Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Vývoj blinkrů aut Škody: Od žádných světel až po kýčovité řešení nové Scaly
28.1.2019 | Mirek Mazal
I taková věc, jako indikátor směru jízdy, prošla za dobu existence automobilismu dosti dramatickým vývojem. Začalo se u ničeho, poslední móda je poněkud kýčovitá.
Blinkry, blikače, směrovky, správně směrová světla už dávno patří ke standardní výbavě všech aut v prodeji. Je to naprosto zásadní prvek vedoucí k bezpečnějšímu provozu, neboť si jejich prostřednictvím předáváme informace o tom, co teprve hodláme udělat. Předjet, zastavit, zabočit nebo třeba nouzově stát, na to všechno blinkry předem ostatní upozorní.
Pokud jste právě nedožíváte značně požehnaného věku, může se vám zdát, že tento prvek neprochází prakticky žádným vývojem, z pohledu celého vývoje automobilismu ale prošel i on vcelku dramatickou evolucí. Úplně na začátku se znamení o změně směru dávalo máváním ruky jako dnes na bicyklu a v této souvislosti je hořce komické, že spousta řidičů dnes už doslova není schopna ani pohnout prstem, aby zapnuli moderní sadu oranžových světel jasně indikující směr plánovaného odbočení.
Jak jsme došli k tomu, že dnes o výše zmíněných záměrech informujeme okolí právě takto, se rozhodla zrekapitulovat Škoda na příkladu svých aut a je to zajímavá historie. Důvodem je, že nová Scala přichází s další novinkou, která kopíruje moderní trendy. Dvakrát nadšení z ní nejsme, v průběhu dospívání české automobilky se ovšem objevila i hezčí řešení.
1. Laurin & Klement Škoda 110 (1925)
I začátky mladoboleslavského automobilového průmyslu pamatují řízení bez směrových světel - místo blikání stačilo vystrčit ruku z auta. První směrový ukazatel aut představil Jan Hanuš z Olomouce, který vybavil šipkou s koženými řemínky jízdní kolo a posléze vynález převzal tento vůz. Nejde o modernější „stodesítku”, ale o několik dekád starší automobil vyráběný automobilkou Laurin & Klement a později Škodou, na níž se přejmenovala v červnu roku 1925. Dnes skoro zapomenutý veterán používal jednu šipku na elektromagnetický pohon, která se řídila otočným ovladačem z palubní desky.


2. Škoda Popular Monte Carlo (1937)
Samostatnou šipku vystřídal v roce 1937 mechanismus dvou výklopných červených kolíků na každé straně automobilu. Signální zařízení fungovalo na bázi elektromagnetů. Po dvou letech dobrovolné příplatkové výbavy se uzákonilo povinné použití ukazatelů směru pro všechny vozy v prodeji - už tehdy.
3. Škoda Octavia Combi 993 C (1964)
Za komunismu se v Československu rozmohlo řešení, které auta v principu používají dodnes, tedy oranžová směrová světla. Sériovou novinku v podobě elektrických odbočovacích světel s oranžovým krycím sklem dostala i první Škoda Octavia z 60. let minulého století. Své místo kulaté blinkry našly odděleně pod hlavními světlomety. Přepínač byl k ruce řidiče umístěn pod volantem vedle budíků na levé páčce.
4. Škoda 1000 MB (1966)
První hromadně vyráběný model Škody se samonosnou karosérií disponoval samostatnými oranžovými směrovkami vepředu. Zadní ukazatele se staly součástí lamp koncových světlometů. Aktivace probíhala opět pomocí páčky pod volantem, která ovládala i funkci klaksonu.
5. Škoda 125 L (1988)
Modernizovaná verze rozšířené Škody 120 L vznikala od podzimu 1988 už souběžně s Favoritem. Můžeme vidět přední směrovky jako součást hlavního osvětlení, ale ještě nebyly plně integrovány do společných reflektorů. Poprvé se objevily i boční blinkry nad předními blatníky.
6. Škoda Favorit 136 L (1989)
Očekávané se stalo skutečností a po vzoru modernějších konkurentů se blinkry premiérově ocitly přímo vedle žárovky potkávacích světlometů čili pod společným krycím sklem. Favorit se stal obecně pokrokovým strojem pro český automobilismus, signalizace jízdy byla jen jednou z mnoha inovací.
7. Škoda Yeti (2009)
Hranatý crossover měl před faceliftem kulaté mlhovky jako základní poznávací znak, ale řeč je dnes o blinkrech, které Yeti poprvé nabídl ve zpětných zrcátkách. Přední zůstaly klasicky u světel, ale z blatníků se znamení o změně směru přestěhovalo výše. Hlavní důvod k této změně byl prostý, snížení výrobních nákladů - je složitější vést a vůbec vyrábět samostatné blikače do předních blatníků, kde navíc znamenají „díru navíc” s veškerými souvisejícími rizika - přidat je k zrcátkům je snazší a tedy i levnější.
8. Škoda Kodiaq (2017)
První plnohodnotné SUV značky Škoda věrně stíhá nastolené trendy. Oranžový segment je plnou součástí předního i zadního světlometu, u těch nejvyšších variant výbavy se rozblikají pásky LED. Pěkné provedení umí nadělat parádu, ale nic se nemá přehánět.
9. Škoda Scala (2019)
Oním přeháněním narážíme na nejnovější produkt mladoboleslavského podniku, který ve vrcholných specifikacích převzal od koncernových sourozenců postupné rozsvěcování jednotlivých diod tím směrem, kam auto míří. Považujeme to za kýčovité a bezpečnosti spíše odporující, neboť místo jasného a okamžitého rozsvěcení celého blinkru tady po spuštění blikače chvíli nesvítí skoro nic. Co je ale dobré pro Audi nebo VW Arteon a nový Touareg musí být dobré i pro Scalu, řekli si asi u Škody. A bude to nový standard české automobilky, jak ukázalo video z testů zatím nepředstaveného malého SUV, které - to už teď víme jistě - v Evropě ponese jméno Kamiq.
Zdroj: Škoda Auto
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025