Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Chystá se nové největší auto světa. Bude vážit až 1 000 tun, dokončení brání jediné
28.9.2018 | Mirek Mazal
Výrobce dnes největšího a nejtěžšího automobilu světa se nechce spokojit se svým primátem a nabídne něco ještě většího. Mohl by tak učinit už příští rok, zatím mu ale chybí vhodné pneumatiky.
V tuto chvíli patří titul největšího těžebního sklápěče na planetě vozidlu BelAZ-75710. Gigantický dumper může přepravovat až 450 tun nákladu a s celkovou hmotností dosahující 810 tun je v současnosti největším a nejtěžším terénním automobilem na světě - délka dosahuje 20,6 metru, výška 8,2 metru, šířka 9,9 metru. Čistě hypoteticky by se do prostoru vytvořeného rozměry 75710 vešlo 168 Škod Fabia, je to pro většinu z nás stěží představitelné monstrum.
Běloruský BelAZ ale již začal pracovat na stroji, který bude schopen uložit ještě více nákladu - na korbu novinky by se mělo vejít ještě o dalších 100 tun více. Generální ředitel společnosti Peter Parchomčik říká, že dokončení vývoj na straně jím řízené firmy je otázkou dalších dvanácti měsíců, tak rychle ale nový stroj čekat nemáme.
„Budeme schopni dále růst poté, co se objeví pneumatika, která vydrží těžký náklad. Vývoj má na starosti japonská společnost a dostatečně pevná guma by se měla objevit v příštích dvou letech,“ vysvětluje Parchomčik a dodává, že jakmile se tak stane, bude BelAZ schopen v provozu odolat zatížení 550 až 560 tun a s celkovou hmotností se přiblíží neuvěřitelné tisícovce.
Firma s podporou Kanaďanů plánuje také ryze elektrický sklápěč, třebaže by takových schopností zkraje nedosahoval. Pro takový nízkoemisní stroj už existuje i odběratel - největší hutní společnost světa ArcelorMittal. Na programu je také ochotna se finančně podílet kanadská vláda.
Pro BelAZ to není zase tak velká výzva, jak se na první pohled může zdát. Už jeho současné největší dumpery pohání elektromotory, akorát o jejich „živení” se starají obří diesely v podobě generátorů. Přepřáhnutí na plně elektrický pohon se tedy může relativně rychle odehrát kdykoli, kdy to vývoj techniky dovolí. Limit jistě tušíte - vývoj tunového elektromobilu brzdí stávající baterie, které umožňují pracovat pouze tři až čtyři hodiny v plném nasazení, poté musí na 20-30 minut k elektrické zásuvce. A to zatím není dost dobré s ohledem na to, co musí vozy v dolech den co den zvládat.













Světově největší a nejtěžší terénní automobil BelAZ-75710 očekává ještě objemnějšího nástupce. Vzniknout by mohl i dříve, limit v podobě nosnosti pneumatik ale začátek jeho výroby směřuje až do roku 2020
Zdroj: Belta
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 10 hodinamiBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 3 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 4 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 6 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 7 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva