Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
ZiL 41052: jezděte jako vládci Ruska, auto Gorbačova a Jelcina je k mání
12.6.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ video) Ruští a sovětští předáci používali k transportu i obrněný ZiL vážící 5,5 tuny. Je na prodej.
Každý vůz pro prezidenta či podobně důležitou osobu musí být v něčem zvláštní a výjimkou rozhodně nemohla být vládní limuzína Kremlu. Ve skutečnosti není jen výjimečná, ve své době byla dokonce jedním z nejbezpečnějších automobilů na planetě a dodnes tomu nebude jinak. Vládní speciál ZiL 41052 využívaný sovětskými a ruskými vládci Michailem Gorbačovem a Borisem Jelcinem nahradil až upravený Mercedes Vladimira Putina. Právě starší automobil je ovšem mnohem zajímavější, neboť je zrovna na prodej. Na výjimečnosti mu přidává fakt, že ruský ZiL je na vládní vozy jednoznačným specialistou.
Dříve byl dlouho zkoumán Američany, ale svá tajemství odhalil naplno až po rozpadu Sovětského svazu, kdy ho poprvé mohli rozebrat a rozkrýt veškerá tajemství, která by dopomohla motorizovaným americkým prezidentům k větší míře bezpečí. Obrnění sestávalo ze zpevnění základní konstrukce s pancéřovanými detaily. Sovětští inženýři však při stavbě postupovali tak, že nejprve svářeli pancéřové kapsle a až poté na vzniklém podkladu začali stavět samotný vůz. Limuzína používá obrnění třídy B-7 a také neprůstřelná skla, je rovněž schopná odolat útoku granátem.
Z veškeré té ochrany samozřejmě plyne také vysoká hmotnost dosahující 5,5 tuny. Pokud se podíváte pečlivě na přiložené fotografie sedmimístného, bezmála 6,4 metru dlouhého speciálu, zjistíte, že skla musejí mít tloušťku možná i deset centimetrů a dveře budou ještě o kus mohutnější. Aby bylo možné s takovým tankem na kolech rychle ujet z potenciálního ohrožení do bezpečí, nepomáhá jen doprovodná eskorta, ale také 7,7litrový vidlicový osmiválec s výkonem 315 koní (dosahovaných při 4 500 otáčkách). Maximální točivý moment překračuje 600 newtonmetrů.
Na stokilometrovou rychlost údajně zrychlí za 13 sekund a rozjede se dokonce až na 190 kilometrů v hodině. Pokud vám přitom prostřelí pneumatiky, vůz údajně nemusí vůbec zpomalit. Podle dostupných informací disponuje 120litrovou nádrží a spotřeba se pohybuje v průměru na 22 litrech pětadevadesátioktanového naturalu. Některé zdroje také zmiňují pouze třístupňovou automatickou převodovku a jízdní vlastnosti, které byste do takového kolosu nikdy neřekli.
Uvnitř starého prezidentského prostředku, který byl logicky nejčastěji vídaný v Moskvě a ve vládních garážích parkoval od roku 1989 až do 2007, se nacházely výklopné stolečky, čalounění z přírodní kůže, podpěrky na nohy, palubní interkom, klasický telefon a vůbec vše, co bylo v té době možné. Řidič mohl zapnout kdykoliv majáky zabudované do přídě a promlouvat na venkovní okolí přes „hlásnou troubu”. Byly zde také systémy, které zajistily, že šlo startovat motor i nouzově, akumulátor pro palubní elektroniku rozhodně nebyl v útrobách sám.
Vývoj a následná stavba takového tanku na čtyřech kolech musela stát nechutné peníze, ale je jasné, že nikdo nechtěl ochranu ruských funkcionářů nikterak podcenit. Vy se teď můžete cítit stejně jako oni, můžete se vydat v čase zpět do dob studené války a pocítit tu atmosféru. Jeden z třinácti vyrobených kusů je totiž na prodej a to s pouhými 29 tisíci kilometry na budíku, v prvotřídní kondici. Vůz, který by vám mohl závidět i Obama, však vyjde na 1,25 milionů Euro, tedy přes 34 milionů korun. Rozhodně bude stylový - minimálně do doby než vznikne Putinovo nové auto. Na ceně ale poroste v každém případě.
Vládní ZiL 41052 z roku 1989 v černé barvě, do kterého usedal Gorbačov i Jelcin, je právě k mání na portálu James Edition
Zdroj: Autoblog.nl
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 2 hodinami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 07:46 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis