Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takhle to začalo, toto je první Koenigsegg z roku 1996
4.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Dnešní One:1 by nebyl bez tohoto auta z poloviny 90tých let. Byl to vůbec první Koenigsegg, měl „jen” 300 koní a běžné dveře.
Dnes Koenigsegg fascinuje svět stroji jako je hybridní Regera nebo šílené One:1, které dělají vrásky na čele i Bugatti. Ještě dvaceti léty ale o téhle švédské značce vědělo jen pár zasvěcenců, což o většině dnes známých automobilových značek říci nejde. Právě tehdy byly práce na prvním modelu Koenigseggu v plném proudu. Christian von Koenigsegg věděl, že když nebude jeho auto ne stejně dobré, ale lepší než konkurence z Itálie či Německa, nebude se nějakým švédským startupem nikdo vůbec zabývat. Práce tedy zabraly o něco déle, než bylo v plánu, ale výsledek stál za to.
Koenigsegg CC Prototype se představil v roce 1996 na závodním okruhu Anderstorp u stejnojmenného švédského města a také se ukázal na filmovém festivalu v Cannes v roce následujícím. Okamžitě byl středem pozornosti médií, a to i když měl ještě relativně nenápadnou stříbrnou barvu, dveře se otvíraly zcela normálně a v útrobách nebyl žádný dechberoucí počet koní. Karoserie ale měla zcela unikátní tvar a bylo to kupé-kabrio s trochou práce navíc, ale jedno od druhého nešlo moc rozeznat.
Totiž, s nasazeným střešním panelem vypadalo tohle auto, že by vůbec střecha neměla být jiná než pevná. Panel se však dal sundat a schovat do předního „zavazadelníku”. A bez střechy tohle auto zase vypadalo, jako že žádnou nemá, nějak na způsob Ferrari F50 - které ale v době odhalení CC Prototype nebylo na světě. K F50 dostali zákazníci také hardtop, ale ten se nedal uložit nikam do auta; buď jste jeli se střechou, nebo jste ji nechali v garáži a doufali, že nezačne pršet.
Stříbrný stroj měl v útrobách 4,2litrový osmiválec Audi, který v sériovém stavu dával 299 koní. Motor jako takový nebyl pro použití v CC Prototype nijak upraven, dostal ale nové sání a výfuk, takže jeho výkon je údajně někde těsně nad třemi stovkami koní. Tenhle prototyp se používal i jako testovací stroj, takže najezdil pořádnou porci kilometrů.
Jeho základem není trubkový rám s přilepenými laminátovými kusy karoserie, jen aby to vypadalo. Už při výrobě - v polovině 90. let, připomínáme - se pracovalo s karbonem a základ auta je v chrom-molybdenových trubkách a polo-monokokovém šasí z vrstveného karbonu. Při zmíněném představení na okruhu v roce 1996 se s CC Prototypem projel švédský závodní jezdec Rickard Rydell a byl automobilem a jeho chováním na trati velmi ohromen. Lepší ocenění si Christian von Koenigsegg těžko mohl přát.



Christiana von Koenigsegga lze snadno rozeznat i na skoro 20 let starých fotkách...
Černý automobil na fotkách není jiný prototyp. Je to to stejné auto, kterému se ale dostalo černého laku v rámci dalších změn. Přelakování bylo provedeno právě po instalaci unikátního mechanismu dveří, který je vysune ven a zvedne nahoru. Instalace si totiž vyžádala řezání do panelů karoserie, takže by se stejně muselo lakovat. Jistě jste někdy viděli video, na kterém nějaký Koenigsegg otvíral dveře, všechny mají od té doby stejný mechanismus; pokud ne, ve videu níže si můžete všimnout i toho.
Také hnědé auto viditelné níže je ten samý vůz, je to třetí barevná varianta CC Prototype. Testovací mula najížděla ohromné množství kilometrů a černá barva byla údajně obtížná na údržbu. Bylo tedy dohodnuto lakování v autodílně Volvo, protože Volvo zrovna mělo ve vzorníku oranžovou barvu, která se von Koenigseggovi líbila. Vypráví se, že lakování dojednal po telefonu, ale že lakýrník měl trochu jinou představu o oranžové barvě, než von Koenigsegg, takže auto dostalo tenhle hnědofialový odstín.
První produkční Koenigsegg CC se objevil v roce 2000 a motor Audi už neměl. Automobilka Koenigsegg chtěla s Audi spolupracovat, ale nepodařilo se dosáhnout dohody na dodávkách motorů. První produkční auta tedy měla 4,7litrový motor Ford Modular V8, ovšem řádně upravený Koenigseggem a také přeplňovaný, takže nabízela 655 koní, jak říká i video níže. Výkon přenášela na zadní kola pomocí manuální převodovky.
Přeplňované osmiválce jsou ve vozech Koenigsegg dodnes a stejně tak jsou to stále zadokolky, ale manuál tu už nenajdeme. A třebaže nová Regera je od CC Prototype dost odlišná, první vzniklý Koenigsegg si člověk s ničím nesplete, pokud se o auta aspoň trochu zajímá...
Fotogalerie prototypů Koenigseggu CC




V roce 1996 se představil stříbrný Koenigsegg CC Prototype, ještě s osmiválcem Audi a normálními dveřmi




Druhé stádium prototypu mělo černou barvu a výklopné dveře, ale tahle barva byla náročná na údržbu









Dnes je prototyp v hnědofialové barvě, ale kvůli nedorozumění
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními včera 20:23
- Kdo je Mattia Rato? včera 16:00
- Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky včera 11:00
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje 1.11.2025
- ESRR: Nová Road-Racingová série - 2x Hořice 31.10.2025
Nejnovější články
V dalším státě po sérii útoků zrušili všechna pevná měření rychlosti, přiznali, že jimi jen dojí řidiče
před hodinou
„Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
před 2 hodinami
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
včera
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
včera
Poslední šance Saabu na záchranu před krachem přišla už moc pozdě. Vznikla v hrstce kusů, jedna teď může být vaše jako velká rarita
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
