Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi SQ5 TDI: první dieselové S je realitou
16.6.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
(+ videa) Podle očekávání se v předvečer závodního víkendu v Le Mans představilo světu první eSkové Audi s naftovým motorem pod kapotou.
Některá média hovořila o možném představení dieselového Audi SQ5 v Le Mans v posledních dnech s otazníkem jako o velkém překvapení, my už jsme ale začátkem dubna zmínili, že se přesně toto stane. Naše zdroje v Audi se obvykle nemýlí, pár detailů v tomto příběhu je ale nakonec trochu jinak. SQ5 TDI se nestanula na začátku odhalování faceliftované Q5, ale naopak na jeho konci - inovovaný výchozí model byl představen už v dubnu a o něco později jsme vám mohli ukázat nejen jeho další fotky, ale i inovovanou verzi Hybrid. SQ5 TDI tedy berte jako jakousi třešinku na dortu, i když někteří ji dozajista budou vnímat jako poněkud shnilou.
Proč? Ostrá Q5 je totiž nejen prvním „sportovním crossoverem” značky, ale i vůbec prvním „S”, jenž sází na naftový motor. Skousnut obě tyto novinky naráz bude pro konzervativněji smýšlející příznivce značky jistě tvrdý oříšek, ale co jim zbývá? Fráze o ose Ingolstadt-Mnichov jsou poněkud otřepané, ale pravdivé - pochybujeme o tom, že by SQ5 TDI vznikla, kdyby BMW letos nevyrukovalo dieselovými M včetně crossoverů jako X5 M 50d. Ale nechoďme už kolem horké kaše, pojďme se do ní rovnou ponořit.
Jak jistě tušíte, vůz vychází z faceliftované Q5, které přidává pár designových odlišností. Jsou až nad očekávání decentní - v zásadě jde pouze o masku chladiče oděnou do platinové šedi s matně hliníkovým lemováním, které je vlastní i krytům vnějších zpětných zrcátek, střešním ližinám a zadnímu difuzoru. Specifický je i střešní spojler a drobné odlišnosti bychom našli i na obou náraznících (ten zadní má tradiční dvě dvojité koncovky výfuků), ale že byste z dálky SQ5 jednoduše poznali... To se zkrátka říci nedá.
Specifika najdeme i v interiéru, ani zde ale nelze hovořit o divočejších změnách. Nejvíce citelná budou pro posádku sportovní sedadla čalouněná v kombinaci kůže/alcantara, nejviditelnější pro řidiče pak zřejmě upravená přístrojová deska s šedým pozadím „budíků” a bílými rafičkami. Zbylé novinky byste patrně bezpečně uhádli i bez dalších vodítek - sportovní volant, stejně pojatá hlavice řadící páky a obložení palubní desky.
Nejzajímavější jsou tedy tradičně technické záležitosti, i když ani zde nejde hovořit o jakémkoli překvapení. SQ5 je vlastní motor 3,0 TDI s dvojitým přeplňováním, který se poprvé představil již před více než rokem v nové A6 Avant. Stejně jako v ní, i pod kapotou ostré Q5 disponuje výkonem nejvýše 313 koní pramenícím z točivého momentu nejvýše 650 Nm dostupného v rozmezí 1 450 až 2 800 ot./min.
Motor je neměnně spjat s osmistupňovým automatem Tiptronic a jeho výkon dále míří na kola obou náprav. Aby SQ5 nebyla jen „kvé-pětkou” se silným motorem, dostala také upravené řízení s jinak naladěným elektrickým posilovačem a vcelku razantně pozměněné odpružení kol - podvozek je snížen o plných 30 mm a je též adekvátně přitvrzen. Jízdu jistě nezměkčí ani standardně dodávaná 20" kola z lehkých slitin osazená pneumatikami o rozměrech 255/45 R20.
S veškerou zmíněnou výbavou se ingolstadtské SUV může pochlubit zrychlením z 0 na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximální rychlostí omezenou na 250 km/h. Průměrná kombinovaná spotřeba pak činí 7,2 litru nafty na 100 km jízdy.
Pokud vás zmíněné láká, musíme váš zájem poněkud mírnit. Vůz se totiž má dostat do prodeje až v prvním čtvrtletí příštího roku, tedy ne dříve než za 6 měsíců. Přesto je známa jeho základní cena pro německý trh - 58 500 Eur neboli cca 1,5 milionu Kč.
Zatím není jasné, jestli naftový motor bude tím jediným v nabídce pro SQ5, už dříve se totiž hovořilo také o použití agregátu 3,0 TFSI přinejmenším pro americký trh. Jestli jde o pravdivé spekulace ale ukáže až čas.






































Toto je první naftové a „sportovně-užitkové” S v dějinách Audi - model SQ5 TDI
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Evropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
včeraJízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
12.10.202592letý muž si přišel k dealerovi pro nové auto i se svou „holkou”. Je k nevíře, co si odvezli k 70 rokům manželství
11.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pol Espargaro za Viňalese včera 12:18
- Schrötterův odchod z WRP Ducati včera 11:27
- Michele Pirro nahradí Marca Marqueze při GP Austrálie včera 10:00
- Honda CB1000F 2026: nekapotované retro včera 08:00
- Bulega vyhrál a oddálil tak Toprakovu korunovaci 12.10.2025
Nejčtenější články
Jaguar a Land Rover prodělávají přes 140 milionů denně, neúnosná situace trvá už příliš dlouho
15.9.2025Nad Volkswagenem byl poprvé v historii vyhlášen bankrot, pro Němce je to další z řady nepříjemností
15.9.2025Majitel Mazdy si zkusil sám vyměnit olej, aby ušetřil 1 800 Kč za práci servisu, teď musí zaplatit 90 tisíc za opravu
15.9.2025Ztráty v desítkách miliard, 20 tisíc propuštěných. Nissan padá ke dnu, teď ale vytáhl radikální plán, jak vše vyřešit
15.9.2025Luxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
15.9.2025
Živá témata na fóru
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.13. 19:59 - M.Z.
- Politický koutek 10.13. 17:49 - Zajda
- Chlubítko univerzální 10.13. 17:17 - jerry
- Policejní kontroly a měření 10.13. 12:14 - M.Z.
- BMW Divize 10.13. 12:10 - pavproch
- Onboard videa 10.12. 23:38 - brnenska.odchytova
- SAP - Dresscode nestačí, 10.11. 13:04 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.11. 12:48 - řidičBOB