Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Zapomenutý švýcarský žralok s motorem z F1 měl před 20 léty zašlapat i McLaren
19.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Říkal si Monteverdi Hai 650 F1 a měl v útrobách přesně to, co naznačuje jeho jméno. Parametry překonal i McLaren F1, zůstalo však jen u dvou prototypů.
V debatě o supersportech 90. let se snad každému vybaví legenda jménem McLaren F1, která posunula hranice možného. Nechybělo však mnoho a měl konkurenta ze země, která je proslulá nádhernými silnicemi, ale už ne výrobou čehokoliv, co by po nich mohlo jezdit - ze Švýcarska. Onen konkurent se měl jmenovat Monteverdi Hai 650 F1.
Jestli vám nic neříká ani značka Monteverdi, natož jméno modelu, jistě nejste sami. Přibližme, že tahle automobilka byla založena v roce 1967 Peterem Monteverdim a sídlila v Basileji až do roku 1984, kdy výrobu aut ukončila. Následující rok bylo v původní továrně otevřeno muzeum značky.
Peter Monteverdi však učinil ještě jeden pokus se do automobilového průmyslu vrátit, a to v roce 1992. Přišel s prototypem, který se jmenoval Hai 650 F1. „Der Hai” je německy „žralok”, 650 podle počtu koní a F1 podle toho, že šasi v útrobách pocházelo z monopostu Formule 1 týmu Monteverdi-Onyx, který jezdil v roce 1990.
To je také jedna z mála věcí, kterou dnes o autě víme s velkou jistotou. Všechny ostatní informace je potřeba bez záruky, protože zdroje se v jejich popisu různí. Jedna z fotografií níže hovoří o tom, že v útrobách byl motor Ford BVR. Jenže nic takového neexistuje; vůz pohání motor Ford Cosworth DFR V8 o objemu 3,5 litru, který dává 650 koní.
Takhle ohromný litrový výkon - 185,7 koně na litr bez přeplňování opravdu není hodnota pro smích - je možný jen díky jedné věci: motor pochází z Formule 1. Není podobný, není založený na motoru z F1, je to prostě motor, který skutečně poháněl formule, potomek slavné série Cosworth DFV. Svůj maximální výkon dává v 11 tisících otáčkách.
Podle některých zdrojů je ale maximální výkon tohoto motoru 578 koní, to ale nezní příliš pravděpodobně, už s ohledem na jméno vozu. Jistá není ani maximální rychlost, která se uvádí různě od „přes 320” do 336 km/h, a ani to, jestli má převodovka pět nebo šest stupňů. Že to je manuál, víme jistě.
Vůz údajně vážil 850 kg a tak byl na 60 mph (97 km/h) za tři vteřiny, o 0,2 s rychleji než McLaren F1. Samozřejmě, může to být jen teoretická hodnota, jestli to někdo skutečně měřil, nevíme. S větším výkonem a nižší hmotností ve srovnání s McLarenem F1 bychom se ale takovému času vůbec nedivili.
Fakt, že dnes automobilka Monteverdi není světoznámá jako Pagani, Koenigsegg nebo i onen McLaren, napovídá něco o osudu Hai 650 F1 - na sériovou výrobu nikdy nedošlo. Vznikly dva prototypy; některé zdroje hovoří o třech, ale my víme o dvou, červeném a stříbrném. Jestli vůbec někdy byly prodány, nebo jestli zůstaly v majetku automobilky, nevíme, ale tipujeme spíše tu druhou možnost.
Vidět byly po dlouhou dobu v muzeu značky, ale pokud už začínáte plánovat výlet do Basileje, musíme vás zklamat - muzeum Monteverdi bylo v prosinci 2016 zavřeno, prý nadobro. Kam poputují auta, netušíme, ale tipovali bychom to na nějakou sbírku nebo rozprodej v aukci. Sám Peter Monteverdi zemřel v roce 1998, pár let po neúspěchu Hai 650 F1...
Hai 650 F1 připomene všechno krásné na designu aut 90. let
Inspirace: Drive Tribe
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Legendární závodní Peugeot předvedl jekot svého motoru V10, vaše uši se budou tetelit blahem
včera - Policisté se pochlubili novým služebním Rolls-Roycem, od lidí teď schytávají ránu za ranou
12.5.2024 - Dodnes úplně nový, ovšem totálně oholený Ford Focus legendární první generace se prodal za směšné peníze
11.5.2024
Nejnovější články
- Prakticky nejetá Škoda Superb Combi 2,0 TDI s 4x4 a hromadou výbavy může být vaše za cenu Fabie 1,0
včera - Stačila jedna chyba a majiteli zánovní Toyoty odešel motor. Oprava stála 970 tisíc Kč, záruka ji nekryje
včera - Jaguar pořád věří, že se dožije svého elektrického snu, ještě letos ukáže sportovně-cestovní elektromobil
včera - Šéf Mercedesu definitivně odpískal přechod jen na elektromobily, zastavil vývoj. Další třída S bude znovu spalovací
včera - Hybridní Porsche 911 dorazí už za 14 dní, kontroverzní řešení minimálně co do rychlosti funguje
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.15. 05:28 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 05.14. 17:30 - pavproch
- Škoda Auto obecně 05.14. 16:05 - řidičBOB
- Odjezd z křižovatky po padnutí červené 05.14. 12:27 - Truck Daškam
- BMW Divize 05.14. 10:50 - M.Z.
- Video a Nordschleife, the best of 05.14. 10:48 - M.Z.
- Onboard videa 05.13. 23:31 - Truck Daškam
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.13. 15:58 - řidičBOB