Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Britský Autocar zvolil nejdůležitější auto, které kdy vzniklo v České republice
9.8.2020 | Petr Miler
Nestává se zase tak často, aby se významné zahraniční periodikum zabývalo auty vyrobenými v České republice nebo Československu. Tentokrát se to ale stalo.
Za pár týdnů uběhne 33 let od chvíle, kdy Škoda poprvé ukázala model Favorit. Dnes máme tendenci koukat na něj skrz prsty, protože dokonalé auto to rozhodně nebylo. Na to, v jaké době vzniklo, to ale byl hotový zázrak.
Mnozí tehdejší dobu ani nezažili, další mají tendenci zapomínat, jak jsme vůbec žili a zbylí se dokonce pokouší popírat tehdejší realitu. Osobně jsem ji zažil, pamatuji si ji velice dobře a pokaždé, když to v nějakých souvislostech připomenu, se mi sesypou v e-mailu zprávy plísnící mě za to, jak to tu tehdy bylo krásné a co všechno jsme mohli mít. Nebylo a nemohli jsme mít skoro nic, přidám dnes jen jednu vzpomínku navíc.
Byl jsem jako hodně malý těžce alergické dítě, v létě jsem byl schopen probdít polovinu noci s těžkým kašlem sotva popadajíc dech v sedě na posteli. Má nebohá matka se mnou tehdy zůstávala vzhůru a v nejhorších chvílích mi musela nitrožilně aplikovat syntophilin, což pro mě tehdy bylo nervující samo sobě. Nikoli proto, že by neexistovala žádná léčba ani lepší léky, ale protože jsme se izolovali za železnou oponou marnosti a předstírajíc komunistický zázrak jsme spoustu podobných věcí mít nemohli. Po revoluci se rychle objevila spousta nových terapií a prostředků na zmírnění následků a alergie jsem se v podstatě zcela zbavil. Člověk se pak musí ptát, jak zbytečné celé to utrpení - hlavně pro mou matku - bylo.
Za těchto podmínek vznikl Favorit, auto moderní koncepce s řadou relativně soudobých řešení. Kdyby vám to nepřišlo dostatečně výmluvné, podívejte se, co dělali v dalších komunistických zemích - v NDR zůstali Trabantu a Wartburgu, v Rumunsku u předpotopních Dacií a i v samotném SSSR se zmohli leda na horší Samaru za situace, kdy se dále dělaly původní Lady z Fiatu 125, Moskviče, ZAZy a další „stroje času” vynořující se přímo ze 60. let minulého století.
Jakkoli i Československo tehdy svírala ocelová pěst komunismu, Škoda dokázala udělat tlustou čáru za podobnými auty a v roce 1897 odhalit Favorit. Jakkoli trvalo ještě několik let, než z něj udělala skutečně konkurenceschopné auto, bylo naprosto zásadní pro další směřování Škody a vlastně i celé naší země. Pamětníci z Volkswagenu, který Škodu na začátku 90. let převzal, dnes říkají, že Favorit byl zásadní motiv, proč Němci automobilku chtěli.
Celá situace připomíná motiv Arnolda Schwarzeneggera, proč pro režírování filmového trháku Predátor vybral tehdy zcela neznámého Johna McTiernana. Sám vzpomínal, jak viděl nějaký jím režírovaný, béčkový thriller vyrobený za pár dolarů a s producenty si řekl: „Když takové napětí dokáže vytvořit s minimálním rozpočtem, co až mu dáme miliony?” A nemýlil se. Tak nějak to bylo i u Škody: „Když dokáží takové auto stlouct pomalu ve stodole, co až jim dáme nejmodernější techniku?” říkali si asi u VW. A dnes už můžeme říci, že se nemýlili.
Právě Škodu Favorit tak Autocar označuje za nejdůležitější auto vzniklé v Česku resp. Československu a argumentuje takto: „Samo o sobě to nebylo skvělé auto, důležitost Favoritu se skrývá v tom, že nasměroval Škodu k záchraně po dekádách poválečného soužení. Byl to zcela jiný vůz než modely s motorem vzadu, které nahrazoval - šlo o hatchback s předním pohonem a karoserií stylizovanou italským studiem Bertone.”
„Volkswagen vstoupil do Škody v roce 1991, v polovině životního cyklu Favoritu. Felicia, která jej nahradila a která byla prvním autem vyvinutím s podporou VW, byla v zásadě přepracovaným Favoritem s lepším vzhledem a výbavou. Ale byl to začátek něčeho velkého - dnes jsou některé Škody považovány za lepší a často hodnotnější auta než Volkswageny, na kterých jsou založeny.”
Tak to je - schopnost udělat z mála hodně, či dnes spíše z hodně ještě víc, je pro Škodu typická. A kdyby to nepředvedla na Favoritu, který byl ve své době zázračnou z nouze ctností, možná by nikdy nedostala šanci ukázat to prakticky celému světu.
Autocar kdysi Favorit testoval a srovnával s dobovými soupeři z východního bloku. Tehdy vyhrál, když nebyl zdaleka dokonalý. Foto: Autocar
Dnes je Favorit, zvlášť podobné verze z počátku výroby, poněkud nepřesvědčivým důkazem schopností Škody. Zasazeno do dobových souvislostí jde ale o zázračně povedené auto. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
dnes - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
před 7 hodinami - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
před 8 hodinami - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
před 10 hodinami - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
před 11 hodinami - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
dnes
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 21:27 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry