Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Vzácný prototyp silniční Formule 1 s V12 a manuálem je na prodej za 30 milionů Kč
22.5.2019 | Mirek Mazal
Je to jedno z těch aut, která byste čekali tak nanejvýš v muzeu, jeden ze tří existujících prototypů japonské Formule 1 určené na silnice je ale teď k mání za 30 milionů.
Yamaha se v prvopočátku své existence specializovala na výrobu klavírů, později se přidala produkce vrtulí a spalovacích motorů do armádních letadel. A následovalo postoupení na úroveň konstrukcí prvních motocyklů společně s loděmi. To všechno víme, na počátku 90. let minulého století se ale firma rozhodla postavit svůj supersportovní automobil. A nízko se rozhodně nedržela.
Yamaha OX99-11 V12, jak si stroj říkal, měla ambice státe se vůbec nejrychlejším silničním automobilem světa, jakousi Formulí 1 pro běžné silnice. Yamaha měla kde brát, protože několik let před spuštěním projektu tehdejší ladič klavírů vstoupil právě do Formule 1 jako dodavatel motorů. Toto krátké působení v seriálu F1 skončilo před vypuknutím sezóny v roce 1991. Technika do monopostu byla připravena, proto nastala otázka, co s ní bude dál.
Nakonec padlo rozhodnutí přetavit tuto závodní techniku do homologovaného silničního supersportu s mimořádnými dynamickými schopnostmi. Auto bylo prakticky hotové, vznikly tři funkční prototypy, jenže nedostatek financí v krizových letech začátku „devadeátek” výrobu sériových modelů znemožnil. Ony tři prototypy ale stále existují a jeden z nich se teď objevil v nabídce firmy JP Trade.
Výkonný stroj o rozměrech 4 400 x 2 000 x 1 220 mm neměl obdoby, protože byl osazen vidlicovým dvanáctiválcem o objemu 3,5 litru, který prostřednictvím šestirychlostního manuálu dodával výkon 300 kW (408 koní) při 10 000 ot./min. Vysokootáčkový V12 neměl jediný problém hýbat s karbonovou kostrou ověšenou ručně zpracovanými hliníkovými panely. Celková hmotnost byla fantastických 1 150 kg, proto zadní náprava dokázala OX99-11 V12 katapultovat na stovku za 3,2 sekundy a rozlet končil při dosažení 350 km/h.
Z trojice unikátů hned první připadl testovacímu oddělení Yamahy. Dave Sullivan v pozici šéfa vývoje podvozku, motoru a zavěšení vzpomíná: „Abychom vůz udrželi v tajnosti, testy na okruhu v Millbrooku probíhaly zásadně v noci. V utajení jsme se přemísťovali také na testovací základnu MIRA, kde jsme absolvovali měření v aerodynamickém tunelu.“ Samotná jízda brala dech. „Byl jsem fakt šťastný, když jsem se mohl posadit za volant. Ten motor byl prostě neuvěřitelný. Do 6 000 otáček jste s tím mohli jezdit jako s normálním autem, a pak se rozpoutalo peklo až k červenému poli v jedenácti tisících,“ dodal Dave.
Pozdější černý i červený vůz byly použity pro zkoušky různého nastavení a pak měly sloužit jako novinářské předváděčky. Jezdil s nimi například bývalý pilot F1 John Watson. Postaveno bylo rovněž pojízdné šasi jako demonstrátor technologií F1 v sériovém automobilu a to si vyzkoušel pouze jediný novinář Paul Frere a prý byl totálně unešený. Zažít podobné pocity může nyní každý díky japonskému dealerovi, který jeden dochovaný kus nabízí v aukci. Tedy každý, kdo dá dohromady alespoň nejnižší požadovanou cenu 1,3 milionu dolarů (30 milionů Kč). Spousta peněz, vzácnější vůz ale abyste v celé historii automobilismu pohledali...































Yamaha postavila pouhé tři kusy OX99-11, jeden z nich je nyní na prodej za 30 milionů korun
Zdroje: JPC Trade přes Motorious, Archiv Autoforum
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Nová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
před 2 hodinamiDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
před 3 hodinamiSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
před 5 hodinamiVěříte Mercedesu aspoň slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
před 6 hodinamiFiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
včera