Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Švédové používají obří pluh s 578 koňmi a trojicí radlic, je prý nejlepší na světě
13.2.2020 | Mirek Mazal
Zapomeňte na výbavu českých silničářů, tohle monstrum s trojicí radlic odklidí ze silnice prakticky cokoli a ještě se postará o to, aby se nepořádek nedostal zpět. Očistí až 1 000 km denně.
Zbavování silnic sněhu je těžká práce, která vyžaduje pořádné vybavení. Každodenní očista veřejných komunikací je sysifovský úkol bez vděku rozmazlených motoristů. Češi by mohli vyprávět, řidiči na severu Švédska jsou ale zvyklí, že k zimě patří sníh a nenadávají hned na každou vločku na silnici. Skandinávci vědí, že cestáři pracují v plném nasazení a pro boj s bílou nadílkou si nechali postavit ten nejlepší pluh vůbec.
Možná překvapivě se o něj nepostaralo domácí Volvo, ale německý Mercedes-Benz. Právě ten stvořil údržbové vozidlo, které vzniklo na základě univerzální platformy Arocs HGV. Model 3258 8x4 je velký nákladní automobil s korbou a nejméně třemi druhy radlic.
Ta největší na přední části Mercedesu má tvar mořské vlny a měří na výšku 1,8 metru, odstraní z cesty tvrdý led i hlubokou vrstvu čerstvého prašanu. Další je pod vozem za první nápravou a dočišťuje vozovku od zbytků. Na pravém boku kamionu na něj navazuje další radlice, která zajišťuje udusání sněhu do bariéry na straně vozovky, aby se materiál nevracel za vozem zpět na očištěnou komunikaci.
Jedinečný Mercedes je atrakcí i pro Švédy, kteří jsou od malička zvyklí na různá zařízení čistící neustále zasněžené silnice. Rudý kolos obvykle řídí Jonas Vykander, který se střídá se dvěma kolegy. V případě nutnosti tito profesionálové zvládnou odklidit i 1 000 kilometrů silnic za den.
Náročný úkol usnadňuje motor o výkonu 425 kW (578 koní). Hnací a řídicí kola jsou vybavena zimními pneumatikami s hroty, poslední náprava bývá obvykle zvednutá, protože slouží výhradně při přepravě těžkých břemen. Posádka raději vozí i sněhové řetězy, protože část trasy není pokryta signálem mobilního telefonu a Jonas by se nemusel dovolat pomoci, pokud by zapadnul. I to se může tomuto monstru stát, ale zatím k tomu nedošlo.









Tímto pluhem z kamionu Mercedes uklízí Švédové silnice na severu země. Je prý nejlepší na světě a s ohledem na jeho výbavu tomu není těžké věřit
Zdroj: Daimler
Bleskovky
Jediné současné Bugatti vám naservíruje brutální projev motoru 8,0 W16 quad turbo přímo pod nos, je to neskutečný rachot
před 9 hodinamiRusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
včeraNový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
20.5.2025
Nejčtenější články
Alespoň jedna automobilka říká prosté: Spalovací motory budeme nabízet tak dlouho, dokud to bude možné
23.4.2025Tři slíbené nové Volkswageny působí jako špatný vtip, nenabízí vůbec nic, co by jiní už dávno neprodávali
23.4.2025Nová generace nejprodávanějšího kombíku světa dostává na internetu těžkou nakládačku za svůj vzhled, opravdu je to tak zlé?
23.4.2025Někdejší bestseller Nissanu strádá i v bazarech jako ojetina, stejně jako novému autu mu chybí klíčový motor i pohon
23.4.2025Číňané odhalili nový vlastní motor V8 turbo pro osobní auta, tedy přesně to, s čím teď Evropané hrdě končí
24.4.2025
Živá témata na fóru
- OT - zavírám krám, uklízím 05.24. 14:33 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.24. 14:30 - pavproch
- Auto bebechy (kola a nosiče) 05.24. 14:27 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.22. 16:53 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.22. 10:34 - Vrooom
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.21. 07:53 - abgx1
- Výběr navigace do auta 05.21. 05:57 - GabrielMarks
- Fiat a vše kolem nich 05.20. 12:21 - Stepan