Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Více jak třetina oficiálních dealerů značky raději zavře, než aby prodávali elektrická auta
8.11.2021 | Petr Miler
Automobilka nejprve hovořila o mnohem menším čísle, nakonec ale musela s pravdou ven. Představa, že ve víře v elektrickou budoucnost aut táhnou všichni za jeden provaz, tak dostala další povážlivou trhlinu.
Mezi láskou a nenávistí bývá tenká hranice a vztahy výrobců aut s jejich autorizovanými dealery to dobře připomínají. Obě strany se na jednu stranu potřebují, neboť automobilka by toho bez dobrého dealera mnoho neprodal a dealer bez dobře fungující automobilky za zády také ne. A tak se svým způsobem musí milovat. Současně si ale nedělejme iluze, že jde o nějaký idylický vztah.
Automobilky se v tomto případě cítí být na koni, neboť jsou to ony, které své prodejce autorizují a logicky chtějí mít kontrolu nad tím, jak fungují. Kdyby šlo o podobu dealerství, chování prodejců či servisních poradců nebo školení techniků, je to všechno v pořádku, potíž ale je, že výrobci ze své pozice rádi překračují hranici jakési obchodní korektnosti.
Není neobvyklé, když dealerům diktují například to, jakou cestou si mohou koupit třeba oleje (pochopitelně přes automobilku a pochopitelně dráž), i když by úplně ty samé mohli mít jinou cestou levněji. A nebo jim prodávají za miliony nábytek do showroomů, který by schopný truhlář udělal nanejvýš za statisíce. Protože automobilky ví, že mohou, peníze se hodí a dealery to nepoloží.
Obvykle tedy před obchodními zastoupeními automobilových značek stojí jediná otázka: Dělej to, jak chceme my, nebo to nedělej vůbec. O to překvapivější byla loňská zpráva o nabídce Cadillacu, který svým dealerům dal na výběr, zda chtějí nebo nechtějí prodávat jeho elektrická auta.
Nedělejme ale z Cadillacu nějakého dobrodince, důvody pro tuto nebývalou volnost byly v zásadě dva. Jednak už fakt, že automobilka chce výhledově kompletně „přepnout” ze spalovacích aut na elektrická, znamená příliš velkou změnu na to, aby ji bez obav ze soudních sporů mohla dealerům prostě předhodit. Začněte prodávat jen elektromobily u dealera vzdáleného pár desítek kilometrů od velkého českého města a máte zaděláno na nulový odbyt, do určitého prostředí jsou tyto vozy i výhledově zcela nevhodné.
A jednak by dealeři kvůli zabezpečení nezbytných úprav svých showroomů a servisů museli investovat asi 200 tisíc dolarů (cca 4,36 milionu Kč) za nové vybavení. To je spousta peněz, což by v kombinaci s výše zmíněným mohlo vést k další vlně odporu. A pokud se počítá s tím, že přechod na elektromobilitu povede k nižším celkovým prodejům aut, proč nemít dealerů méně?
Cadillac tak nabídl prodejům alternativu, že dostanou 300 až více než 500 tisíc dolarů (cca 6,5 až 10,9 milionu Kč) v závislosti na velikosti svých zastoupení za to, že své showroomy prostě zavřou. To obvykle nikdo nechce dělat, svůj byznys lidé obvykle nechtějí potopit, v tomto případě má ale dilema pozoruhodný výsledek.
Viceprezident Cadillacu Rory Harvey dnes v rozhovoru pro Auto News přiznal, že 315 dealerů značky řeklo, že elektromobily raději prodávat nebude a balí kufry. Z 875 současných zastoupení Cadillacu v USA jich tak skončí neskutečných 36 %, což je opravdu velký projev nedůvěry směrem k elektrické budoucnosti a naznačuje cosi o její stále slábnoucí podpoře. Když automobilka hovořila o postoji dealerů v průběhu vyjednávání, hovořila o 150 dealerstvích se zaječími úmysly, a tedy asi 17 procent. Výsledný počet je nakonec více jak dvakrát vyšší.
Je to pozoruhodné, ale nakonec se nedivíme. Známe situaci v Evropě, kde kupříkladu Volkswagen nutí i české dealery mohutně investovat do zajištění prodejů elektrických modelů řady ID, o které tu je - a předpokládáme ještě dlouho bude - minimální zájem zcela nekorespondující s výší požadované investice. VW tu letos do října prodal pouhých 208 kusů všech modelů ID (z 15 043 aut celkem) a největší dealer VW v jednom z českých krajů nám nedávno přiznal, že za celou dobu nabízení modelu ID.3 prodal normálnímu soukromému zákazníkovi 1 auto. Jedno. A bylo to přesně o jedno víc, než čekal. Kdyby takoví dostali na výběr podobně jako dealeři Cadillacu, možná by nejednali jinak.












Cadillac sází na elektromobily, už produkční verze modelu Lyriq začne svůj boj o zákazníky jako vůz modelového roku 2023. Více jak třetina dealerů značky ho ale nechce ani vidět, doslova - s prodejem aut značky raději skončí. Foto: Cadillac
Zdroje: Auto News, Reuters
Bleskovky
Nejostřejší BMW M2 historie zvládlo nejnáročnější okruh světa v působivém čase, slova o rekordu jsou ale diskutabilní
před 11 hodinamiČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025
Nejčtenější články
Dodnes nejetou poslední Škodu nedotčenou koncernem VW nikdo nechce koupit, stále 1. majitel musel s cenou dolů
6.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025BMW ukazuje Fordu, jak správně reagovat na zájem zákazníků. Je to vážně tak těžké?
7.6.2025Výrobce elektromobilů, ve kterém VW utopil už 66 miliard, letos čeká ještě nižší prodeje. Zaplácne je novými obligacemi
7.6.2025Návrat uměle zaříznutých osmiválců ukazuje sílu trhu, auta jimi vybavená dostanou nový znak jako symbol vzdoru
7.6.2025