Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další dvě SUV končí bez nástupce jako propadáky, doba snadného prodeje čehokoli je minulostí
27.10.2021 | Petr Miler
Muselo to přijít stejně nevyhnutelně jako přijde pád akcií Tesly, jedinou otázkou bylo, kdy se to stane. Vypadá to, že „teď” je ta správná odpověď, SUV-cokoli už zjevně není automatickým receptem na úspěch.
Tesla se tento týden postarala o další mediální senzaci, když hodnota jejích akcií překonala hranici 1 000 dolarů a tržní kapitalizace firmy přesáhla 1 bilion dolarů. Je to z jakéhokoli pohledu naprosto absurdní. Firma nemá v tuto chvíli ani třicetinový obrat své hodnoty, je navíc třeba dodat, že jde o obrat primárně za zboží, tedy z podstaty nízkomaržovou věc. Předchozí rekordman v tomto ohledu byl Facebook, jehož hodnota na burze přesáhla 1 bilion dolarů ve chvíli, kdy měl asi dvanáctinový obrat. Už to je samo o sobě velkým rozdílem, a to šlo o obrat výlučně na službách, z podstaty vysokomaržovou věc.
Hodnota Tesly je už nějaký čas největší akciovou bublinou dějin, zatím se ale stále absurdněji nafukuje ze stále absurdnějších důvodů. Posledním hlavním impulsem byla objednávka 100 tisíc aut Hertzem údajně za plnou cenu, což je sice zajímavé, ale co to nakonec u beztak extrémně nadhodnocené firmy znamená? Jiné velké automobilky po dekády dodávaly půjčovnám nesrovnatelně více aut - každá samostatně - a dnes jich budete muset dát dohromady desítky, aby hodnotu Tesly vyrovnaly.
Je docela legrační, že Volvo v tuto chvíli přemýšlí, jestli vstoupí na burzu s očekávanou hodnotou 23 nebo 18 miliard dolarů, když hodnota Tesly jen za jeden den obchodování vzrostla o násobky kterékoli z těchto částek. A Volvo prodává podobné množství aut jako Tesla a představuje z podstaty mnohem udržitelnější podnikání. Tohle jsme ale probírali mnohokrát a akcie zatím stále rostou. Mohou vyrůst leckam, však snaha posuzovat hodnotu Tesly jakoukoli obvyklou optikou se s neúspěchem setkala už mnohokrát, jednou se ale s úspěchem setká. Jde hlavně o emocemi hnanou mánii, pro kterou se hledají snadno rozporovatelná racionální zdůvodnění.
Této situaci je na trhu aut podobná mánie rozpoutaná kolem SUV. V minulosti jsem se o důvodech, proč lidé tato auta vlastně tak chtějí, bavil s několika velmi schopnými lidmi automobilek a v podstatě nikdo pro to racionální vysvětlení neměl. Nedává totiž smysl, aby si někdo koupil vysoké, těžké a drahé auto s prakticky stejnou užitnou hodnotou jako to menší, lehčí a levnější. Pokud to ovšem není tak, že ho „prostě chce”, protože se mu „prostě líbí” nebo něco takového, s podobným vysvětlením se nakonec automobilky musely smířit a SUV „prostě nabídnout”. Racionální důvody, proč se ten či onen model prodává, se hledají spíše zpětně než předem.
Odbyt SUV zatím stále roste, je ale jasné, že jednou skončí. Stejně jako je jasné, že věčně nebude možné uspět na trhu s čímkoli, co přijde do této třídy. Dnes už jsme o jednom takovém autě psali, Mazda to v Evropě balí s CX-3 a máme pocit, že i ona spíše zpětně hledá důvody, proč tento vůz neuspěl. Menší než optimální vnitřní prostor zní jako důvod, ale ruku na srdce, je nějaké místo v Renaultu Captur? A vůbec, kolik kupců těchto auto je dnes jde vyzkoušet, natož pak tak, aby zkoumali třeba místo na zadních sedadlech? Spíše to vypadá, že CX-3 lidé „prostě nechtějí” a důvody se opět hledají zpětně.
Mazda v tom není sama, nejnověji se ke stejnému trápení přiznal i Renault. Ten podle kolegů z francouzského L'Argusu pošle do zapomnění hned dva modely - Koleos a Kadjar. U prvního jmenovaného není divu, to je s loňským 6 916 prodeji v Evropě jasný propadák, Kadjar si ale na první pohled zase tak zle nevede, loni ho koupilo skoro 64 tisíc lidí. Francouzům se ale nelíbí, že konkurenční Peugeot 3008 oslovuje dvakrát více zákazníků (a v domácí Francii jsou nůžky rozevřeny ještě citelně více), a tak jako s relativním propadákem skončí i s ním.
Nějaká další SUV přijdou, to je nebojte, Koleos a Kadjar to ale už nebudou. A tušíme, že další modely budou následovat - zatím jako dopad konkurenčního boje a jisté saturace trhu, stejně tak ale jednou přijde konec pád popularity jako takové. Kdy? To se s ohledem na iracionalitu mánie okolo nich těžko odhaduje, ale móda něčeho zkrátka přichází a odchází a fakt, že už dnes existují neúspěšné modely, že už není možné automaticky dobře prodávat jakýkoli vůz tohoto ražení, naznačuje, že tomu momentu jsme stále blíž.
Renault Koleos se s přízní zákazníků nepotkal a skončí bez nástupce. Foto: Renault
Kadjar si vede lépe, jasně ale prohrává s Peugeotem 3008 a skončí také. Foto: Renault
Zdroj: L'Argus
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 2 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva