Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Čtvrtá největší automobilka světa vzdala lobbování za smysluplnější regulace EU, bude si dál dělat už jen co sama chce
15.1.2023 | Petr Miler
Z evropského světa aut se čím dál víc stává exemplární případ nepřímo plánovaného hospodářství, a tak není divu, že si pro sebe automobilky snaží vylobbovat co nejlepší podmínky u politiků. Některé se tedy vlastně už ani nesnaží, jedna z těch největších to právě vzdala.
Říkáme to už déle než dekádu a je to bohužel stále pravdivější. O tom, co je vám nabídnuto v podobě nových aut, zejména v zemích EU stále méně rozhodujete vy jako zákazníci a stále více o tom rozhodují politické a úřednické struktury EU. Situace nyní zašla dokonce až tak daleko, že má být za pár let nařízen způsob pohonu, kterým bude váš vůz vybaven, i když může být pro vámi zamýšlené využití naprosto nevhodný.
Vždy se v tomto kontextu ptáme, do jaké míry jsou tyto věci činěny proti vůli nejen zákazníků, ale i samotných automobilek, které vždy - nepřekvapivě - mocně lobbovaly za to, aby pro ně nová pravidla mohla být co nejpříhodnější. Pokud ale máme soudit podle slov Carlose Tavarese, šéfa čtvrté největší automobilky světa Stellantis, pak se i tyto snahy zcela vymykají jakékoli kontrole a EU si dělá jednoduše to, co sama chce.
Tavares tak (nutno dodat po loňském vystoupení z asociace evropských výrobců ACEA s cílem lobbovat za své zájmy samostatně) nyní zastavil veškerý lobbying v Evropě bez ohledu na zvolené prostředky. Šéf Stellantisu situaci pochopitelně popisuje diplomaticky, z jeho slov ale vyplývá, že jím řízené značky už nemohou čekat na to, co EU vymyslí a kdy to uvede v platnost, firma musí jet podle svých not a snažit se politická a úřednická omezení předcházet.
„Už nemáme lobbisty. Už nevyjednáváme,“ říká Tavares. „Už nemůžeme čekat, až vlády přijmou rozhodnutí - musíme být rychlejší než regulace,“ dodává. Co si z toho přesně vzít, je otázkou, je ale zjevné, že Tavares by byl pořád rád, kdyby politici přestali ideologicky diktovat, co mají automobilky dělat, nechali je racionálně nabízet, co zákazníci chtějí a přitom řešit i jiné problémy.
„Podle mého názoru existují dva způsoby, jak se dívat na svět, jak vyřešit problémy s CO2: Je tu pragmatický pohled a je tu dogmatický pohled,“ říká Tavares. „Pragmatický pohled se snaží co nejširší a nejefektivnější snížení emisí CO2 pomocí chytré kombinace technologií pohonu. Dogmatický pohled věří, že tohoto cíle lze dosáhnout pouze s bateriovými elektrickými vozidly,“ dodává suše.
Že to Tavares nepovažuje za dobrý nápad, dosvědčuje nejen citované, ale i jeho další poznámka. Diktováním podoby nových aut bude stále více lidí vytlačováno na trh ojetin, který takto pochopitelně regulovat nelze, auta na něm kolující byla dávno vyrobena a prodána podle jiných pravidel. To bude mít za následek stále intenzivnější provoz starších aut a jejich stále vyšší ceny. Komu to má pomoci, neví asi nikdo soudný, Stellantis už ale za nic s EU ani u EU bojovat raději nebude, zkusí se i na tak zregulovaném trhu chytit s vlastním přístupem.

Carlos Tavares dlouhodobě kritizuje EU za snahu nařídit konkrétní řešení pohonu aut. Nyní se už ani nechce s EU bavit o tom, co bude dál, zvolí vlastní cestu. Foto: Stellantis
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
před 2 hodinamiSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nejnovější články
Ford v roce 2023 za 50 miliard předělal továrnu v Kolíně na výrobu elektroaut, teď mu v ní stávkují zaměstnanci kvůli hromadnému propouštění
před hodinouNepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
před 2 hodinamiSymbol stupidity moderních aut v USA končí, pravidla vytvářející iluzi efektivity start-stopu se změní
před 3 hodinamiChladič, nádrž, řadička. Fiat ukázal první vyrobené nové spalovací pětistovky, zažehne znovu lásku k dnes neprodejnému bestselleru?
před 5 hodinamiNissan je v „zoufalé situaci” a musí propustit skoro 20 tisíc lidí. Bývalý šéf mluví o kolapsu a úplném rozkladu spojení s Renaultem
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva