Ariel Atom V8: je libo malou Formuli 1?

Tohle dílo není žádný prací prášek, i když peněženku vám vyčistí opravdu dočista. A hlavu možná též. Jste připraveni na ukrutných 922 koní výkonu na tunu hmotnosti?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ariel Atom V8: je libo malou Formuli 1?

13.9.2010 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Ariel Atom V8: je libo malou Formuli 1?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tohle dílo není žádný prací prášek, i když peněženku vám vyčistí opravdu dočista. A hlavu možná též. Jste připraveni na ukrutných 922 koní výkonu na tunu hmotnosti?

Osmiválcový Ariel Atom není nový nápad, výrobce s tímto modelem koketuje již nějaký ten měsíc. Teprve nyní ale vypustil do světa další specifikace a potvrdil, že se opravdu dostane do prodeje. Nebude ovšem zdaleka pro každého.

Možná teprve verzí V8 Atom dostál svého jména. Malý skoro jako atom byl sice vždy, nemá v podstatě žádnou karoserii a malý i lehký je tak jak to jen jde. Nyní ovšem přidává i další vlastnost laiky spojovanou s atomem - obrovskou energii. Novinka se totiž vyznačuje zástavbou vidlicového osmiválce Hartley s objemem rovných tří litrů. To nezní na první poslech jako nějaké monstózní dílo, ale když vám povíme, že má ryze motocyklový charakter...

Motor v základu dává parádních 354 kW (482 koní) a závodní verze dokonce 373 kW (507 koní). Ptáte se na maximální otáčky? Známe je: 16 500 ot./min. To vše po troše počtů znamená výkon úchvatných 922 koní na tunu hmotnosti, a to je dnes hodnota naprosto jedinečná.

Dynamické parametry jsou odpovídající: stovku při startu z klidu pokoří Atom V8 za 2,3 s, 160 km/h padne za 5,4 s a maximální rychlost činí při pohledu na tento člun na kolech až neuvěřitelných 322 km/h. Kde je Bugatti Veyron? Někde po vašem boku, tedy alespoň do středně vysokých rychlostí, tuto dynamiku nemá ani se svým dvojnásobným výkonem a dvěma tunami hmotnosti šanci překonat.

Osmiválcový motor je spojen se šestistupňovou převodovkou Sadey se sekvenčním řazením, výkon pochopitelně končí na zadní ose. Oproti Atomu 3 byly přepracovány také nápravy, vyznačují se závěsy z chrom-molybdenové oceli a tlumiči Intrax. O spolehlivé zastavení se postarají brzdy značky Alcon a patřičný „grip” dodají polozávodní pneumatiky Toyo.

Ariel Atom V8 je již potvrzen pro malosériovou výrobu a k mání bude začátkem roku 2011. Bohuže vznikne pouhých 25 vozů této konstrukce a velikost jejich ceny už vůbec nebude připomínat atom - připravte si 183 000 Eur, tedy nějakých 4,5 milionu Kč.


Ariel Atom V8: je libo malou Formuli 1? - 1 - Ariel Atom V8 01Ariel Atom V8: je libo malou Formuli 1? - 2 - Ariel Atom V8 02Ariel Atom V8: je libo malou Formuli 1? - 3 - Ariel Atom V8 03Ariel Atom V8: je libo malou Formuli 1? - 4 - Ariel Atom V8 04Ariel Atom V8: je libo malou Formuli 1? - 5 - Ariel Atom V8 05Ariel Atom V8: je libo malou Formuli 1? - 6 - Ariel Atom V8 06Ariel Atom V8: je libo malou Formuli 1? - 7 - Ariel Atom V8 07Ariel Atom V8: je libo malou Formuli 1? - 8 - Ariel Atom V8 08Ariel Atom V8: je libo malou Formuli 1? - 9 - Ariel Atom V8 09Ariel Atom V8: je libo malou Formuli 1? - 10 - Ariel Atom V8 10Ariel Atom V8: je libo malou Formuli 1? - 11 - Ariel Atom V8 11Ariel Atom V8: je libo malou Formuli 1? - 12 - Ariel Atom V8 12

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše