Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takhle Škoda kdysi testovala první Octavii, ani s ní se nikdo nemazlil
28.12.2017 | Petr Miler
Proces testování odolnosti jedněch z nejlepších supersportů planety právem vyvolává respekt. Je ale třeba říci, že není ani tak výjimečný, ani nový.
´
Před několika hodinami jsme vám ukázali, jak Koenigsegg testuje odolnost svých aut. Právem jsme žasli nad tím, co stroje malosériového švédského výrobce supersportů vydrží, však málokdo by řekl, že taková auta budou stavěna na rychlé přejíždění vysokých obrubníků, že jejich nárazníkům bude ukradené, když do nich bacíte kladivem nebo že si jejich komplikovaný dveřní systém nechá bez protestů líbit až extrémně hrubé zacházení.
Asi to nebudou běžné způsoby, se kterými se švédské sporťáky budou muset potýkat, ale tak mají testy odolnosti vypadat. Nastaveny musí být podle extrémů, se kterými bude nakonec reálně vystavena jen hrstka prodaných vozů, jen tak mohou uspokojit co největší část klientely. Je to tak dobře, bylo by ale nesprávné si myslet, že takto uvažují jen výrobci těch nejdražších aut světa. Prakticky stejně - a už léta - testují své vozy i mainstreamové automobilky.
Vzpomenout v této souvislosti můžeme už na první generaci Škody Octavia. Ta se ukázala skoro přesně pět let po započetí spolupráce české automobilky s Volkswagenem a byla pro škodovku kriticky důležitým modelem. Byl to první skutečný plod kooperace Škody a VW, vůz, který z ekonomického dna se zvedající škodovku mohl postavit na piedestal nebo poslat do propadliště dějin. Který scénář se naplnil, poznáte už pohledem z okna na ulici, sluší se ale připomenout, že ani to se neobešlo bez potu a slz.
Níže přiložené obrázky přibližují náročné testování právě první generace Octavie. Není to dokument, spíše sestřih některých částí, ale ukazuje, čím musel tento vůz před startem výroby projít. Testovací piloti Octavie ani trochu nešetří a i tady ji vystavují zkouškám, kterým jsou vozy v reálu vystavovány zřídka. Vezmou třeba přímo nosem hromadu štěrku nebo v rychlosti skočí s autem ze silnice do pole - a pak zase vyjedou zpátky a opět vůbec ne pomalu. Věci jako test odpružení na boulích, průjezd velkou kaluží nebo extra hrbolatý povrch na testovacím polygonu jsou v podstatě samozřejmostí, stejně jako zatáčky a schopnost Octavie projevovat se nedotáčivě i přetáčivě
Video níže je pozoruhodné ještě jednou věcí - maskováním karoserie. Vzhled první Octavie má dnes snad každý český řidič vypálený do mozku tak, že naň nikdy nezapomene; ne proto, že by to snad bylo nějak krásné auto, ale proto, že jich je na našich silnicích tak strašně moc. Vidět tohle auto pod maskovací fólií je skutečně neobvyklé, byť už jde jen o lehkou kamufláž při závěrečných testech před uvedením do sériové produkce.
Je to i dnes zajímavá podívaná a připomínka toho, že i tahle škodovka se musela vyvíjet tak trochu jako Koenigsegg, aby nakonec uspěla. A nepochybujte o tom, že přinejmenším většina ostatních výrobců zachází se svými auty před uvedením do produkce úplně stejně - jen tak se na ně po začátku prodejů nesesype lavina reklamací, že auto nezvládlo to či ono zacházení...





























































Testování první generace Octavie bylo zjevně nekompromisní
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 7 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejčtenější články
Další stát zrušil povinnost používat často ohyzdné přední poznávací značky aut, stačí splnit jedinou podmínku
15.11.2025
Shořelou obří dopravní loď skutečně celou zapálil elektromobil, ukázalo vyšetřování, úřady jeho výsledky do poslední chvíle tajily
15.11.2025
Seat odhalil vůbec nejrychlejší auto, jaké kdy stvořil. Vyndali z něj omezovač, vy z něj můžete vyndat sedačky
15.11.2025
„Poklad” za 60 tisíc měsíčně: Majitel procitl ze zeleného snu, na tomto autě „provařil” za 3 roky 2 miliony
15.11.2025
Číňané nakonec nabídnou všechno. Teď přichází s luxusním autem, na které si svého času netrouflo ani Audi
15.11.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- BMW Divize 12.14. 13:06 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
