Číňané už prosazují svou moc nad Mercedesem, chtějí know-how k jeho motorům

Představa, že si čínské firmy pořídí obrovské podíly ve firmě vyrábějící Mercedesy a spokojí se s pasivní rolí, byla pochopitelně lichá. Ve své pozici chtějí určovat běh věcí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Číňané už prosazují svou moc nad Mercedesem, chtějí know-how k jeho motorům

6.1.2020 | Petr Miler

Číňané už prosazují svou moc nad Mercedesem, chtějí know-how k jeho motorům

/

Představa, že si čínské firmy pořídí obrovské podíly ve firmě vyrábějící Mercedesy a spokojí se s pasivní rolí, byla pochopitelně lichá. Ve své pozici chtějí určovat běh věcí.

Není až tak přehnané říci, že moc nad Mercedesem loni uchvátili Číňané. Dvěma největšími samostatnými akcionáři jsou nyní čínské subjekty a vzhledem k tomu, že prakticky veškeré akcie firmy jsou volně obchodovány na burze, neexistuje zřejmě nic krom nedostatku peněz, co by jim do budoucna zabránilo firmu uchvátit zcela. Už jejich současná pozice je ale tak silná, že mohou částečně rozhodovat o tom, co třícípá hvězda bude a nebude dělat, a to si pište, že toho využívají.

Svědčí o tom informace německého magazínu Automobilwoche, který s odvoláním na blíže nespecifikovaného manažera Volva konstatuje, že švédská automobilka nyní jedná s Daimlerem, firmou ovládající značku Mercedes-Benz, o společném vývoji spalovacích motorů. Na něčem podobném spolupracují jinak konkurující si automobilky celkem běžně, tady je ale situace o poznání pikantnější.

Jednak, Mercedes logického partnera na poli vývoje motorů už má, je jím francouzský Renault. S tím si Němci nelezou přímo o zelí, a tak jsou výsledkem kooperace hlavně malé motory - ty Mercedes využije ve svých menších modelech typicky s pohonem předních kol a ušetří, Renault pochopitelně ušetří též, navíc může marketingově pracovat s technickými spojitostmi s vozy o poznání prestižnější značky.

Volvo je vedle toho pro Mercedes přímým konkurentem a troufneme si tvrdit, že podobná spolupráce by nikdy nebyla na stole, kdyby největším samostatným akcionářem Mercedesu nebyl Li Shufu - zakladatel a majitel firmy Geely, která plně ovládá Volvo. Pikantní na celé věci ale je, že Li vlétl do světa aut plagiátem dobového Mercedesu třídy E (viz fotky níže), který nechal postavit na technických základech Audi 100. Vůz zvaný Number One zůstal jen prototypem, Sám Li s ním ale hrdě jezdil, aby ukázal, že má Mercedes, nebo něco na ten způsob.

Nyní Mercedes skutečně má, ale nikoli jedno auto, nýbrž desetinu celé firmy. A je zjevně jen krok od toho, aby z ní čerpal know-how k motorům skrze jím též ovládané Volvo. Čínský automobilový sen očividně žije dál.

Citovaný manažer zmiňuje, že rozhovory na toto téma jsou zatím v počáteční fázi a nic konkrétního dosud nebylo domluveno. Nic z toho tedy také nemusí být, už probíhající jednání ale připomínají, jaké jsou skutečné záměry čínských automobilek a jejich vlastníků. Od kopírování aut tradičních výrobců se postupně dostali k tomu, že si sami mohou koupit firmy, které stojí za originály. Svým způsobem je to fascinující úspěch, nestát ovšem na jeho začátku sprosté plagiátorství kryté čínskou vládou a ignorované vlastníky duševních práv tiše doufajících v úspěch právě v Číně.


Číňané už prosazují svou moc nad Mercedesem, chtějí know-how k jeho motorům - 1 - Geely Number One Li Shufu 01Číňané už prosazují svou moc nad Mercedesem, chtějí know-how k jeho motorům - 2 - Geely Number One Li Shufu 02Číňané už prosazují svou moc nad Mercedesem, chtějí know-how k jeho motorům - 3 - Geely Number One Li Shufu 03
Li Shufu se svým Geely začínali ve svétě aut vozem nazvaným Number One, který byl prachsprostou kopií Mercedesu třídy E. Dnes je ten samý Li Shufu největším akcionářem Daimleru, výrobce Mercedesu a jistě tlačí na spolupráci firmy s jím též vlastněným Volvem na poli motorů

Zdroje: Reuters, CCTV

Petr Miler

Živá témata na fóru

zobrazit vše