Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Vympel s dieselem 14,9 V8 je monstrum stvořené pro Sibiř, projede opravdu všude
4.9.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Tenhle obr má 11 metrů na délku a téměř patnáctilitrový diesel v útrobách. I s nákladem projede všude a nezaskočí ho ani voda.
Ruské všudychody jsou pozoruhodné stroje, které váží mnoho tun, ale přesto díky monstrózním motorům a speciálním pneumatikám nepoškozují příliš podklad, na kterém jezdí. Však nakonec dokážou i plavat na vodě. Za všechny zmiňme moderní Burlak 6x6 nebo z minulosti ZiL-132 6x6 či ZiL E167. Stroj, který tu máme dnes, je znovu moderní a jmenuje se Vympel. Je ještě větší než Burlak, ideově blízko má právě k oběma ZiLům.
Jeho délka je 11 metrů a hmotnost 8 tun - a můžete na něj naložit dalších šest. Teoreticky by mohl uvézt ještě víc, ale podle dostupných informací konstruktéři takto omezili užitečnou hmotnost, aby byl Vympel schopen jezdit po sněhu, bahně a vodě. V pneumatikách je maximální tlak 0,28 baru a díky tomu, že nepoškozují podklad, po kterém jezdí, může být používán i v místech a v době, kde je provoz pásových vozidel právě z tohoto důvodu zakázán.
To je klíčová vlastnost, protože tenhle stroj bude takto používán společností NPO Vympel, která se zabývá výrobou a distribucí všemožných technických zařízení pro těžbu ropy a plynu. Její logo vidíme i na některých fotkách tohoto osmikolového stroje a na „přívěsu”, jehož kola jsou však také hnána, vidíme nápis „Síla Sibiře” - tam tenhle stroj pracuje.
Přední půlka obsahuje motor, kterým je dieselový osmiválec JaMZ-238D o objemu 14,9 litru, výkonu 330 koní a točivém momentu 1 225 Nm. Pochopitelně by se sem dal nainstalovat modernější motor, série JaMZ-236/238 je na světě od přelomu 50. a 60. let minulého století. Tenhle je ale spolehlivý a když už se pokazí, snadno se na něj v Rusku shánějí náhradní díly a kdekdo ho tam umí opravit.
Řidič má k jeho ovládání pětistupňovou manuální převodovku; o redukční převodovce nevíme, ale teoreticky ani není potřeba. Totiž, nápravy jsou převzaty ze známého sovětského náklaďáku GAZ-66, ale pro zvýšení točivého momentu na kolech tu jsou kolové reduktory. Stálý pohon všech kol dodal Kamaz a všechny diferenciály mají samozřejmě manuální uzávěrky.
Interiér je vskutku spartánský, jak ukazují fotky. Jsou tu dvě přední sedačky, mezi nimiž vidíme kryt motoru, a vzadu jsou dvě lavice, které pojmou každá po čtyřech lidech - nebo můžou sloužit i jako lůžka pro řidiče a spolujezdce. Pro sezení moc pohodlné asi nebudou, na druhou stranu, o pohodlí tu nejde. Přetížení v zatáčkách či při zrychlení opravdu nečekejte, tenhle stroj má maximálku 60 km/h.
Podle autorů umí tenhle gigant skutečně plavat na vodě. Na videu a ani na fotkách níže však pneumatiky Vympela na nízkotlaké zrovna nevypadají. Je samozřejmě možné, že je možno namontovat více různých typů; video i fotky pocházejí z jednoho z testů, kterými Vympel prochází před vstupem do aktivní služby. Jak vidno, přes překážky se valí jako medvěd, jen trochu pomaleji. V terénu mu asi máloco vystaví stopku...















Tenhle všudychod má 11 metrů na délku a pohání ho historický, ale snadno opravitelný motor
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 3 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejčtenější články
Nová levná Lada je zatím fiasko, za tři měsíce od začátku prodejů si ji převzalo jen 57 lidí a 71 dealerů
7.10.2025
Dacia nás se začátkem října zasypala hromadou novinek, uhranout teď chce už úplně všechny
7.10.2025
Další nový Moskvič si Češi mohou koupit už teď, je to zajímavé auto za slušné peníze
7.10.2025
Porsche si nedá pokoj. Svým sporťákům má vrátit spalovací motory způsobem, který nadšence tak akorát znovu vytočí
7.10.2025
Největší výletní loď světa je tohle monstrum vážící 251 tisíc tun. Už se blíží dokončení, i Titanic je vedle ní tintítko
7.10.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.05. 09:26 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
