Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Faleš moderních aut nezná mezí, první značka otevřeně finguje už i hlučné starty
2.12.2019 | Petr Miler
Jsou chvíle, kdy si člověk uvědomí genialitu myšlenky stojící za filmem Matrix. Evidentně míříme tím směrem, v automobilovém světě rychleji než jinde.
Kdybyste měli jedním slovem shrnout realitu současného automobilového světa, jaké slovo byste použili? Někdo by možná řekl „emise”, jiný „spotřeba”, další „efektivita” a určitě by se našli lidé tvrdící něco jako „elektromobil” nebo pro změnu „euroteror”. Já bych sáhl po úplně jiném slovu: Faleš.
Na dnešních autech je falešných tolik věcí, že už se pomalu ztrácí spojitost mezi tím, čím měla být a čím ve skutečnosti jsou. Přijdeme k autu s nespočtem falešných vstupů a výdechů vzduchu na karoserii, které je zakončeno falešnými výfuky, usedneme do interiéru s falešným obšitím palubky kůží a obloženým falešným dřevem nebo karbonem, uzmeme do rukou falešný závodní volant plochý na spodní straně a vyjedeme. Faleš končí? Ne, začíná, protože z reproduktorů se ozve falešný zvuk motoru, který navodí tu správnou atmosféru, opačné frekvence rušící pazvuky navodí falešné ticho, automat začne falešně škubat, aby navodil „závodní pocity” a k tomu se ozve falešné bublání výfuku při deceleraci. Mimo jiné.
Co zažíváme v dnešních autech, není realita, je do jisté míry fikce, hra na city. Realita totiž přestala být důležitá, ale pocity z ní nikoli. Automobilky by mohly zkusit zabrat a udělat normu z nové reality, jako jsou třeba skoro tichá sportovní auta nebo vnější design bez velkých masek chladiče, které dnes už ani u konvenčních modelů nejsou pořádně třeba. Ale proč se snažit, když předstírání něčeho, co lide očekávají spíše, vyjde levněji a výrobci tím riskují maximálně pár nejapných poznámek novinářů?
K falešným projevům auta se nyní přidává další, který je z úplně stejného ranku. Auta byla po dekády po studeném startu motoru hlučnější, někdy i velmi hlučná. Důvody jsme kdysi detailně rozebírali - není to jen vyššími otáčkami, ale třeba i bohatostí směsi, zatuhlým olejem a dalšími faktory, které si stále můžete prostudovat. Ani to u nejmodernějších aut zjevně není třeba, navíc s povinnými filtry pevných částic u benzinů se i svérázné kouzlo hlučnějších studených startů vytrácí.
Co s tím? Budeme rádi, že auto ranním zimním startem neruší sousedy a necháme to být? „Kdeže, začneme hlučný start simulovat!” řekli si očividně u Mercedesu a pro model AMG zavedli funkci Emotion Start, řekněme Emotivní start. Auto v takovém případě při startu otevře klapky výfuku, zvýší volnoběžné otáčky na 2 100 za minutu a ranní hluk je zpátky. Říci na tomto místě, co si o tom upřímně myslím, už si od mě na těchto stránkách nikdy nic nepřečtete.
Nechápejte mě špatně, jsem nadšenec možná jako vy a mám rád hluk auta po studeném startu. Ale ten skutečný, ten, který musí být, ten vynucený okolnostmi, ten mechanicky poctivý a nezbytný. Třeba start BMW M5 E60 po hodinách stání je opojná symfonie pro 10 válců, ze které vám v uzavřeném prostoru třeští hlava a stejně se smějete. Ale napodobovat to? Imitovat to, když už to není nutné? To mi přijde absurdní.
Je v tomto směru bizarní, jak moc se postupně blížíme tomu, co znázorňovala podstata filmu Matrix - imitace všeho. Fakticky jsme tomu na hony vzdáleni, ale míříme přímo tím směrem. Imitujeme podobu auta, imitujeme jeho zvukové i jiné projevy, tak proč jednou neimitovat celé auto, celou jízdu, celý život? Pokud se smíříme s pocity a nehledíme na to, z čeho se berou, míříme k jedné velké simulaci reality, která neexistuje, ale ve které bychom chtěli žít. Je smutné, že auta jsou v tomto vývoji na samé špici peletonu.









Zvukový projev nejmodernějších Mercedesů je skutečný asi jako oficiální dynamické fotky Mercedesu-AMG A35 4Matic Sedan v prodloužené verzi - vůbec
Zdroj: Car and Driver
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
