Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
V těchto autech se kdysi poprali Senna s Laudou. Jedno z nich teď může být vaše
19.4.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Dvě legendy Formule 1 skutečně změřily síly ve dvou totožných autech, kdy rozhodoval jen um každé z nich. Auto toho lepšího ale k mání není.
Formule 1 se po těžké nehodě Nikiho Laudy v roce 1976 musela z ikonické Severní smyčky Nürburgringu nadobro stáhnout. V roce 1984 se ale v Nürburgu znovu objevila díky kratší, nově postavené trati po jejím boku. Při té příležitosti na dráze probíhaly i rozličné doprovodné akce a jednu z nich měla na svědomí i automobilka Mercedes-Benz.
Té se povedl vskutku mistrovský kousek, když v rámci svých propagačních aktivit uspořádala přátelský závod pilotů Formule 1. Nechyběl tehdy začínající Ayrton Senna, James Hunt, Carlos Reutemann, Keke Rosberg, John Watson, Denny Hulme, Sir Stirling Moss, Alain Prost a další jména, která dříve nebo později vstoupila do dějin motoristického sportu.
Na startovní rošt se postavil také navrátivší se Niki Lauda za volantem stříbrného Mercedesu 190 E 2.3-16. Marketingová akce německého výrobce měla ukázat vrcholný model běžného sedanu v tom nejlepším světle a závody na slavném okruhu pod taktovkou automobilových idolů byl ideální způsob.
Dne 12. května slunce rozpálilo asfalt a zvučná jména se pustila do klání šampionů, které podle některých jasně rozlousklo, kdo je ze všech nejlepší bez ohledu na éru, ve které vynikl. Každý sedlal stejný Mercedes s minimem dodatečných úprav. Jak můžete sami vidět níže na dobových záběrech, Ayrton Senna tehdy proťal cílovou pásku před Nikim Laudou, který se ten rok stal naposledy mistrem světa F1 - časy Sennovy slávy měly teprve přijít. Už tehdy ale bylo všem jasné, že se z Mercedesu 190 E W201 ve verzi 2.3-16 stane ikona, kterou zůstává dodnes.
Dostat se k některému z dodnes přežívajících exemplářů v dobrém stavu je buď složité a nebo velmi drahé, sáhnout přímo po některém z vozů, které sedlali Lauda, Senna a spol. se pak zdá být skoro nemožné. Zázraky se ale dějí. Sám Niki Lauda prodává svůj kus, v němž v roce 1984 hleděl na Sennova záda. Není to žádná replika nebo napodobenina, ale originální 190 E 2.3-16 s motorem Cosworth o výkonu 138 kW (188 koní) při 6 200 ot./min a točivým momentem 236 Nm při 4500 ot./min.
Opečovávaný čtyřdveřový sedan s polepy je ryzí symbol doby, kdy jezdci museli spoléhat hlavně na své schopnosti. Žádná elektronika jim nezachránila špatné dávkování plynu, každý centimetr asfaltu se získával s potem ve tváři, o pódiovém umístění rozhodovala jen práce řidiče. Prodejce v Německu si je vědomý exkluzivity zboží, a tak ani nemá potřebu do inzerátu vypisovat detaily - stačí fotky s Laudou a telefonní číslo. I tak se zájemci budou muset řadit za sebou.
Cena auta známa není, předpokládá se ale, že vůz změní majitele za částku mezi 100 a 200 000 liber (2,9 - 5,8 milionu Kč). Takže pokud máte zájem o pořádný kus automobilové historie...






Nádherný Mercedes bude ozdobou něčí sbírky. Niki Lauda s ním drtil zatáčky Nürburgringu během přátelského závodu. Ukázka vytříbeného řidičského umění je zachycena na videu, na vítězství tehdy ale ani ten nestačil
Zdroj: Auto Classics
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nejnovější články
Ford zkouší zachránit svůj elektrický propadák s pomocí kdysi slavného fotbalisty. Ví ale ještě někdo, kdo to vůbec je?
včeraJakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
včeraItalové odhalili protijed na moderní auta. Má motor V8 bez turba, manuál a dokonce zapalovač s popelníkem
včeraElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
včeraNissan je na tom skutečně zle. Po rekordní ztrátě vyhodí 20 tisíc lidí, zavře 10 továren, zastavil téměř veškerý vývoj
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.14. 21:10 - northwind
- Detektory policejních radarů 05.14. 18:23 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.13. 20:35 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.13. 12:10 - H357
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan