Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané představili auto na vodu, dodávka má na 300 až 400 litrů vody ujet až 500 km
29.5.2019 | Mirek Mazal
Auto na vodu zní jako neuskutečnitelný sen, pokud ale voda poslouží jako zdroj vodíku může vůz skutečně rozpohybovat. Dosud známé způsoby jsou energeticky příliš náročné, Číňané prý vymysleli nový a efektivnější.
Čínská automobilka z prefektury Nan-jang tvrdí, že se jí podařilo vyvinout auto, do kterého stačí nalít vodu a můžete vyrazit na cestu. Prototyp firmy Qingnian Cars prý již podnikl první testovací jízdu při plánované návštěvě delegace komunistické strany. Zní to pochybně a i tvrzení o první zkušební jízdě v den ohlášeného příjezdu zástupců vládnoucí strany vyvolává pochybnosti známé z minulého režimu v Československu.
Zástupci automobilky to ale tvrdí se vší vážností a nechali se slyšet, že první jízda potenciálně revolučního automobilu byla úspěšná a položila tak základy pro budoucí masovou výrobu podobných strojů. Odvážná tvrzení však nebyla podložena žádnými jasnými fakty a veřejnosti tak zbývá jen důvěřovat nesvobodnému tisku Čínské lidové republiky.
Chybějící podklady okomentoval zakladatel a generální ředitel firmy: „Úsilí vynaložené na výzkum a vývoj je obchodním tajemstvím, které nemohu odhalit. Dosáhli jsme toho za nízkých nákladů a jde o technologie naší společnosti.“ Pang Qingnian vypověděl novinářům, že auto na vodu bude schopno ujet až 500 kilometrů se spotřebou 300-400 litrů vody. „Voda, kterou používáme, je naše, nemusíme se zaměřit na Blízký východ a kupovat ropu. Voda navíc neznečišťuje planetu,“ dodal Pang odhodlaně za všechny své podřízené.
Pokud se teď škrábete za uchem a myslíte si něco o analfabetech z Autofora baštících Číňanům výmysly o autech na vodu, tak s tím prosím přestaňte. Automobilka hovoří o vodě jako o zdroji vodíku, který je následně použit na pohon vozu. Za normálních okolností je problémem, že z vody se vodík získává elektrolýzou, která je obrovsky náročná na vstupní energii. Qingnian Cars ale tvrdí, že jej umí vyrobit mnohem efektivněji.
Detaily s ohledem na výše zmíněné chybí, základní informace ale hovoří o tom, že vodík vzniká použitím blíže neupřesněného katalyzátoru při reakci vody a hliníkového prášku. Automobilka říká, že používá recyklované reaktanty, takže náklady na celý proces jsou zlomkové oproti elektrolýze.
Pokud se Číňanům skutečně podařilo vyvinout technologii, jak vodík z vody vyrobit levněji, by byl to převratný objev. Vodík by teoreticky mohl jednou nahradit známá paliva pro přímé spalování v tradičních agregátech. Ústrojí by muselo prodělat změny, jak je známe u LPG nebo CNG. Bylo by ovšem nutné vyzkoumat způsob bezpečného skladování vodíku v nádržích vozidel, jelikož tekutého skupenství dosahuje při teplotě -253 stupňů Celsia.
Možností je navíc zprovoznit vodíkové zdroje u elektromotorů či hybridů přes palivové články. V nich se reakcemi uvolňuje chemická energie a mění se na energii elektrickou. Získaná elektřina se dále může použít ke klasickému napájení akumulátoru elektromobilu.
Který způsob a jestli vůbec nějaký použili v Asii, ví asi jen Si Ťin-pching a hrstka podřízených. Možná ale v Říší středu opravdu naučili jezdit auta na vodu. To nakonec můžeme považovat za vítězství i my, kteří k pohonu našich potřebujeme ropné produkty. Pokud auta v Číně budou jezdit na vodu, zbude více ropy na nás...




Dodávka, která by měla podle ředitele automobilky zvládat ujet až 500 kilometrů na 300-400 litrů vody, resp. vodíku, který z ní vznikne. Jak, není jasné
Zdroj: South China Morning Post
Bleskovky
Nadšenec ukázal, co se stane, když autu seberete pružiny a tlumiče. Bláznivého nápadu lituje ještě teď
před 10 hodinami
Dokáže se nejlepší sportovní sedan dneška vyrovnat osmiválcovým „hrdinům minulosti”? Slavný novinář má smutnou odpověď
11.11.2025
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
10.11.2025
Nejčtenější články
Jedno z nejošklivějších aut posledních let je okamžitě propadák, automobilka musela hned po začátku prodejů výrazně zlevnit
15.10.2025
Byznsmen dekády kupoval nová auta týden co týden, aniž by je prodával. „Nasyslil” jich 1 300, teď se jich všech zbavuje
15.10.2025
Německý profesor dokonale popsal, proč elektrická sázka Porsche skončila fiaskem. A dopadne tak každý, kdo se chová stejně
16.10.2025
Jeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
16.10.2025
Poslední Škoda Octavia s motorem bez turba je k mání jako dodnes nové auto, na svůj stav stojí pakatel
16.10.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.13. 17:26 - Truck Daškam
- IT poradna 11.13. 16:53 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 11.13. 14:32 - pavproch
- BMW Divize 11.13. 11:59 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 11.13. 11:10 - jerry
- Fiat a vše kolem nich 11.13. 10:34 - pavproch
- Cyklistické vlákno 11.11. 12:11 - M.Z.
- Veřejné, neveřejné i sdílené rampy a garáže 11.11. 09:31 - Předseda
