Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilky se bojí, že jim Rusové zabaví továrny, už se o tom prý mluví v nejvyšších kruzích
5.3.2022 | Petr Miler
Při probíhajícím konfliktu Ruska s Ukrajinou snad každý rozumný člověk doufá, že existuje cesta zpět, jak s co možná nejmenšími škodami vrátit věci do normálních kolejí. S každou další eskalací je to ale méně pravděpodobné. A toto by byla další rána.
Jak bude náš svět vypadat za rok? To je v tuto chvíli otázka, na kterou nemůže znát odpověď ani proslulá křišťálová koule Andreje Babiše. Možné je v podstatě cokoli - od toho, že se Rusko zítra zbaví Vladimira Putina a většina zbytku světa jej znovu přijme mezi sebe, až po to, že konflikt na Ukrajině bude probíhat ve stylu podobném dnešnímu a světová ekonomika se bude nacházet ve větším či menším rozvratu.
Nejpravděpodobnější je cokoli mezi tím a jen čas ukáže, co to bude. Nejrozumnějším se jeví být nalezení kompromisu přijatelného pro všechny zúčastněné, který pravděpodobně neučiní z dnes znepřátelených stran největší kamarády, ale dovolí jim konstruktivně koexistovat. Tím, jak se Rusko a západ zavrtávají do stále hlubších zákopů, se ale něco takového zdá být méně a méně pravděpodobné.
Aktivity západních firem v Rusku jsou dnes povětšinou zmrazeny. Málokdo řekl sbohem, společnosti obvykle doufají, že se za lepších podmínek budou moci do Ruska vrátit, jinak by odepsaly obrovské investice s nevyzpytatelnými dopady na chod jich samých, financujících bank a dalších zapojených subjektů. Rusko není Írán a byť je jeho ekonomická pozice bagatelizována, je to bezpečně nejvýznamnější země, proti které byly kdy sankce podobné těm současným namířeny, to nemůže nemít dopady na celý svět. Evropská asociace automobilových výrobců ACEA ale nyní varuje, že jsme blízko momentu, kdy cesta zpět bude velmi složitá, ne-li nemožná.
Pro nizozemskou stanici BNR Nieuwsradio to uvedl generální ředitel ACEA Eric-Mark Huitema, který je podle svých slov aktuální situací „znepokojen”. Všechny továrny západních výrobců osobních i nákladních aut jsou prý v tuto chvíli v Rusku i na Ukrajině uzavřeny, automobilky se ale bojí, že o ně mohou přijít. Podle jeho zdrojů se o tom otevřeně mluví v nejvyšších ruských kruzích.
„Je tu řada továren, o kterých se říká, že by mohly být Ruskem zabaveny,” řekl Huitema v pořadu De Nationale Autoshow. Motivace je zřejmá: „Pro výrobu vojenského materiálu. V Rusku se vyrábí docela dost náklaďáků, třeba Volvo tam má velkou továrnu. Mohou samozřejmě tyto náklaďáky použít,” říká dále. Byla by to tedy tak trochu dvojitá rána - západní automobilky by přišly o své fabriky a jejich auta by ještě byla použita pro válečné potřeby Ruska.
Je pochopitelně otázkou, jak moc by toho byli Rusové schopni vyrábět bez přísunu dílů ze západu, ale nějaká cesta by se jistě našla. Pokud by tamní aktivity západních firem byly využity tímto způsobem, obáváme se, že by šlo o jisté překročení Rubikonu, přes který by nemusela vést cesta zpět. Huitema upozorňuje, že válka na Ukrajině má pro automobilový průmysl už teď dalekosáhlé důsledky. Chybí další komponenty, některé automobilky přišly o významné odbytiště a nejtvrdší ránu dostal podle všeho Renault, který ovládá AvtoVAZ a sám je v Rusku jednou z nejúspěšnějších značek.






Svou továrnu v Moskvě má i Mercedes-Benz, který také ovládá část Kamazu. I jeho fabriky by podle generálního ředitele asociace ACEA mohly být zabaveny a použity pro válečné účely. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: BNR Nieuwsradio
Bleskovky
Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
včeraSrovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Už ani Němci nemohou vystát tragickou kvalitu nových Audi, vržou a křupou stále víc
6.4.2025Je vymalováno, britský Opel vyrobil poslední auto a zavřel továrnu. Místní pláčou, fungovala 120 let
6.4.2025Kie došla kuráž, po tristním přijetí nejošklivějšího auta posledních let zoufale říká: Tak si s tím aspoň sjeďte, než nás pošlete do háje
6.4.2025K mání je průkopník luxusních německých stíhačů, „podpultový” Mercedes S od AMG mohlo mít jen 70 vyvolených
7.4.2025Lada začala prodávat první sportovní Nivu v historii, za malé peníze toho nabízí opravdu hodně
7.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva