Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilka přestala do aut montovat systém start-stop, lidem se ještě ke všemu omlouvá
18.2.2022 | Petr Miler
Sen se stal skutečností, automobilky začaly znovu používat zdravý rozum a reálné benefity dostaly přednost před papírovou vzpruhou? Vlastně ano, platí ale jen první část věty výše. Místo rebélie proti normám tlačícím start-stopy do aut jde spíše o z nouze ctnost.
Nepatříme zrovna mezi příznivce start-stopu, tedy systému automatického zhášení motorů v autech při jakémkoli zastavení. Důvody jsme probírali mnohokrát, poprvé už před dlouhými 11 léty a poté se k věci ještě několikrát vrátili. Jde o řešení s velmi diskutabilním přínosem z hlediska spotřeby paliva, ale zcela neoddiskutovatelnými nedostatky od uživatelských nepříjemností až po dlouhodobý dopad na životnost motoru. S kolegy v redakci tak celý systém vždy vypínáme - buď hned po každém startu a nebo dlouhodobě, pokud to softwarová modifikace u našich vlastních aut dovoluje.
Tento systém se rozmohl v autech jen kvůli tomu, že v cyklech měření průměrné spotřeby paliva (a tedy i emisí CO2) zlepšuje konečnou bilanci, což automobilkám snižuje jejich potenciální postihy za vykázané nadlimitní hodnoty. Nebýt této motivace, start-stop by se z výše zmíněných důvodů nikdy tak dramaticky nerozšířil, natož aby byl automatickou součástí prakticky každého auta včetně těch sportovních či jakkoli jinak výjimečných. Najdeme ho i v nejlepších Ferrari nebo Porsche, tak daleko situace zašla.
V autech ho tedy obvykle jen přibývá, teď ale hned z několika z nich ubyl. Americký Ford oznámil, že počínaje tímto měsícem přestal start-stop montovat do vybraných modelů a byť zatím nemáme přesnější informace o tom, o jaké vozy a pro jaké trhy se jedná, bezpečně víme třeba o modelu Ranger s dieselovým dvoulitrem přinejmenším v jeho australské specifikaci. Právě u něj se totiž tato změna projevila up zvýšením papírové spotřeby o 5 procent z 7,6 litru nafty na 8,0.
Jako by to samo o sobě nebylo pro odpůrce start-stopu dost dobrou zprávou, automobilka se navíc omlouvá. Že by přišla na to, že týrat motory vypínáním každých pár sekund je horší než lepší a omlouvala se za to, že to techniky vůbec kdy napadlo? Bohužel, omlouvá se za to, že tento systém nedodává, neboť jej z nabídky nevyřadila ze své vůle. Fordu došly čipy pro elektroniku, která tento systém obsluhuje a protože chce maxim aut udržet ve výrobě, raději z některých nich systém start-stop odstranil tušíc, že to kupce neodradí. A věříme tomu, že se nemýlí, jakkoli i své příznivce tento systém jistě mít bude.
V Austrálii už se někteří stihli zhrozit, že jim to zvýší spotřebu a zaplatí navíc asi 1 400 Kč ročně za palivo, to se nám zdá ale poněkud přehnané. Přinejmenším záleží na tom, kde a jak se auto používá - třeba při dálničních přesunech je start-stop jen balast navíc. Ve městě v tomto směru jistě zafunguje, ovšem za jakou cenu - pořád běžící motor může být skoro věčný, pořád zhasínající ani omylem.
Ford Ranger 2022 s dvoulitrovým dieselem je stoprocentně jedním z modelů, které přišly o start-stop. Litovat podle nás není čeho, automobilka se za to přesto omlouvá. Foto: Ford
Zdroj: Ford
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 9 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 11 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch