Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané už nic neskrývají. Jejich největší automobilka vyzývá k „zdemolování starých legend” a ustanovení nových pořádků
13.8.2023 | Petr Miler
Pokud stále nevěříte tomu, že současný vývoj automobilového světa vede k nastolení dominance čínských automobilek, pak tady to máte černé na bílém. Ani sami Číňané neskrývají, že přesně o to jim jde.
„Zůstat může jen jeden.” Dobře, život je možná složitější než hlavní zápletka filmového Highlandera, ale v byznysu platí podobné pořádky. Mít navrch nad ostatními přináší spoustu prostoru pro další upevňování vlastních pozic a profitování z nich. Každá firma tak chce své soupeře co nejvíce zadupat do země, neboť to skýtá prostor pro její efektivnější fungování.
Nemá smysl se proti tomu nějak vzpouzet, je to přirozený proces, který - i když někdy vede k nezdravé dominanci - dříve nebo později naruší další vývoj, který výhody jednomu vezme a druhému dá. Však si vzpomeňte, do znamenala před dvěma dekádami na poli mobilních telefonů Nokia. A co znamená dnes. Co tehdy znamenal Apple. A co znamená dnes. Když se tyhle věci dějí nenuceně dílem přirozené evoluce a rozličných reakcí firem na ni, nemáme problém to sledovat s popcornem v ruce. Automobilový svět ale dnes takovou cestou nekráčí.
Přirozenost mu vzal politický diktát vynucující technicky, ekonomicky i uživatelsky naprosto nesmyslná řešení. Kdyby samy automobilky přišly na to, že elektromobilita je tou komplexně nejlepší cestou, kterou má smysl kráčet, nebylo by proti tomu co namítat, pak bychom stáli před novým dějstvím série soubojů typu Apple vs. Nokia a vyhrál by ten lepší. Jak ale opakovaně pravil třeba šéf Stellantisu: „Vědecké rozhodnutí o volbě elektrického pohonu nebylo učiněno automobilovým průmyslem.” Je to ryzí politikum a je to skutečně hloupost.
Proč politici na takovou cestu tak tlačí, jsme nikdy nechápali. Podle nás je to jen dílem jejich diletantismu, nedivíme se ale, když za tím někdo konspiračně vidí spíše snahu nahrávat někomu jinému, jmenovitě čínským firmám. Těm by trvalo ještě dekády, pokud by měly být konkurenceschopné v přirozeně se vyvíjejícím prostředí, neboť dohnat přes 100 let evoluce na poli spalovacích aut je těžké, některé automobilky tyto vozy vycizelovaly téměř k dokonalosti. Ale zásadní technologická změna je pro ně šancí vše urychlit. A ať už je způsobena čímkoli, nenechají si ji ujít.
Nyní už Číňané ani neskrývají, že přesně tohoto momentu chtějí využít k tomu, aby západní firmy zašlapali do země. Přiznalo to v prvé řadě čínské BYD, aktuálně největší tamní automobilka, která už za velkou zdí pokořila dlouho vedoucí VW a brzy zřejmě překoná také Teslu globálními prodeji elektrických aut.
„Věřím, že přišel čas čínských značek,” řekl zakladatel a šéf BYD Wang Chuanfu na akci, kterou chce sjednotit tamní výrobce v boji proti západním konkurentům. Podle jeho slov nadešel čas spojit čínský automobilový průmysl s jasnými cíli - „zdemolovat staré legendy“ a „ustanovit Čínu jako globální automobilovou velmoc”. Jeho prohlášení doprovázelo video, které zmiňuje založení tuctu dnes nejvýznamnějších domácích výrobců od státní automobilky FAW Group v roce 1956 až po výrobce elektromobilů jako Nio, kteří přišli na svět v poslední dekádě. Snímek ukazuje dramatické záběry s komentářem: „Naše příběhy se liší, ale sdílí stejný směr. Není rozdíl mezi 'ty' a 'já',” praví dále.
Konkurenti BYD tomu povětšinou tleskají. „Jsem hrdý na čínský automobilový průmysl!” řekl k věci William Li, generální ředitel automobilky Nio. „Měli bychom se poučit z úspěchu BYD,” dodal. S chválou se přidal také Li Xiang, šéf Li Auto, ne všichni jsou ale z nové výzvy na větvi. Podle opatrněji uvažujících manažerů ale takto otevřená snaha akorát zvyšuje regulační rizika pro čínské značky v zámoří i v Evropě.
Právě fakt, že největší čínské značky už ani opatrně nepřešlapují na místě, ale s bojovými výkřiky vyráží na zteč, je na celé věci nejvarovnější. Už nemají strach, už tuší, že „mají zameteno”, ale kým? A proč vlastně? Cestu jim umetají především zelení socialisté z obou stran Atlantiku, kteří by měli primárně hájit naše zájmy. Dělají ale pravý opak a buď nedomýšlí následky svého jednání, popř. neví, co vlastně dělají. Těžko říci, kterou z těchto dvou mizerných možností si vybrat.



BYD s modely jako Atto 3 stále více vládne automobilovému světu. Teď už se ani nestydí za to, že to je jeho hlavní cíl. A my se musíme ptát, proč k tomu BYD a dalším čínským automobilkám zametáme cestu. Foto: BYD
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Čínské Porsche za cenu Škody vyzvala na souboj násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
včeraNové Audi RS6 nachytali při testech. Má znovu spalovací motor, i když takové auto už vůbec nemělo existovat
27.9.2025První elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
25.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Bagnaia vítězem, Marc Marquez mistrem světa včera 15:00
- Bulega zůstal v neděli neporažený včera 14:00
- Öncü vyhrál nedělní Supersporty, 17. Vostatek včera 12:00
- Vítězem Superpole Sprint Race se stal Bulega včera 07:30
- Vítězem Moto2 Holgado, 13. Salač včera 07:00
Nejnovější články
Toto jsou nejspolehlivější verze Volkswagenu Golf vůbec. Narazíte na ně už jen v bazarech, stojí překvapivě málo
před 11 hodinamiNěmecké automobilové firmy začínají padat jako kostky domina. A pokud nekrachují, propouští ve velkém
včeraČínské Porsche za cenu Škody vyzvala na souboj násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
včeraVolkswagen teď sám začal dělat to, kvůli čemu ještě loni žaloval své vlastní dealery
včeraCeny kdysi nejrychlejšího luxusního sedanu světa spadly legračně nízko, auto schopné vozit rodinu hodně přes 300 km/h nestojí víc než lepší Škoda
včera
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 09.28. 23:09 - Kavis
- Onboard videa 09.28. 21:12 - brnenska.odchytova
- Politický koutek 09.28. 20:46 - Brus
- IT poradna 09.28. 15:28 - pavproch
- Za kolik jezdíte s benzínem? 09.28. 12:11 - Snowman000
- OBD diag pro moje brmbrmbrm 09.28. 11:27 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.27. 20:55 - řidičBOB
- phev sup/passat vs EV vs rav4? 09.27. 18:48 - řidičBOB