Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Touto upravenou liazkou odvážný muž před 32 léty prorazil Železnou oponu, i s rodinou
7.3.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Dostat se z některé ze země svázané okovy socialistického bloku na Západ bylo pro normálního člověka prakticky nemožné. Prchnout šlo lecjak, i autem.
Kreativní a zároveň destruktivní způsob útěku z Německé demokratické republiky zvolil v roce 1986 tehdy 32letý Hans Joachim Pofahl. Perspektivní muž věděl, že lezení přes Berlínskou zeď nebo utajené propašování kolem kontrolního stanoviště nebude fungovat, rozhodně ne v 80. letech, kdy už pohraničníci byli svědky mnoha podobných pokusů.
Kromě toho nechtěl utéci sám. Řada jeho předchůdců na Západ úspěšně prchla, jen ale za cenu toho, že v některé ze zemí Východního bloku nechali své nejbližší. To pro ně znamenalo dost krutý osud a něco takového Hans nechtěl připustit, utéci ke svobodě chtěl se svojí přítelkyní Martinou Leyovou a malým dítětem.
Naštěstí byl povoláním řidič nákladních vozidel a díky své práci získal přístup ke sklápěcímu nákladnímu automobilu Škoda 706 MTS vyráběnému českou automobilkou Liaz. Sklápěč s řadovým šestiválcovým dieselovým motorem o výkonu 154 kW (209 koní) nebyl příliš výkonný, ale Hans doufal, že na jeho smělý plán to bude stačit. Chtěl prorazit kontrolní stanoviště a ujet.
Do troufalého plánování v prvé řadě nezapadal fakt, že liazka nebude dost těžká. Svou cestu na Západ si totiž musela doslova a do písmene prorazit, proto Hans nechal na korbu naložil hromadu štěrku. Celkem pět tun kamení zvýšilo konečnou hmotnost automobilu na jedenáct tun. Jeden z hlavních problémů byl vyřešen, tím dalším bylo vhodné načasování.
V den útěku do auta nastoupila 26letá přítelkyně, osmiměsíční dítě a Hans, všichni se pevně připoutali. Kabinu navíc vyplnili polštáři a přikrývkami, aby změkčili očekávané nárazy. Před útěkem za oponu Němec vyztužil podlahu interiéru ocelovými pláty, aby zvýšil její pevnost a odolnost. Náklad štěrku měl sloužit také jako přirozené krytí zad proti kulkám vypálených strážci hranice.
Cílem bylo prolomit kontrolní stanoviště Charlie v centru Berlína. Hans doufal, že policisté budou méně ostražití, protože většina projíždějících diplomatů a cizinců volí pravě tento přechod. Aby nevzbudil podezření, k místu úniku jel oklikou, tam se rozjel na 50 km/h a namířil přímo k hraničnímu stanovišti. Nákladní vůz proboural první bariéry a spustil alarm.
Strážci naštěstí nezačali okamžitě střílet, místo toho spoléhali na automatické bezpečnostní bariéry, které měly zastavit i rozjetý těžký sklápěč. Celkem osudových třináct sekund dělilo rodinu od svobodného života, přesně tolik času od aktivace alarmu mělo trvat spuštění bariér.
Hans neubral a statečně držel plný plyn. Podařilo se mu projet těsně před tím, než mu tom mohly bariéry zabránit. K uprchlíkům se ani nedostaly kulky, které bezradní pohraničníci nakonec vypálili zezadu. Zastavil je náklad na korbě, a tak vyděšená rodina dojela za svým snem až do západní části Berlína. Modrý náklaďák české výroby, který převezl mladou rodinu zpoza železné opony, vyvázl s rozbitým světlometem, chybějící půlkou čelního skla a s deformovaným levým předním rohem, jak si můžete sami prohlédnout níže na dobových fotkách policie.
Pochopitelně, s odstupem času se může zdát takové riskování jen tři nebo čtyři roky před pádem Železné opony jako zbytečné, tehdy ale nikdo nemohl vědět, že k tomu opravdu dojde - leckdo dával bolševikovi rok, maximálně dva už o dekády dříve. Hans Joachim Pofahl úspěšně prchl a svobodného života si mohl užívat už o pár let dříve s celou rodinou. Bez upravené liazky by to jistě nesvedl...



Hans Joachim Pofahl se svojí ženou Martinou Leyovou v Západním Berlíně. Podařilo se jim utéct z východní části pomocí nákladní Škody 706 MTS
Checkpoint Charlie byl hraniční přechod v centru Berlína a je zachován dodnes, aby sloužil jako vzpomínka na těžké časy
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nechvalně proslulý silniční pirát znovu udeřil, po 7 letech se ve Švýcarsku znovu prohnal před radarem skoro dvojnásobnou rychlostí
před 22 minutamiNepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý silniční pirát znovu udeřil, po 7 letech se ve Švýcarsku znovu prohnal před radarem skoro dvojnásobnou rychlostí
před 24 minutamiZnovuzrozená legenda italských sporťáků je balzám na duši staromilců, má V8, manuál a ani jeden digitální displej
před hodinouVW je nepoučitelný. Ani po fiasku Porsche s elektromobily ho nenapadne nic lepšího než elektrifikovat i auta, pro která se to vůbec nehodí
před 2 hodinamiRolls-Royce zkouší trumfnout objednávku Bentley. Jedinému zákazníkovi naráz předal 6 aut, o rekordní nákupy se stará už od roku 1970
před 4 hodinamiMoskvič začal vyrábět svůj nový vrcholný model. Silné a vybavené auto je větší než Škoda Kodiaq, vyjde ale nesrovnatelně levněji
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva