Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
VW před 20 léty vytáhl do boje o kupce luxusních aut, bylo z toho totální fiasko
25.10.2019 | Mirek Mazal
Uběhlo přesně 20 let od chvíle, kdy se ambiciózní šéf VW začal otevřeně snažit posunout značku mezi výrobce luxusních aut. Konce byly hořké, dnes si připomeneme hlavně začátky.
Z dnešního pohledu je to skoro neuvěřitelné, ale koncern Volkswagen se na počátku 90. let, nedlouho po akvizici Škody, potácel na hranici bankrotu. Říká se, že mu zbývaly peníze jen na pár měsíců existence, když se v roce 1993 ujal kormidla letos zesnulý Ferdinand Karl Piëch. Byl to on, kdo zavelel k neuvěřitelnému obratu, který z firmy žijící v podstatě jen z nekonečné popularity Volkswagenu Golf udělal jeden z největších automobilových konglomerátů světa se skoro nekonečně širokým portfoliem. Finanční síla firmy je dnes taková, že ji zdaleka nesrazily do kolen ani desítky miliard euro vydané v souvislosti s kauzou Dieselgate.
Piëch začínal s restrukturalizací firmy pěkně od podlahy, pomalu ale rozhodně nepostupoval. Během pouhých pár let vyvedl Volkswagen z hlubokých ztrát, a to za neustálých akvizic automobilek všeho druhu. Audi, Seatu a Škodě už musel „jen” najít správné místo ve strukturách VW, k tomu ale přikoupil Lamborghini, Bugatti, Bentley a na krátký čas dokonce i Rolls-Royce. Do nabídky VW a jeho dceřiných firem dostal spoustu zajímavých modelů i techniky a pouhých 6 let po převzetí firmy byl zvolen automobilovým manažerem století.
To se psal rok 1999 a Piëch byl na vrcholu. Jeho moc byla stejně nekonečná jako jeho zásluhy na spasení koncernu VW, a tak si ze své pozice mohl dovolit absolutně cokoli. Nikdo se tak nezmohl na odpor, když si tou dobou usmyslel, že pod hlavičkou Volkswagenu pokoří i německé lídry kategorie luxusních sedanů. Tak se zrodil Concept D, který byl odhalen na frankfurtském autosalonu roku 1999.
Mnozí z vás patrně ani nebudou vědět o jeho existenci, neboť internet měl tehdy daleko ke své současné podobě a na webu o něm dnes sotva najdete smysluplný dobový článek. Co ovšem budete dobře znát, je sériový model, který z něho vzešel - Phaeton, jeden z největších a nejdražších automobilových propadáků historie.
Už Concept D měl za úkol zvýšit prestiž Volkswagenu a přivést značku do společnosti vozů jako Mercedes S nebo Audi A8. Čtyřmístná, pětimetrová studie byla představena světu s motorem V10 TDI s výkonem 233 kW (317 koní) a 750 Nm, byla přislíbena řada dalších možností včetně mocného W12. Dieselovému agregátu sekundovala automatická převodovka Tiptronic a pohon všech kol 4Motion.
Byl to Piëchův recept, jak zákazníky nenechat ani pomyslet, že před sebou mají pořád jen Volkswagen. Auto bylo našlapané veškerými pokročilými technologiemi, kterými VW tehdy disponoval a nebo je brzy měl mít k dispozici. Konceptu tak nechybělo kožené čalounění s vyhříváním i ventilací, vzduchový podvozek s adaptivním tlumením, bi-xenonové světlomety, elektricky nastavitelná sedadla s masážní funkcí či couvací kamerou skrytá pod logem automobilky. Nikdo z německých prémiovek nemohl nabídnout víc.
Concept D ještě nebyl vysloveně Phaeton - zepředu mu byl hodně podobný, zezadu ale připomínal spíše odvážný liftback. V roce 2001 se vyvinul do Conceptu D1, kdy nabral konečné kontury odpovídající sedanu připravené do sériové výroby. V roce 2002 začala výroba Phaetonu a změny oproti Conceptu D byly pořád drobné. Veškerý luxus a špičková technika byly stále k dispozici, na poměry VW to bylo skutečně „něco”.
Piëch mohl být pyšný, ale jen chvíli, spletl se. Zákazníci špičkových limuzín nebyli zvědaví na sebelepší produkt této třídy od plebejské značky a Phaetonu podepsali velmi smutný ortel. Jeho výroba trvala až do roku 2016, přes nízký zájem a drtivou převahu konkurence. Unikátní továrnu v Drážďanech, kde se tento supersedan vyráběl před zraky ohromených exkurzí, vystřídala výroba elektrického Golfu.
Concept D se tak nakonec zaryl do paměti jako předvoj jednoho z neztrátovějších automobilových modelů všech dob. Projekt bývalého šéfa VW se v plném rozsahu nikdy nepodařilo zrealizovat. Ambiciózní představy prodeje 20 000 kusů Phaetonu ročně byly příliš nadnesené, za patnáctiletou kariéru se prodalo jen zhruba 85 tisíc vozů. Výsledkem mohutných investic bylo totální fiasko - poražená vlajková loď z Wolfsburgu, která měla s každým prodaným kusem generovat automobilce ztrátu skoro 1 milion korun.
Piëch ale možná nelitoval a nelituje. Narazil na limity toho, s čím může Volkswagen na trhu uspět, což je také cenné zjištění. Stejně jako to, že ani on není neomylný. Navíc by nebylo správné tvrdit, že cesta od Conceptu D k Phaetonu pro VW neznamenala nic dobrého - i když Phaeton lidé nekupovali, německá automobilka tím ukázala, co také dovede. A nikdo nemůže s jistotou říci, že právě to neučarovalo některému z pozdějších kupců Golfu a spol...














Concept D měl vydláždit Volkswagenu cestu mezi elitu luxusních vozů...
...spolu s Conceptem D1 ale znamenal jen dotažení idey ke stavbě sériového Phaetonu, který firmě přinesl hlavně problémy
Zdroje: Volkswagen, Archiv Autoforum
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejčtenější články
Trumpova cla si rychle vybírají svou daň. Stellantis zastavil výrobu v prvních dvou továrnách mimo USA, propustí 5 400 lidí
4.4.2025Když Rolls-Royce nechce zákazníkovi prodat jinak elektrický Spectre s motorem V12, může si takové auto nechat postavit od Slováků
4.4.2025Škoda Elroq RS je venku jako sice hezké, ale jinak naprosto zbytečné a nic neřešící 2,3tunové monstrum
4.4.2025Podívejte se, co musí vydržet nový supersport, aby ho pustili na silnice. Auto v rámci vývoje doslova utýrají
4.4.2025Arabský majitel McLarenu spojil slavnou automobilku s dosud neznámým startupem, působí to jako zoufalý pokus o záchranu
4.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva