Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou
16.6.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ videa) Podle očekávání se v předvečer závodního víkendu v Le Mans představilo světu první eSkové Audi s naftovým motorem pod kapotou.
Některá média hovořila o možném představení dieselového Audi SQ5 v Le Mans v posledních dnech s otazníkem jako o velkém překvapení, my už jsme ale začátkem dubna zmínili, že se přesně toto stane. Naše zdroje v Audi se obvykle nemýlí, pár detailů v tomto příběhu je ale nakonec trochu jinak. SQ5 TDI se nestanula na začátku odhalování faceliftované Q5, ale naopak na jeho konci - inovovaný výchozí model byl představen už v dubnu a o něco později jsme vám mohli ukázat nejen jeho další fotky, ale i inovovanou verzi Hybrid. SQ5 TDI tedy berte jako jakousi třešinku na dortu, i když někteří ji dozajista budou vnímat jako poněkud shnilou.
Proč? Ostrá Q5 je totiž nejen prvním „sportovním crossoverem” značky, ale i vůbec prvním „S”, jenž sází na naftový motor. Skousnut obě tyto novinky naráz bude pro konzervativněji smýšlející příznivce značky jistě tvrdý oříšek, ale co jim zbývá? Fráze o ose Ingolstadt-Mnichov jsou poněkud otřepané, ale pravdivé - pochybujeme o tom, že by SQ5 TDI vznikla, kdyby BMW letos nevyrukovalo dieselovými M včetně crossoverů jako X5 M 50d. Ale nechoďme už kolem horké kaše, pojďme se do ní rovnou ponořit.
Jak jistě tušíte, vůz vychází z faceliftované Q5, které přidává pár designových odlišností. Jsou až nad očekávání decentní - v zásadě jde pouze o masku chladiče oděnou do platinové šedi s matně hliníkovým lemováním, které je vlastní i krytům vnějších zpětných zrcátek, střešním ližinám a zadnímu difuzoru. Specifický je i střešní spojler a drobné odlišnosti bychom našli i na obou náraznících (ten zadní má tradiční dvě dvojité koncovky výfuků), ale že byste z dálky SQ5 jednoduše poznali... To se zkrátka říci nedá.
Specifika najdeme i v interiéru, ani zde ale nelze hovořit o divočejších změnách. Nejvíce citelná budou pro posádku sportovní sedadla čalouněná v kombinaci kůže/alcantara, nejviditelnější pro řidiče pak zřejmě upravená přístrojová deska s šedým pozadím „budíků” a bílými rafičkami. Zbylé novinky byste patrně bezpečně uhádli i bez dalších vodítek - sportovní volant, stejně pojatá hlavice řadící páky a obložení palubní desky.
Nejzajímavější jsou tedy tradičně technické záležitosti, i když ani zde nejde hovořit o jakémkoli překvapení. SQ5 je vlastní motor 3,0 TDI s dvojitým přeplňováním, který se poprvé představil již před více než rokem v nové A6 Avant. Stejně jako v ní, i pod kapotou ostré Q5 disponuje výkonem nejvýše 313 koní pramenícím z točivého momentu nejvýše 650 Nm dostupného v rozmezí 1 450 až 2 800 ot./min.
Motor je neměnně spjat s osmistupňovým automatem Tiptronic a jeho výkon dále míří na kola obou náprav. Aby SQ5 nebyla jen „kvé-pětkou” se silným motorem, dostala také upravené řízení s jinak naladěným elektrickým posilovačem a vcelku razantně pozměněné odpružení kol - podvozek je snížen o plných 30 mm a je též adekvátně přitvrzen. Jízdu jistě nezměkčí ani standardně dodávaná 20" kola z lehkých slitin osazená pneumatikami o rozměrech 255/45 R20.
S veškerou zmíněnou výbavou se ingolstadtské SUV může pochlubit zrychlením z 0 na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximální rychlostí omezenou na 250 km/h. Průměrná kombinovaná spotřeba pak činí 7,2 litru nafty na 100 km jízdy.
Pokud vás zmíněné láká, musíme váš zájem poněkud mírnit. Vůz se totiž má dostat do prodeje až v prvním čtvrtletí příštího roku, tedy ne dříve než za 6 měsíců. Přesto je známa jeho základní cena pro německý trh - 58 500 Eur neboli cca 1,5 milionu Kč.
Zatím není jasné, jestli naftový motor bude tím jediným v nabídce pro SQ5, už dříve se totiž hovořilo také o použití agregátu 3,0 TFSI přinejmenším pro americký trh. Jestli jde o pravdivé spekulace ale ukáže až čas.






































Toto je první naftové a „sportovně-užitkové” S v dějinách Audi - model SQ5 TDI
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 11 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nejnovější články
Němci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
před 8 hodinamiJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
před 9 hodinamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 11 hodinamiFerrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
včeraLidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
včera
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha