Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Automobilkám dochází díly, jejich fungování se může rozsypat v řádu dnů
29.2.2020 | Petr Miler
Automobilky už v tuto chvíli záplatují výpadky dodávek dílu neuvěřitelně kreativními opatřeními, to je ale to poslední, co ještě mohou dělat. Pokud bude současná situace trvat déle, jejich výroba se sesype jako domeček z karet.
Je vcelku nepodstatné, co si myslíte o novém koronaviru a jak moc reálná je hrozba jeho světové pandemie, dopady opatření přijatých proti šíření infekce jsou velmi reálné. Ačkoli se řadě Čechů mohou zdát docela vzdálené, situace v Číně v dnešní globalizované ekonomice dopadne dříve nebo později na každého. Otázkou tak je nyní hlavně to, jak dlouho bude situace trvat a na tomto poli zatím nemáme dobré zprávy.
V Číně by sice byli rádi, kdyby se tamní život vrátil k normálu, stále přetrvávající opatření proti šíření nemoci ale nedovolují znovu obnovit fungování většině malých a středních firem v zemi, které se starají i dvě třetiny tamní ekonomické aktivity. A i ty, které aktivity obnovily, jedou v omezených režimech.
Za velkou zdí se tak skoro zastavil život a následky jsou drastické. Zprávy o kolapsu prodeje aut v Číně nebyly přehnané, včera zveřejněné hodnoty tzv. PMI, Purchasing Managers' Indexu čínského statistického úřadu za únor naznačují totální úpadek ekonomické aktivity. Pokud je číslo nad 50, ekonomika roste, pokud po 50, klesá.
Ještě před jeho zveřejněním řekl David Joy, šéfstratég u Ameriprise Financial pro agenturu Reuters: „Když to číslo bude nad 40, řekne mi to: 'Chlape, doba je těžká, ale možná ne tak strašlivá,' ale když bude pod 40, půjde o významný signál toho, jak slabá ekonomická aktivita v Číně v poslední době je.” To číslo už nyní známe, je 35,7. Analytici oslovení Reuters přitom v průměru očekávali 46, jde tedy o velmi nepříjemné překvapení. Je to také nejhorší výsledek v historii a nejlepší signál o tom, co se dnes v Číně reálně produkuje - téměř nic.
Následky toho zasahují jako první automobilky, které si už po léta zvykly fungovat v režimu minimálních skladových zásob. Kvůli nedostatku dílů veškerá významná automobilová výroba v Koreji, část továren Nissanu a Toyoty v Japonsku a Fiat už zastavil výrobu Srbsku. Odbory severoamerických automobilek zveřejnily, že některé díly dojdou tamním výrobcům už na konci února či na začátku března a Jaguar Land Rover už dříve řekl, že s díly vydrží jen do prvních březnových dnů. To je ale to, co víme, ještě více toho nevíme - automobilky se hrozícími problémy kvůli negativním důsledkům na cenu akcií jistě nechlubí a do posledních chvíle budou doufat, že je vyřeší.
O tom, jak tragikomická současná situace je, nejlépe vypovídají slova James Kamsickase, šéfa firmy Dana, jednoho z předních dodavatelů automobilových komponentů. Automobilky podle něj jedou na výpary a poslední díly shání, kde se dá. Například Fiat musel požádat italskou vládu, aby mu povolila vstup do jedné ze zavřených továren kvůli koronaviru na severu Itálie, aby mohl odvézt poslední zbývající díly potřebné pro výrobu dodávek vyvíjených ve spolupráci s PSA. Povolení dostal, pokud ale tyto díly dojdou, žádné další v dohledné době nikdo nevyrobí, kapacity mimo Čínu nejsou dostačující.
Kamsickas dále přiblížil případ jedné z velkých amerických automobilek, které došly brzdové desky pro jeden z modelů. Poslední dostupná sada byla objevena kdesi v Číně, odkud ji firmy nechala narychlo letecky představit. Nyní má zásoby na 4 týdny výroby, pokud dojdou, opět žádné nebudou. Podobných příběhů by prý Kamsickas mohl vytáhnout více, podstatné je ale nakonec jen jedno - pokud se automobilkám nepodaří narychlo najít náhradní řešení, jejich fungování se prý rozsype v řádu dnů.
Že nepřehání, naznačuje i vyjádření mluvčího Fiatu, který potvrdil, že automobilka zřídila speciální tým pracující 24 hodin denně na zajištění chybějících dílu z jakéhokoli místa na světě. „Nasadili jsme naše nejchytřejší lidi, aby se pokusili tyto problémy vyřešit,” řekl Mike Palese.
Chybějící dodávky z Číny jsou navíc jen část problému. Pokud se koronavirus rozšíří i jinde ve světě, bude situace jen horší - budou zavírat i alternativní dodavatelé a v Číně se neodehrává vše. Kolikrát jde jen o subdodávky dílčích komponentů pro dodavatele z Evropy či USA a pokud jejich továrny nepojedou, řetěz se stejně zastaví. A situace ani zde není růžová - ačkoli potvrzených případů přibývá snad krom Severní Koreje, Íránu a Itálie relativně pomalu, první tři případy v USA zjištěné u lidí, kteří nebyli v zahraničí a nesetkali se s nikým nakaženým naznačují, že infekce už si v Americe žije vlastním životem - inkubační doba v řádu týdnů a přenositelnost během ní je opravdu špatná kombinace.
Rádi bychom byli posli lepších zpráv, ale takové se neobjevují. Pokud se nestane zázrak, výroba aut se bude postupně zastavovat se všemi nepříjemnými následky, které omezení dodávek čehokoli má. Případná ekonomická recese způsobená nedostatečnou nabídkou zboží může být velmi krutá, v moderní historii je ve větším rozsahu nepoznaná. Pokud lidé přestanou nakupovat, dá se to celkem snadno řešit rozličnými ekonomickými stimuly. Ale když není co nakupovat? Na to jsou vlády i centrální banky krátké, něco takového se naposledy stalo za válek či po krátce nich a nebo v dílčím měřítku během ropných krizí.
Výroba automobilových komponentů v Číně stojí a náhrada v krátkodobém horizontu neexistuje. I mnohým evropským a americkým továrnám na auta tak mohou dojít díly v řadu dnů
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024 - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024 - Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
27.3.2024 - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
27.3.2024 - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
28.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva