Vývoj blinkrů aut Škody: Od žádných světel až po kýčovité řešení nové Scaly

I taková věc, jako indikátor směru jízdy, prošla za dobu existence automobilismu dosti dramatickým vývojem. Začalo se u ničeho, poslední móda je poněkud kýčovitá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Vývoj blinkrů aut Škody: Od žádných světel až po kýčovité řešení nové Scaly

28.1.2019 | Mirek Mazal

Vývoj blinkrů aut Škody: Od žádných světel až po kýčovité řešení nové Scaly

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

I taková věc, jako indikátor směru jízdy, prošla za dobu existence automobilismu dosti dramatickým vývojem. Začalo se u ničeho, poslední móda je poněkud kýčovitá.

Blinkry, blikače, směrovky, správně směrová světla už dávno patří ke standardní výbavě všech aut v prodeji. Je to naprosto zásadní prvek vedoucí k bezpečnějšímu provozu, neboť si jejich prostřednictvím předáváme informace o tom, co teprve hodláme udělat. Předjet, zastavit, zabočit nebo třeba nouzově stát, na to všechno blinkry předem ostatní upozorní.

Pokud jste právě nedožíváte značně požehnaného věku, může se vám zdát, že tento prvek neprochází prakticky žádným vývojem, z pohledu celého vývoje automobilismu ale prošel i on vcelku dramatickou evolucí. Úplně na začátku se znamení o změně směru dávalo máváním ruky jako dnes na bicyklu a v této souvislosti je hořce komické, že spousta řidičů dnes už doslova není schopna ani pohnout prstem, aby zapnuli moderní sadu oranžových světel jasně indikující směr plánovaného odbočení.

Jak jsme došli k tomu, že dnes o výše zmíněných záměrech informujeme okolí právě takto, se rozhodla zrekapitulovat Škoda na příkladu svých aut a je to zajímavá historie. Důvodem je, že nová Scala přichází s další novinkou, která kopíruje moderní trendy. Dvakrát nadšení z ní nejsme, v průběhu dospívání české automobilky se ovšem objevila i hezčí řešení.

1. Laurin & Klement Škoda 110 (1925)

I začátky mladoboleslavského automobilového průmyslu pamatují řízení bez směrových světel - místo blikání stačilo vystrčit ruku z auta. První směrový ukazatel aut představil Jan Hanuš z Olomouce, který vybavil šipkou s koženými řemínky jízdní kolo a posléze vynález převzal tento vůz. Nejde o modernější „stodesítku”, ale o několik dekád starší automobil vyráběný automobilkou Laurin & Klement a později Škodou, na níž se přejmenovala v červnu roku 1925. Dnes skoro zapomenutý veterán používal jednu šipku na elektromagnetický pohon, která se řídila otočným ovladačem z palubní desky.


Vývoj blinkrů aut Škody: Od žádných světel až po kýčovité řešení nové Scaly - 1 - Skoda Auto vyvoj blinkru 01Vývoj blinkrů aut Škody: Od žádných světel až po kýčovité řešení nové Scaly - 2 - Skoda Auto vyvoj blinkru 02

2. Škoda Popular Monte Carlo (1937)

Samostatnou šipku vystřídal v roce 1937 mechanismus dvou výklopných červených kolíků na každé straně automobilu. Signální zařízení fungovalo na bázi elektromagnetů. Po dvou letech dobrovolné příplatkové výbavy se uzákonilo povinné použití ukazatelů směru pro všechny vozy v prodeji - už tehdy.

Vývoj blinkrů aut Škody: Od žádných světel až po kýčovité řešení nové Scaly - 3 - Skoda Auto vyvoj blinkru 03Vývoj blinkrů aut Škody: Od žádných světel až po kýčovité řešení nové Scaly - 4 - Skoda Auto vyvoj blinkru 04

3. Škoda Octavia Combi 993 C (1964)

Za komunismu se v Československu rozmohlo řešení, které auta v principu používají dodnes, tedy oranžová směrová světla. Sériovou novinku v podobě elektrických odbočovacích světel s oranžovým krycím sklem dostala i první Škoda Octavia z 60. let minulého století. Své místo kulaté blinkry našly odděleně pod hlavními světlomety. Přepínač byl k ruce řidiče umístěn pod volantem vedle budíků na levé páčce.

Vývoj blinkrů aut Škody: Od žádných světel až po kýčovité řešení nové Scaly - 5 - Skoda Auto vyvoj blinkru 05Vývoj blinkrů aut Škody: Od žádných světel až po kýčovité řešení nové Scaly - 6 - Skoda Auto vyvoj blinkru 06

4. Škoda 1000 MB (1966)

První hromadně vyráběný model Škody se samonosnou karosérií disponoval samostatnými oranžovými směrovkami vepředu. Zadní ukazatele se staly součástí lamp koncových světlometů. Aktivace probíhala opět pomocí páčky pod volantem, která ovládala i funkci klaksonu.

Vývoj blinkrů aut Škody: Od žádných světel až po kýčovité řešení nové Scaly - 7 - Skoda Auto vyvoj blinkru 07Vývoj blinkrů aut Škody: Od žádných světel až po kýčovité řešení nové Scaly - 8 - Skoda Auto vyvoj blinkru 08

5. Škoda 125 L (1988)

Modernizovaná verze rozšířené Škody 120 L vznikala od podzimu 1988 už souběžně s Favoritem. Můžeme vidět přední směrovky jako součást hlavního osvětlení, ale ještě nebyly plně integrovány do společných reflektorů. Poprvé se objevily i boční blinkry nad předními blatníky.

Vývoj blinkrů aut Škody: Od žádných světel až po kýčovité řešení nové Scaly - 9 - Skoda Auto vyvoj blinkru 09Vývoj blinkrů aut Škody: Od žádných světel až po kýčovité řešení nové Scaly - 10 - Skoda Auto vyvoj blinkru 10

6. Škoda Favorit 136 L (1989)

Očekávané se stalo skutečností a po vzoru modernějších konkurentů se blinkry premiérově ocitly přímo vedle žárovky potkávacích světlometů čili pod společným krycím sklem. Favorit se stal obecně pokrokovým strojem pro český automobilismus, signalizace jízdy byla jen jednou z mnoha inovací.

Vývoj blinkrů aut Škody: Od žádných světel až po kýčovité řešení nové Scaly - 11 - Skoda Auto vyvoj blinkru 11Vývoj blinkrů aut Škody: Od žádných světel až po kýčovité řešení nové Scaly - 12 - Skoda Auto vyvoj blinkru 12

7. Škoda Yeti (2009)

Hranatý crossover měl před faceliftem kulaté mlhovky jako základní poznávací znak, ale řeč je dnes o blinkrech, které Yeti poprvé nabídl ve zpětných zrcátkách. Přední zůstaly klasicky u světel, ale z blatníků se znamení o změně směru přestěhovalo výše. Hlavní důvod k této změně byl prostý, snížení výrobních nákladů - je složitější vést a vůbec vyrábět samostatné blikače do předních blatníků, kde navíc znamenají „díru navíc” s veškerými souvisejícími rizika - přidat je k zrcátkům je snazší a tedy i levnější.

Vývoj blinkrů aut Škody: Od žádných světel až po kýčovité řešení nové Scaly - 13 - Skoda Auto vyvoj blinkru 13Vývoj blinkrů aut Škody: Od žádných světel až po kýčovité řešení nové Scaly - 14 - Skoda Auto vyvoj blinkru 14

8. Škoda Kodiaq (2017)

První plnohodnotné SUV značky Škoda věrně stíhá nastolené trendy. Oranžový segment je plnou součástí předního i zadního světlometu, u těch nejvyšších variant výbavy se rozblikají pásky LED. Pěkné provedení umí nadělat parádu, ale nic se nemá přehánět.

Vývoj blinkrů aut Škody: Od žádných světel až po kýčovité řešení nové Scaly - 15 - Skoda Auto vyvoj blinkru 15Vývoj blinkrů aut Škody: Od žádných světel až po kýčovité řešení nové Scaly - 16 - Skoda Auto vyvoj blinkru 16

9. Škoda Scala (2019)

Oním přeháněním narážíme na nejnovější produkt mladoboleslavského podniku, který ve vrcholných specifikacích převzal od koncernových sourozenců postupné rozsvěcování jednotlivých diod tím směrem, kam auto míří. Považujeme to za kýčovité a bezpečnosti spíše odporující, neboť místo jasného a okamžitého rozsvěcení celého blinkru tady po spuštění blikače chvíli nesvítí skoro nic. Co je ale dobré pro Audi nebo VW Arteon a nový Touareg musí být dobré i pro Scalu, řekli si asi u Škody. A bude to nový standard české automobilky, jak ukázalo video z testů zatím nepředstaveného malého SUV, které - to už teď víme jistě - v Evropě ponese jméno Kamiq.

Vývoj blinkrů aut Škody: Od žádných světel až po kýčovité řešení nové Scaly - 17 - Skoda Auto vyvoj blinkru 17Vývoj blinkrů aut Škody: Od žádných světel až po kýčovité řešení nové Scaly - 18 - Jak se vyvijely blinkry aut Skoda historie dalsi 01

Zdroj: Škoda Auto

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.