Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Turbo NAMI 053 byl ruský turbínový autobus, 160 km/h jezdil už dávno
18.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Autobusy dodnes platí za jedny z nejpomalejších strojů, které na silnici potkáte. Nemuselo to tak být, už před 60 léty vznikl autobus rychlý jako blesk.
Autobusy a vysoká rychlost jízdy k sobě tak nějak nesedí. I když člověku leckdy přijde, že řidič autobusu MHD se svým strojem jede jako na Mille Miglia a cestující by uvítali spíše závodní skořepiny než primitivní sedačky bez bočního vedení, městské autobusy se jen zřídka pouštějí nad 80 km/h. A ty dálkové většinou svou maximálkou nepřekonají stovku.
Tento stav trvá už dekády. Ačkoli i autobusy procházejí vývojem a zejména v případě komfortu pro cestující umí nabídnout více než dříve, jejich rychlost je prakticky stejná. Jejich karoserie ostatně mívají aerodynamiku cihly a s tím se také pojí vysoká spotřeba paliva ve vyšších rychlostech. V autobuse se tak jen málokdy pojedete výrazně nad 100 km/h a je úplně jedno, jestli je z 1965 nebo 2015. Ted pokud nesedíte v ZILu-127 Turbo NAMI 053, který vznikl ještě dříve.
Klasický ZIS-127, později přejmenovaný na ZIL-127, je docela známý autobus. Ukázal se v roce 1955 a vyráběl se do 60. let. A měl za zadní nápravou umístěný sedmilitrový řadový osmiválec, který spaloval naftu, dával 180 koní a 633 Nm a zpracoval 40 litrů paliva na 100 km. Maximálka byla 95 km/h. Byl používán na dálkové linky a 32 cestujících sedělo relativně komfortně, jak ukážou některé fotografie níže.
Měl však také... ostrou verzi, řekněme. Ta vznikla v roce 1959 a jmenovala se Turbo NAMI 053, a to proto, že dieselový osmiválec nahradila plynovou turbínou tohoto jména. Ta dávala o poznání jiný výkon - 350 koní v 17 tisících otáčkách. Není tedy divu, že tenhle splašený autobus - stále s aerodynamikou cihly, připomínáme, karoserie se nijak výrazně neměnila - zvládl zvládl najednou 160 km/h.
Potkat něco takového na silnicích muselo být skutečně pozoruhodné. I když ZiL-127 nepatří zrovna k obřím autobusům, s délkou 10 220 mm, šířkou 2 680 mm a hmotností 13 tun to také není žádný střízlík. A teď si představte, že vás něco takového předjede levým pruhem - když na dálnici udržujete stotřicítku.
Turbína byla vyvinuta přímo v Zavodu Imeni Lichačeva (ZiL) a měla oproti dieselu několik výhod. Jednak byla o polovinu lehčí, přesnou hmotnost však neznáme, a jednak mohla spalovat různá paliva - v podstatě se sem dalo nalít, co hořelo. Motorová nafta, petrolej ani benzín nebyly problémem. Turbína pracovala spolehlivě, měla také velmi hladký chod, startovala bez problémů i v 26 stupních mrazu a v letních vedrech se nepřehřívala. A prý méně kouřila, což asi můžeme přeložit jako ekologičtější provoz.
Změny na karoserii nebyly velké, to ani zdaleka. Na přídi se vedle nápisu ZIL objevilo NAMI a vzadu vidíme velký nasávací otvor na střeše a gigantický výfuk. Také uvnitř nebylo 32 sedadel pro cestující ale jen deset. To ale v tu chvíli nebylo podstatné, Turbo NAMI 053 nevzniklo pro přepravu lidí, ale jako laboratoř na kolech, která měla tento pohon testovala. Ostatně v 50. a 60. letech se s plynovými turbínami experimentovalo i v USA a nepochybujte o tom, že v SSSR se tehdy museli zabývat vším, čím na západě. A vice versa.
Turbína měla základ v leteckém proudovém motoru, ale byla samozřejmě upravena tak, aby se vešla do autobusu a aby mohla pohánět kola mechanickou cestou. Autobus měl dvoustupňovou převodovku - dva stupně dopředu plus zpátečka. A neuměl brzdit motorem, takže se velmi rychle opotřebovávaly provozní brzdy.
Jediný vzniklý kus najel při testech asi 5 000 kilometrů, při kterých udržoval rychlost většinou mezi 80 a 100 km/h. Maximální testovaná cestovní rychlost byla již zmíněných 160 km/h, což by byl oproti tehdejším i současným autobusům velký posun vpřed. Dál ovšem vývoj nepokračoval, protože kromě zmíněné kapacity a opotřebení brzd měl tento autobus i další nevýhody. Např. se špatně řídil, protože turbíně velmi rychle kolísaly otáčky a nebylo tu nic na způsob konvenční spojky nebo neutrálního módu převodovky; řidič měl k dispozici pedál brzdy a plynu a volič převodovky. A volant, to bylo tak všechno.
Tenhle blesk mezi autobusy tak zůstal ve fázi prototypu, neboť nevýhody - mezi nimi jistě i provozní náklady - převažovaly nad výhodami. Kde je dnes konec jedinému vzniklému kusu, nemáme tušení. Možná byl sešrotován jako spousta dalších sovětských konceptů, možná se tak ale stalo jen na papíře a Turbo NAMI 053 přežívá v něčí garáži. Doufáme v tu druhou možnost, zažít 160 km/h v autobusu by i dnes stálo za to...





Dobových fotografií ZILu-127 Turbo NAMI 053 je bohužel jako šafránu












Snad i lépe tento stroj zachycují snímky zmenšeného modelu firmy Vector Models














Klasický ZIS-127, později ZIL-127, se na dobových obrázcích vyskytuje často
















Dodnes přežívají některé zrenovované objeví zrenovované stroje, Turbo NAMI je ale léta nezvěstné
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 5 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před hodinou
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 2 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 4 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 5 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 13:02 - Stepan
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
