Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čtvrtá největší automobilka světa vzdala lobbování za smysluplnější regulace EU, bude si dál dělat už jen co sama chce
15.1.2023 | Petr Miler
Z evropského světa aut se čím dál víc stává exemplární případ nepřímo plánovaného hospodářství, a tak není divu, že si pro sebe automobilky snaží vylobbovat co nejlepší podmínky u politiků. Některé se tedy vlastně už ani nesnaží, jedna z těch největších to právě vzdala.
Říkáme to už déle než dekádu a je to bohužel stále pravdivější. O tom, co je vám nabídnuto v podobě nových aut, zejména v zemích EU stále méně rozhodujete vy jako zákazníci a stále více o tom rozhodují politické a úřednické struktury EU. Situace nyní zašla dokonce až tak daleko, že má být za pár let nařízen způsob pohonu, kterým bude váš vůz vybaven, i když může být pro vámi zamýšlené využití naprosto nevhodný.
Vždy se v tomto kontextu ptáme, do jaké míry jsou tyto věci činěny proti vůli nejen zákazníků, ale i samotných automobilek, které vždy - nepřekvapivě - mocně lobbovaly za to, aby pro ně nová pravidla mohla být co nejpříhodnější. Pokud ale máme soudit podle slov Carlose Tavarese, šéfa čtvrté největší automobilky světa Stellantis, pak se i tyto snahy zcela vymykají jakékoli kontrole a EU si dělá jednoduše to, co sama chce.
Tavares tak (nutno dodat po loňském vystoupení z asociace evropských výrobců ACEA s cílem lobbovat za své zájmy samostatně) nyní zastavil veškerý lobbying v Evropě bez ohledu na zvolené prostředky. Šéf Stellantisu situaci pochopitelně popisuje diplomaticky, z jeho slov ale vyplývá, že jím řízené značky už nemohou čekat na to, co EU vymyslí a kdy to uvede v platnost, firma musí jet podle svých not a snažit se politická a úřednická omezení předcházet.
„Už nemáme lobbisty. Už nevyjednáváme,“ říká Tavares. „Už nemůžeme čekat, až vlády přijmou rozhodnutí - musíme být rychlejší než regulace,“ dodává. Co si z toho přesně vzít, je otázkou, je ale zjevné, že Tavares by byl pořád rád, kdyby politici přestali ideologicky diktovat, co mají automobilky dělat, nechali je racionálně nabízet, co zákazníci chtějí a přitom řešit i jiné problémy.
„Podle mého názoru existují dva způsoby, jak se dívat na svět, jak vyřešit problémy s CO2: Je tu pragmatický pohled a je tu dogmatický pohled,“ říká Tavares. „Pragmatický pohled se snaží co nejširší a nejefektivnější snížení emisí CO2 pomocí chytré kombinace technologií pohonu. Dogmatický pohled věří, že tohoto cíle lze dosáhnout pouze s bateriovými elektrickými vozidly,“ dodává suše.
Že to Tavares nepovažuje za dobrý nápad, dosvědčuje nejen citované, ale i jeho další poznámka. Diktováním podoby nových aut bude stále více lidí vytlačováno na trh ojetin, který takto pochopitelně regulovat nelze, auta na něm kolující byla dávno vyrobena a prodána podle jiných pravidel. To bude mít za následek stále intenzivnější provoz starších aut a jejich stále vyšší ceny. Komu to má pomoci, neví asi nikdo soudný, Stellantis už ale za nic s EU ani u EU bojovat raději nebude, zkusí se i na tak zregulovaném trhu chytit s vlastním přístupem.

Carlos Tavares dlouhodobě kritizuje EU za snahu nařídit konkrétní řešení pohonu aut. Nyní se už ani nechce s EU bavit o tom, co bude dál, zvolí vlastní cestu. Foto: Stellantis
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Přelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje ne něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
dnesUnikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
včeraZapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025
Nejnovější články
Majitel elektromobilu od nové automobilky pravidelně zažívá noční můry, ze spirály selhání auta i servisu nedokáže uniknout
před 6 hodinamiDalší tradiční evropský dodavatel automobilek skončil a odevzdává se Číňanům. „Už se tady nedá nic vydělat,” říká šéf
před 7 hodinamiBMW dál nesází vše na jednu kartu, do tří let začne svá auta osazovat neobvyklým typem pohonu
před 9 hodinamiRusové ukázali nový všudychod jako z dob SSSR. Stroj zvaný Hvězda nezastaví nic, ujede až 1 000 km v kuse klidně i bažinami
před 10 hodinamiKombíky Volva končí bez nástupce, tento je další v řadě. Z klasických aut značky zbývá jen poslední mohykán
dnes
Živá témata na fóru
- Politický koutek 09.03. 21:01 - Stepan
- BMW Divize 09.03. 15:06 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.03. 14:05 - pavproch
- Sněh. řetězy Thule K-summit K23 + K45 09.03. 12:27 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 09.03. 12:26 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 09.03. 10:56 - M.Z.
- Onboard videa 09.02. 20:22 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 09.02. 16:16 - Carrert93