Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Auto z SSSR s tachometrem do 320 km/h skutečně vzniklo, ani moc nepřehánělo
14.4.2019 | Petr Miler
I když si podle cejchování tachometru dělají představu o rychlosti vozu leda děti, v tomto případě dynamické parametry naznačovalo docela přesně.
Sověti nevyráběli jen odolnější Fiaty 124 a od nich odvozená auta, jak jsme nejednou probírali. Pracovali také na sportovních vozech, které byly leckdy velmi zajímavé, ale komunistická vláda výrobě podobných aut celkem pochopitelně nepřála. Ostatně, u nás to bylo podobné a nebýt komunistů, mohla se třeba aspoň malosériově vyrábět Tatra JK 2500. Nechme ale „co by bylo, kdyby” a podívejme se na stroj, který měl v 60. letech pokořit sovětské rychlostní rekordy, ZIL 112S. A nevznikl pouze na papíře, skutečně se vyráběl.
Tenhle stroj, který až nápadně připomíná italské sporťáky 50. a 60. let a také trochu ikonickou AC Cobru, přišel se spoustou technických věcí jako první auto v Sovětském svazu. Mezi ty podstatné patřily např. kotoučové brzdy, diferenciál s omezenou svorností nebo radiální pneumatiky - nic takového do té doby žádné sovětské silniční auto nemělo.
Technický základ tu nebyl příliš složitý, šasí tvořil klasický trubkový rám se sklolaminátovou karoserií. Ta byla velmi povedená a postranní výfuky, které vidíme od svodů až po koncovku, jsou vážně „cool”. Poháněná náprava byla zadní a motor seděl vpředu, pochopitelně. Byl jím, jak napovídá i počet svodů, vidlicový osmiválec.
Spolupracoval s manuálním tříkvaltem ze Zisu 110 a v diferenciálu bylo prý možno snadno a rychle měnit finální převod podle trati, na které měl vůz jezdit. Zadní náprava byla typu De Dion, u závodních a sportovních aut hodně používaná, nakonec ji měla i zmíněná Tatra JK 2500. Vpředu bylo kompletní zavěšení s řízením z trochu jiného sovětského stroje, Volhy GAZ-21. Pro takové sdílení součástek byl jednoduchý důvod - vývoj takto unikátních strojů neměl v SSSR prioritu, nebylo na něj vynakládáno tolik peněz, takže se stavělo z toho, co tehdejší automobilový průmysl nabídl. Pro ty z nás, kteří ještě poznali komunistické Československo, nic až tak překvapivého.
Motor pocházel z limuzíny ZIL 111, měl objem 5 980 ccm čtyři karburátory K-85 a dával 230 koní. Laminátový vůz vážil akceptovatelných 1 330 kilogramů, takže si dovedete představit, že zrovna pomalý nebyl, zejména na Sovětský svaz roku 1961. Na stovce byl tento stroj za 9 sekund a maximálka verze se šestilitrem byla prý okolo 260 km/h.
Proč mluvíme o „verzi se šestilitrem”? Vznikly totiž celkem dva kusy ZILu 112S - jeden bílý a druhý modrý. Právě ten druhý stroj, představený v roce 1963, přišel s kotoučovými brzdami na obou nápravách a pod kapotou měl osmiválec ZIL 114 o objemu dokonce sedm litrů. Výkon se zvedl na 270 koní a maximálka měla činit 270 km/h. Připomínáme, že jsme stále v Sovětském svazu za doby tuhé totality, před více než 50 léty.
Jeden z prvních pokusů o rychlostní rekord se uskutečnil v roce 1962 s prvním 112S, doplněným o hliníkový plech na podvozku a plexisklový hardtop pro co nejlepší aerodynamiku. Konstruktéři vyrazili na jezero Baskunčak, které mělo být vyschlé, ale zrovna v roce 1962 tam silně pršelo a podklad nebyl dostatečně pevný na to, aby vůz zvládl rychlosti vyšší než 230 km/h.
Druhý vůz se silnějším motorem a také s ochranným rámem pro případ převrácení - první ho neměl - se účastnil různých závodů a stanovil údajně pět rychlostních rekordů tehdejší SSSR. Jedním z nich byla průměrná rychlost ve vytrvalostní podniku na Němanském okruhu, kde zaznamenal hodnotu 127,75 km/h. To se dnes může zdát na závodní stroj docela málo, ale připomeňme dobové brzdy, pneumatiky a také samotnou dobu - jsme pořád v šedesátých letech.
V roce 1965 se podařilo také dosáhnout několika dalších rekordů, další pokus o maximálku se však neuskutečnil. Všechno bylo připraveno, a to včetně nově postavené čtrnáctikilometrové dráhy testovacího polygonu Dmitrov. Jenže než přišel čas pokusu, začala zima, začalo sněžit a muselo se čekat na další rok. Dříve však vedení automobilky ZIL rozhodlo, že do motorsportu peníze investovat nebude a projekt modelu 112S byl ukončen, i když sériová produkce nebyla alespoň ničím neuskutečnitelným.
Výroba se tedy zastavila na dvou kusech. Určitou dobu byl jeden z nich vystaven v muzeu v Rize, kde byl nalakovaný na červeno - to nebyla jeho originální barva. Později se oběma autům dostalo určité renovace, při které byly nastříkány do laků, jaké měly původně - jeden je krémový a druhý je modrý. Informace o jejich aktuálním výskytu bohužel nemáme.















ZIL 112S byl na SSSR 60. let pozoruhodným autem, vznikly ale jen dva kusy
Bleskovky
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
včera
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
23.10.2025
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
20.10.2025
Nejnovější články
Další automobilka pochopila, že si jen s elektřinou nevystačí, je už jen krůček od návratu k žádanému
před 2 hodinami
Lidé prý po prvních testovacích jízdách hromadně ruší objednávky na novou Hondu Prelude. Diví se při její marnosti někdo?
před 3 hodinami
K mání je úplně poslední vyrobené Ferrari s manuální převodovkou. Cenu jinak celkem obyčejného modelu posílá do desítek milionů
před 5 hodinami
Odvolaný šéf Stellantisu věští „svému dítěti” krutý osud poté, co ho sám přivedl na hranici rozkladu
před 6 hodinami
Porsche už se propadlo do mohutné ztráty. A i další čísla jsou těm červeným tak blízko, že zkázu nejspíš odvrátily jen účetní triky
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Politický koutek 10.25. 13:58 - jerry
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.25. 09:25 - Snowman000
- Policejní kontroly a měření 10.24. 09:17 - řidičBOB
- pavprochovo brečítko 10.23. 18:55 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.23. 10:42 - řidičBOB
- Přituhuje 10.23. 07:24 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.22. 13:46 - řidičBOB
- Onboard videa 10.21. 21:10 - řidičBOB
