Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Chystá se nové největší auto světa. Bude vážit až 1 000 tun, dokončení brání jediné
28.9.2018 | Mirek Mazal
Výrobce dnes největšího a nejtěžšího automobilu světa se nechce spokojit se svým primátem a nabídne něco ještě většího. Mohl by tak učinit už příští rok, zatím mu ale chybí vhodné pneumatiky.
V tuto chvíli patří titul největšího těžebního sklápěče na planetě vozidlu BelAZ-75710. Gigantický dumper může přepravovat až 450 tun nákladu a s celkovou hmotností dosahující 810 tun je v současnosti největším a nejtěžším terénním automobilem na světě - délka dosahuje 20,6 metru, výška 8,2 metru, šířka 9,9 metru. Čistě hypoteticky by se do prostoru vytvořeného rozměry 75710 vešlo 168 Škod Fabia, je to pro většinu z nás stěží představitelné monstrum.
Běloruský BelAZ ale již začal pracovat na stroji, který bude schopen uložit ještě více nákladu - na korbu novinky by se mělo vejít ještě o dalších 100 tun více. Generální ředitel společnosti Peter Parchomčik říká, že dokončení vývoj na straně jím řízené firmy je otázkou dalších dvanácti měsíců, tak rychle ale nový stroj čekat nemáme.
„Budeme schopni dále růst poté, co se objeví pneumatika, která vydrží těžký náklad. Vývoj má na starosti japonská společnost a dostatečně pevná guma by se měla objevit v příštích dvou letech,“ vysvětluje Parchomčik a dodává, že jakmile se tak stane, bude BelAZ schopen v provozu odolat zatížení 550 až 560 tun a s celkovou hmotností se přiblíží neuvěřitelné tisícovce.
Firma s podporou Kanaďanů plánuje také ryze elektrický sklápěč, třebaže by takových schopností zkraje nedosahoval. Pro takový nízkoemisní stroj už existuje i odběratel - největší hutní společnost světa ArcelorMittal. Na programu je také ochotna se finančně podílet kanadská vláda.
Pro BelAZ to není zase tak velká výzva, jak se na první pohled může zdát. Už jeho současné největší dumpery pohání elektromotory, akorát o jejich „živení” se starají obří diesely v podobě generátorů. Přepřáhnutí na plně elektrický pohon se tedy může relativně rychle odehrát kdykoli, kdy to vývoj techniky dovolí. Limit jistě tušíte - vývoj tunového elektromobilu brzdí stávající baterie, které umožňují pracovat pouze tři až čtyři hodiny v plném nasazení, poté musí na 20-30 minut k elektrické zásuvce. A to zatím není dost dobré s ohledem na to, co musí vozy v dolech den co den zvládat.













Světově největší a nejtěžší terénní automobil BelAZ-75710 očekává ještě objemnějšího nástupce. Vzniknout by mohl i dříve, limit v podobě nosnosti pneumatik ale začátek jeho výroby směřuje až do roku 2020
Zdroj: Belta
Bleskovky
Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
včeraIlustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
20.8.2025Dosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025
Nejnovější články
Elektrické fiasko Porsche graduje. Firma zavírá svou továrnu na baterky, stovky lidí dostanou v pondělí padáka
před hodinouVladimir Putin daroval místnímu muži při návštěvě Aljašky jen tak ruskou motorku za půl milionu
před 3 hodinamiMercedes dál hledá nové dno, po nepochopitelném zdevastování vlastního zázemí chce začít používat motory BMW
před 4 hodinamiStudie ukázala, že se dobíjecí stanice elektromobilů starají o větší emise než čerpací stanice s naftou a benzinem
včeraJeden z miliardářů vlastnících extrémní Bugatti s akcelerací na 500 km/h za 20 sekund si vymínil, že s ním bude jezdit po silnici
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 08.22. 09:23 - mattonecz
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.22. 09:13 - Eda
- Volkswagen obecne 08.22. 05:33 - Snowman000
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.21. 21:10 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 08.21. 14:31 - pavproch
- BMW Divize 08.20. 12:06 - pavproch
- Škoda Auto obecně 08.20. 08:36 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.19. 16:20 - Předseda