Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW M3 a M4 dostala nový pohon, jejich hmotnost je ještě větší zklamání
19.4.2021 | Petr Miler
V první polovině minulé dekády se strhla poněkud neobvyklá vlna mezigeneračního odlehčování aut a dotkla se tehdy i BMW M3. Tyhle časy jsou zjevně pryč.
Nemusíme si říkat Colin Chapman, abychom věděli, jak moc je hmotnost devastující pro většinu vlastností auta. Pokud vůz učiníte z jakéhokoli důvodu těžším, potřebujete více výkonu, aby jel aspoň tak jako dřív. To jej znovu učiní těžším, což klade nároky na brzdy či pneumatiky, které musí být znovu větší. A tedy znovu těžší. To roztoči spirálu, která vede zase k většímu výkonu, který se později ukáže být obtížně použitelný s použitím jedné hnané osy. A potřeba pohonu 4x4 znovu přidá na otáčkách hmotnostní spirále a vede ji výš a výš.
V tomto kolotoči se auta ocitla někdy na přelomu milénia, kdy prvotní přidaná hmotnost byla dílem rostoucího tlaku na bezpečnost i komfort. Stalo se to relativně rychle a novým modelům mezigeneračně přibývaly i stovky kilogramů. Tento trend pochopitelně vedl k jinému neblahému následku, zvyšování spotřeba paliva, která zejména s příchodem minulé dekády nebyla žádoucí. Tak rázem automobilky řekly stop a začaly auta dělat lehčími, dnes už je to ale bohužel znovu jen minulost.
Nejlépe to ukazuje evoluce BMW M3. To se v generaci E90 dostalo s nejnižší hmotností až na hranici 1 605 kg a nadšenci ječeli hrůzou. Následující F80 tak přišla s citelným odlehčením, kdy se základ vrátil na 1 520 kg, dnes tu ale máme generaci G80, která znovu obrátila trend přesně opačným směrem. Začíná na masivních 1 730 kg a to v podstatě jen u verzí, které si koupí málokdo, navíc dosud nenaplnily všechna očekávání. Pro novou M3 byl totiž slíben i pohon 4x4 zvaný xDrive a ten vůz dostal teprve s dneškem.
Jeho hmotnost tak začíná na 1 809 kg. Jedná celá osm desetin tuny v základním provedení výkonnější verze Competition (která jako jediná xDrive dostane), jíž není možno kombinovat s jinou převodovkou než osmistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem. Důvodů k tomuto posunu je řada, z těch technických ale svůj díl nese samozřejmě jak xDrive (cca 50 kg), tak onen automat s HDM místo dvou spojek (cca 20 kg). Klíčová ale bude zřejmě rezignace výrobců (nejen BMW) na obecně drahé odlehčování aut v momentě, kdy průměrnou flotilovou spotřebu snáze sníží pár prodanými elektromobily.
Jsme zklamaní, více jak 1,8tunová M3 je špatný vtip, je o 19 kg těžší než třeba Audi RS4, což je citelně komfortnější kombík, u kterého se nikdy na hmotnost tolik nedbalo. BMW mělo být vždy tím přímočařejším, řidičštějším autem a tímto o takovou pozici přichází. Neznamená to ovšem, že by bylo pomalé.
Třebaže až čas ukáže, jak moc bude i s další těžkou výbavou rychlé v poněkud komplexnějších disciplínách, akcelerace mu jde náramně. Na stovku díky přidání pohonu přední osy zrychlí už za 3,5 sekundy, tedy o 0,4 sekundy rychleji než verze s pohonem zadní osy. Maximální rychlost činí buď 250 nebo 290 km/h podle toho, za jaký omezovač si připlatíte, auta jsou technicky totožná.
Samotný nový pohon je klasický xDrive a přestože se v M3 resp. M4 objevuje poprvé, je to starý známý. Totéž má současná M5, ve standardním nastavení (4WD) tedy posílá část výkonu na přední osu podle toho, jak situace dovolí, s 4WD Sport více preferuje pohon zadní osy a ve 2WD umí dodatečný pohon předních kol vypnout a vozit jej jen jako zátěž navíc. Aby vše fungovalo, BMW pochopitelně nezůstalo jen u přidání pohonu přední osy, ale změnilo konstrukci celé nápravy a rekalibrovalo nastavení podvozku i řízení, aby si s novými možnostmi vozu rozumělo.
Celkem nepochybujeme o tom, že to bude velmi potentní stroj, který konečně dovolí využít dynamický potenciál auta i jindy než během hezkého letního dne. „Za jakou cenu?” chce se ale dodat a řečnická otázka to být nemusí. Ježdění s M3 vážící přes 1,8 tuny je pro puristu obtížně naplnitelná představa.
























BMW M3 a M4 s xDrive na první pohled nepoznáte, na stopkách se ale při akceleraci projeví. A na váze též, ani základní M3 xDrive nejde s hmotností pod 1,8 tuny. Foto: BMW
Zdroj: BMW
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
dnesMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
včeraPříplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Zatímco majitelé nejlepších předchozích M5 prodávají svá auta se ziskem, kupec nového „parníku” BMW přišel za 320 km o 400 tisíc
před 6 hodinamiFord už v krizi chystá náhradu za zaříznutý Focus. Zkuste se nesmát. Anebo nebrečet
před 8 hodinamiČíňané prodávající auta i v Česku ukázali svůj Rolls-Royce pro chudé, je to velký luxus za cenu obyčejné Škody Superb
před 9 hodinamiNení velký, se srazí... Se zdí. Do té posílají své majitele auta vietnamského nudlového miliardáře, všechna teď musí do servisů
před 11 hodinamiJeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva