Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bosch už propouští i lidi z vývoje a otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům. „Situace je horší, než jsme čekali,” uvádí mluvčí
12.12.2023 | Petr Miler
Elektrická revoluce přinese víc pracovních míst, říkali. Propouštíme dalších 1 500 lidí, říká nyní Bosch. A nejde „jen” o další dělníky, sáhne i do řad těch, kteří skutečně měli z této tranzice profitovat - mezi kvalifikované vývojáře z Schwieberdingenu a Feuerbachu.
1 500 propuštěných lidí, to je nejnovější účet za politicky vynucovanou elektrickou mobilitu. Největší světový výrobce automobilových komponentů Bosch právě oznámil to, o čem německá média už pár dnů spekulovala. Vývojová zařízení firmy ve Feuerbachu a Schwieberdingenu v jihozápadním Německu tak poznají, co to jsou škrty. A je to překvapivý krok, neboť se tentokrát nedotknou pracovníků ve výrobě, ale lidí z vývoje a administrativy.
Tento krok přichází nedlouho poté, co Bosch dokola uváděl, že těchto struktur firmy se propouštění nedotknou, neboť vysoce kvalifikovaní vývojáři jsou pro pro společnost nepostradatelní, s přechodem na elektromobilitu jich bude třeba jen víc a lidi věnující se upozaďovaným technologiím lze případně přeškolit. Je zjevné, že s realitou se tato tvrzení neschází.
„Čelíme podstatně větším výzvám, než jsme na začátku roku očekávali,“ říká mluvčí Bosche. Za hlavní problém firma otevřeně označuje elektromobily, a to z celé škály důvodů - od menší škály potřebných komponentů přes rostoucí význam vývoje v Číně až po fakt, že automobilky jako Volkswagen a Mercedes prodávají méně elektromobilů, než očekávaly. To logicky mění jejich plány a Bosch následků nemůže zůstat ušetřen. Sekundárně Bosch jmenuje rostoucí náklady na materiály a energie i obecně slabou poptávku po nových autech, což jej všechno nutí šetřit i tam, kde původně neplánoval.
„Budeme muset přizpůsobit úroveň zaměstnanosti v některých oblastech situaci na poli objednávek a nevyhneme se ani personálním úpravám,” říká mluvčí Bosche jazykem, kterému rozumí asi jen tiskoví mluvčí. Jednání o „personálních úpravách” zatím probíhají pouze ve Feuerbachu a Schwieberdingenu, konec to ale být nemusí. „V roce 2024 se to může rychle změnit,” dodává k věci Mario Gutmann, předseda podnikové rady Bosche v Bambergu a člen dozorčí rady firmy. Navíc nepůjde jen o propouštění, v dalších pobočkách firmy podle Giutmanna nebudou nahrazováni zaměstnanci, kteří odejdou do důchodu.
Podle mluvčí jednání se zástupci zaměstnanců probíhají již několik týdnů, ale dosud nebyly dohodnuty jasné podmínky odchodu oněch 1 500 lidí. Celý proces by prý měl proběhnout za pomoci „společensky přijatelných opatření”, mezi která budou patřit „dohody o předčasném odchodu do důchodu nebo dohody o dobrovolném ukončení pracovního poměru”.
Německá média k tomu dodávají, že automobilky jako Volkswagen a Mercedes mají velké problémy s prodejem zejména elektrických modelů, nedokážou umořovat své původní investice do těchto aut, a proto omezují i ty původně plánované. To logicky dopadá i na další firmy v řetězci, které rázem též nepotřebují takové kapacity, s jakými původně počítaly. Proto Bosch propouští také mezi vývojáři. A máme-li věřit panu Gutmannovi, zdaleka s tím neskončil.

Vývojové zařízení Bosche v Schwieberdingenu je jedním z těch, kterých se dotknou dříve nezamýšlené škrty dopadající na zaměstnance ve vývoji. Ti měli být „v suchu”, zjevně nejsou. Foto: Bosch, tiskové materiály
Zdroje: Bosch, Automobilwoche, Handelsblatt
Bleskovky
Čínský elektromobil shořel na parkovišti po ujetí pouhých 1 000 km. Žár byl tak silný, že zapálil dalších sedm aut okolo
dnes73 tisíc jen za nové pneu? A každých 10 tisíc km znovu? Ženu zaskočilo, jak moc „žere gumy” její těžké ošklivé BMW
včeraZlatan Ibrahimovič si k narozeninám nadělil další nové Ferrari, stálo ho přes 90 milionů Kč
5.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Stellantis dokončil obrat jako nikdo jiný. Roky bazíroval na elektromobilech, teď nacpal přes 100 miliard do nové spalovací techniky
před 6 hodinamiNová vrcholná Škoda Fabia si na speciál pro Monte Carlo jen hraje, i tak je to nejvíc, co si dnes můžeme přát
před 8 hodinamiFerrari si postavilo zbrusu nový soukromý testovací okruh, fanoušky tím nejspíš ani trochu nepotěší
před 9 hodinamiTesla odhalila své nové levné modely. Za docela malou slevu jim toho chybí víc, než by vám bylo milé
před 11 hodinamiŠkoda se teď pokouší stavět atraktivitu elektrických aut na základě odporu k nim, to už je vrchol zoufalství
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva