divize”. Už teď ví, že je nebude potřebovat ani za 5 let
5.10.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.04. 19:37 - Truck Daškam
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- BMW Divize 11.04. 13:56 - pavproch
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
