Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Designér Lady se stydí za autory nových ledvinek BMW, totéž ho napadlo před 15 léty
26.9.2020 | Petr Miler
Budily rozpaky, už když se objevily na koncepčních autech, teď míří do výroby a rozpaky budí dál. Své k nim řekl i dlouholetý designér Lady, úplně to samé ho totiž napadlo už dávno.
S ohledem na vzhled většiny aut vzniklých v bývalém sovětském bloku se to nemusí zdát pravděpodobné, i automobilky fungující za železnou oponou ale měly své designéry. Nebyli neschopní, byli to kuchaři pokoušející se udělat svíčkovou z vody - postavit vzhledově opravdu zajímavé auto bylo s ohledem na limity technologicky postupně zastarávajícího průmyslu stále obtížnější. Však vzpomeňme na historii Škody - takové kupé 110 R bylo ještě velmi pěkné auto, „stodvacítka” a spol. už ani ne a od této řady odvozený Rapid byl spíše z nouze ctnost. Nakonec jako později Favorit, které dalo tvář Studio Bertone - ošklivý vůz to nebyl, limity výroby ale sebraly relativně atraktivnímu nápadu část šmrncu.
Také sovětský VAZ, dnes AvtoVAZ, měl své designéry. A mezi nimi i některé nápadité lidi, jako Vladimira Jarceva. Tento muž stojí třeba za ostrou verzí Lady Samara nebo modelem 2110, který byl též trochu vařením z vody. Později emigroval do Belgie, kde se osamostatnil a má své vlastní designové studio, které spolupracuje mj. s tuningovými firmami. Sám Jarcev tak tvoří různé modifikace existujících aut a v roce 2005 ho napadla bláznivá věc - dát tehdy novému BMW řady 3 E90 ledvinky od kapoty až k zemi.
Není to výmysl, skici takové podoby opravdu vznikly a přímo Jarcev je zveřejnil na svém profilu na Facebooku. Zkusil několik verzí a nyní věc komentuje tak, že to byl prostě nápad, za který se pak styděl. Nevíme, jestli se vám něco takového líbí, nebo ne, v kontextu současnosti už to ale asi nikoho nešokuje. Samo BMW totiž tento týden odhalilo nové generace modelů M3 a M4, které mají velmi podobné řešení předních ledvinek, pro které se rázem více hodí označení bobří zuby nebo nozdry.
Jarcev k tomu doslova říká: „Před 15 lety jsem se styděl, že jsem dostal nápad dát BMW hypertrofované masky chladiče. Teď se stydím za designéry BMW, že je něco takového napadlo teď.” Dost ostrá slova na výměnu názorů mezi kolegy z oboru, ale celkem tomu rozumíme - novinka bavorské automobilky vypadá jako provokace za každou cenu, která v dnešní době nemá absolutně žádný funkční smysl a za hezkou ji označuje málokdo.
Lidé komentující věc na Facebooku v žertu říkají, že nerozumí, proč BMW dosud Jarceva nenajalo, evidentně ve svém uvažování má asi dekádu náskok před jeho vlastními lidmi. Jarcev k tomu ale jen lakonicky dodává, že lepší je pracovat na volné noze než být najat kýmkoli. Podívejte se na jeho práci a současné ledvinky nový eMek níže, jedna z Jarcevových verzí má k dnešní realitě docela blízko.




Takto známý ruský designér Lady namaloval možnou podobu ledvinek BMW už v roce 2005. Hrdý na to ale nebyl a není. Grafika: Vladimir Jarcev@Facebook




Jarcev v dobách práce pro Ladu i se „svým” VAZem 2110. Foto: Vladimir Jarcev@Facebook






Pro srovnání podoba ledvinek současných BMW M3 a M4. Foto: BMW
Zdroj: Vladimir Jarcev@Facebook
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 10 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 2 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 4 hodinami
Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací jsou ještě varovnější, klesly na úplné dno
před 5 hodinami
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
před 7 hodinami
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
