Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Češi dál ukazují elektromobilům vztyčený prostředníček, víc loni kupovali i skoro mrtvý pohon nabízený dvěma značkami
30.1.2023 | Petr Miler
Tohle je tragikomický důkaz toho, jak minimální zájem o elektrická auta mezi lidmi panuje. Uvážíme-li, že o elektromobilech se mluví pořád, nabízí je všichni a jsou předmětem většiny reklamních kampaní, je skoro neuvěřitelné, že je v Česku prodejně poráží LPG nenabízené skoro nikým za pozornosti nikoho.
Ceny pohonných hmot loni vystoupaly do rekordních výšin, a tak není divu, že se lidé začali poohlížet po alternativách. Taková situace by měla nahrávat elektromobilům, které jsou tlačeny nejen politicky, ale i marketingově a mediálně. Však si vzpomeňte, kolik reklam na elektrické modely jste v posledních letech viděli, kolikrát byl skloňován jejich výhodnější provoz a všechny další údajné přínosy, které budou znamenat. Za takových okolností by se na ně měly stát fronty.
Jenže lidé nejsou hloupí a nenechají se tak snadno utáhnout na vařené nudli. Jsou to drahá a špatně použitelná auta, jejichž ekonomická atraktivita je závislá na cenách elektřiny, které byly už loni odsouzeny k růstu. A tak si lidé - navzdory všemu zmíněnému - našli jinou alternativu, o jejíž existenci v nabídce nových vozů přitom většina kupců ani nebude mít tušení. Skoro nikdo ji nenabízí ani nepropaguje, prostě se o ní nemluví.
Ukazují to data Svazu dovozů automobilů za loňský rok, kdy bylo v Česku zaregistrováno 3 892 elektromobilů. Je to možná až překvapivě hodně, i když jde jen o 2 % trhu. Když si ale škrtneme odbyt Škody, VW, Mercedesu a Tesly, nezbude nám v rukou skoro nic, snad ještě Korejci stojí za řeč. Leckdo to bude prezentovat jako úspěch, protože to představuje meziroční růst o 47 procent, stačí ale nastavit těmto autům zrcadlo v podobě prodejů modelů uzpůsobených spalovaní zkapalněného ropného plynu neboli LPG. A situace vypadá úplně jinak.
Tento dnes automobilkami téměř ignorovaný pohon vykázal nárůst o skoro 76 procent, a prodáno tak bylo dokonce 3 966 aut. Jinými slovy v době, kdy by elektromobilita měla být na koni, ji v Česku relativně i absolutně překonává skoro mrtvý pohon na LPG, který nenabízí v skoro nikdo. To je krutě vztyčený prostředníček elektromobilům a vsadili bychom se, kdybychom se dostali k datům o soukromých a firemních prodejích obou alternativ, budeme se bavit o něčem jako 98:2 a 2:98, to by teprve ukázalo celou realitu.
Auta na LPG jsou prostě normálně použitelná jako vozy na benzin nebo naftu (jejich podíl na trhu loni mimochodem také vzrostl) a úspora provozních nákladů je nesporná, cena LPG je oproti klasičtějším palivům přibližně poloviční. Na této situaci vydělává hlavně Dacia (3 732 aut), kromě ní totiž vozy uzpůsobené spalování LPG nabízí už jen okrajově Renault (232 vozů) a doprodává Fiat (2 skladová auta). Že se i za této situace pumpují miliardy do vývoje, výroby a prodeje elektrických aut a Čechům jsou předkládána jako jediné možné řešení pro příští dekádu, je naprosto tristní. Kdyby byly mezi elektromobily a LPG rozdány karty férově, budou prodeje „plynových” aut v úplně jiné dimenzi i bez jakékoli dotační podpory. A úsporu emisí CO2 by přinesla reálně, nikoli jen na papíře.









Dacia je jediným velkým prodejcem „plynových” aut v zemi, na LPG můžete mít třeba i Duster. Kdo o tom vůbec ví? I to ale stačí k tomu, aby jejich odbyt zastínil veškeré prodeje elektromobilů všech značek za neustálá marketingové a mediální masáže. Foto: Dacia
Zdroj: SDA
Bleskovky
Řidič Ferrari ještě s motorem V12 bez turba se v běžném provozu rozjel na 326 km/h, je to let za zvuku jako ze starých F1
26.12.2025
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
24.12.2025
Nejnovější články
Šéf Fordu přiznal, že se jím řízená automobilka už neumí vyrovnat konkurenci, a tak se o to přestala snažit
včera
Číňani vážně nabídnou všechno, teď vypalují rybník Mazdě. Chystají vlastní Wankel, prototyp už mají hotový
včera
Majitel vrcholné Tesly zkusil po roce a pár tisících ujetých km prodat své auto v aukci, prodělal na tom kalhoty
včera
Vynálezce pro mnohé stále tajemné šipky u ikonky palivoměru v autech zemřel, příběh jeho geniálního nápadu ale žije dál
včera
Max Verstappen nakonec skutečně bude jezdit za Mercedes, o Vánocích to neoznámili náhodou
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
