Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi R8 GT: z Le Mans na běžné silnice
3.5.2010 | Roman Kalina | Přidat příspěvek
Geny modelu R8 LMS (Le Mans Series), který vyhrál celkem 23 závodů, nyní vyrážejí na běžné silnice obalené elegantní a funkční karoserií prvního sériového supersportu z Ingolstadtu. Modelu R8 GT se vyrobí jen omezená série 333 kusů a každý automobil tak dostane znak se svým sériovým číslem na řadící páce.
Audi postavilo silnější, rychlejší a lehčí R8. Výkon 5,2litrového desetiválce se zvýšil na 412 kW (560 k), přitom pohotovostní hmotnost se snížila o 100 kg. Díky tomu nyní toto dvoumístné kupé zrychluje z klidu na 100 km/h za 3,6 s a dosahuje nejvyšší rychlosti 320 km/h.
Snižování hmotnosti má R8 ve svých genech, neboť samotný rám vozu (ASF - Audi Space Frame) je vyroben z hliníku a váží pouhých 210 kg. Také krycí panely jsou hliníkové a motor je navíc uchycen v rámu z horčíkové slitiny. Ubrat dalších 100 kg bylo ale poměrně náročné. Například bylo zvoleno tenčí čelní sklo a přepážka mezi cestujícími a motorem stejně jako kryt motoru jsou z lehkého polykarbonátu. Tenčí jsou i některé krycí plechy a kryt zavazadlového prostoru. Zadní poklop motoru je vyroben z laminátu, který tvoří uhlíková vlákna, ze stejného materiálu je pak i zadní nárazník a malé přítlačné křídlo nad odtokovou hranou. Právě tento materiál se maximálně uplatnil při stavbě závodních speciálů pro vytrvalostní maratóny Le Mans Series. Inženýři bojovali o každý gram také u techniky. 5 kg se ubralo u brzdového systému, bezmála 10 kg u baterie a další kilogramy se snížily odstraněním izolace v motorovém prostoru. Pak přišel na řadu interiér, kde najdete tenčí koberce, skořepinová sedadla ze sklolaminátu apod.
4,43 m dlouhé, 1,93 m široké a jen 1,24 m vysoké kupé má trochu přiostřený výraz, aby se zlepšila aerodynamika a zvýšil přítlak k vozovce. Typická maska single frame dostala matný titanový „finiš“, nový spodní spojler je vyroben z uhlíkových vláken stejně jako malé plošky po stranách, které mají zlepšit obtékání a přítlak na přední kola. Titanový povrch mají také speciální kovaná 19palcová kola (8,5J x 19 vpředu a 11Jx19 vzadu). Místo označení V10 jsou nad předními podběhy červené nápisy GT. Poměrně zásadní změny prodělala i zadní partie vozu, kde přibyl výrazný spodní difuzor z uhlíkových vláken, přítlačné křídlo a nové kulaté koncovky výfuku po obou stranách. Koncová světla LED mají tmavé orámování a čiré překryty.
Upravený motor V10 (90°) s přímým vstřikováním o objemu 5,2 litru vyráběný částečně ručně v maďarském Györu má díky upravené elektronice zvýšený výkon o 26 kW na 412 kW (560 k) při otáčkách 8700 1/min. Točivý moment vrcholí hodnotou 540 N.m při otáčkách 6500 1/min, což je o 10 N.m více než u standardního provedení. Hodnota litrového výkonu je 79,2 kW a výkonová hmotnost 3,7 kg/kW. Kompresní poměr je 12,5:1 a kompletní motor váží 258 kg.
Převodové ústrojí R8 GT tvoří sekvenční šestistupňová manuální převodovka R- Tronic s elektronicky ovládanou elektrohydraulickou spojkou, která umožňuje rychlejší přeřazení, než zvládne i ten nejlepší řidič, navíc při zatížení motoru. Převodovka umožňuje také samočinný režim a ovládá se krátkou řadící pákou nebo pádly pod volantem.
Audi R8 má poháněná všechna kola prostřednictvím viskózní spojky, která ve standardním režimu rozděluje točivý moment na přední a zadní kola v poměru 15:85, což dokonale ladí s rozdělením hmotnosti na obě nápravy v poměru 43:57. Pokud je to však nezbytné, může se na přední kola během několika milisekund dostat až 30 procent točivého momentu. O perfektní trakci zejména při akceleraci se stará také zadní samosvorný diferenciál.
Přední a zadní náprava je tvořena dvojitými trojúhelníkovými rameny z hliníku, řízení je hřebenové a velmi přímé. Brzdové kotouče jsou již v základu keramické (průměru 380 mm vpředu a 356 mm vzadu), šestipístkové třmeny (vpředu) jsou lakovány červeně. Stabilizační program ESP byl speciálně nastaven na výkony R8 GT a lze jej přepnou do režimu Sport, kdy zasahuje opravdu v nejkrajnějším případě. Řidič navíc může při jízdě na okruhu celý systém úplně deaktivovat.
I když se bojovalo o každý gram hmotnosti, komfort a luxus interiéru byl z velké části zachován, a tak uvnitř vozu najdete mimo jiné systém MMI s navigací, elektrické otevírání oken, klimatizaci, parkovací systém, multifunkční volant nebo výkonný audiosystém Bang & Olufsen s CD měničem. Volant horní část palubní desky, střešní sloupky, části dveří a sedadla jsou čalouněna umělým semišem Alcantara, který je zvýrazněný kontrastními švy. Kontrolní přístroje mají bílé číselníky s označením R8 GT, řadící páka je hliníková a nápisy R8 GT jsou i na hliníkových prazích. Samozřejmě, že zákazník má možnost další volby. V nabídce jsou například čtyřbodové bezpečnostní pásy, hasicí přístroj, nebo vypínač baterie (pro závodní nadšence), z opačného konce nabídky zase můžeme zmínit kožené čalounění interiéru, sadu handsfree pro mobilní telefon nebo tempomat.
Audi R8 GT se bude nabízet ve čtyřech odstínech laku: oranžová metalíza, šedá metalíza, kovově černá s perleťovým efektem nebo ledově stříbrná. Základní cena v Německu je 193 000 Euro.












 
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
 Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
 26.10.2025 (1)
Nové na MotoForum.cz
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? včera 16:00
- Týmy a jezdci WSBK 2026 včera 10:37
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
- Jose Antonio Rueda může odletět domů 29.10.2025
- Pozitivní zpráva z Kuala Lumpur 29.10.2025
Nejnovější články
 Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček
 včera
 Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte
 včera
 Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích
 včera
 Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled
 včera
 Subaru překvapilo hned dvěma ostrými novinkami, centrální výfuk jedné z nich dává naději Subaru překvapilo hned dvěma ostrými novinkami, centrální výfuk jedné z nich dává naději
 včera
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter