Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Fiat omezil a teď už i zastavil výrobu elektrické 500 kvůli nezájmu, 17 let starý spalovací předchůdce se prodává násobně líp
8.3.2024 | Petr Miler
Jestli něco vhodně shrnuje vývoj na současném trhu s auty a pozici elektromobilů na něm, je to tohle. Začátek roku se nese ve znamení jednoho z jejich nejmenších tržních podílů v Evropě za poslední roky a Fiat 500e na to nepřekvapivě doplácí.
Ačkoli se někteří pokouší obraz současné existence elektrických aut v Evropě malovat v růžových barvách, žádná paráda to není. Na litrovou sklenici naplněnou půllitrem vody se vždy dá hledět lecjak, pokud ale shrneme statistická data JATO Dynamics za letošní leden, vyplývá z nich v prvé řadě jedno - z 1 011 281 prodaných aut bylo elektrických 120 536 vozů, což představuje 12% podíl na trhu. Je to nejnižší číslo za poslední rok a jeden z nejnižších podílů za posledních několik let. Pro srovnání - v lednu 2022 byl jejich podíl 10procentní, v březnu 2022 činil 14 %. Jestli takhle vypadá probíhající revoluce a překotný růst, pak jsme si pro tato substantiva a adjektiva asi zažili nesprávné významy.
To jsou ale pořád jen čísla, pro leckoho pořád abstraktní věci, tato data se ovšem konkrétně otiskují i do reálného dění kolem nás. Posledním důkazem budiž kroky koncernu Stellantis, mateřské firmy Fiatu, která si svého času bůhvíproč usmyslela, že z nástupce předchozího Fiatu 500 udělá jen elektromobil, ač je vůz technicky schopen přijmou za svůj i spalovací pohon. Vedle něj pak dál nabízí onu předchozí pětistovku jen s benzinovými jednotkami, i když jde o auto, které se ve stejné, pouze postupně modernizované podobě prodává od roku 2007.
Cílem bylo původní podobu moderního Fiatu 500 zardousit a v prodeji nechat jen tu elektrickou, ale kdy se to stane? Nikdy? Pokud Stellantis nepřijme jako fakt preference zákazníků a spalovací motor nedá i nové pětistovce, pak to vypadá jako jediná možná odpověď.
Fiat 500 je pro něj totiž naprosto klíčový model. Loni v Evropě jej prodal ve 173 187 kusech a stal se jedním z největších bestsellerů celého koncernu, jen Opelů Corsa a Peugeotů 208 se prodalo o fous víc. Novince ale pětistovka za své úspěchy nevděčí, tu prodejně překonává v poměru tří a více ku jedné onen 17 let starý model, což je naprosto fascinující. A tento stav trvá i letos - v lednu se v Evropě prodalo 11 013 modelů 500, elektrických z nich ale bylo jen 2 870 exemplářů. To už jsme téměř na poměru 4:1.
Není tedy divu, že zájem o 500e nedosahuje úrovně očekávané Fiatem. A ten dál omezuje jeho výrobu, jak informuje agentura Reuters. Kvůli nízké poptávce byla výroba v továrně v Mirafiori, kde se 500e vyrábí po boku hrstky Maserati, omezena už 12. února, kdy už bylo jasné, že letošní zájem o elektrickou pětistovku bude nevalný. Byla tak zrušena celá jedna ze dvou výrobních směn, ale ani to nestačilo, neboť tento týden byla výroba zastavena zcela. A ani to není konec.
Odborový svaz UILM dodává, že i poté se pojede na jednu směnu, a to až do 20. dubna. Také to je novinka. Reuters k tomu dodává, že Fiat doufá ve vzepětí prodejů elektrických modelů v reakci na nový italský dotační program s rozpočtem 950 milionů Eur (24 miliard Kč), který kupcům elektromobily zlevní až o 13 750 Eur (349 tisíc Kč) na kus. To by opravdu mohlo prodejům 500e pomoci. Nenechte si ale poté namluvit, že jeho vyšší prodeje jsou dílem poptávky - nejsou a nebudou, stejně jako téměř kdekoli tato auta prodávají jen peníze všech, kteří je nekupují. V Evropě bylo v lednu takových lidí očividně 88 procent, je pozoruhodné, že si to pořád nechají líbit...



Výroba Fiatu 500e v Mirafiori v tuto chvíli stojí kvůli nezájmu. A to po omezení produkce, které zastavení předcházelo, a bude jej také následovat. Překvapivé to věru není, elektrická pětistovka je ve své podstatě předražený nesmysl, třebaže hezký. Foto: Stellantis
Zdroje: Reuters, JATO Dynamics, Stellantis, UILM
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
před 11 hodinamiČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
1.4.2025Dodnes novou, zapomenutou Škodu Superb Combi v nabušené verzi nikdo nechce, stojí už míň než polovinu ceny nového auta
2.4.2025Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
2.4.2025EU vyměřila automobilkám na pokutách přes 11 miliard Kč, největší ránu schytal Volkswagen
2.4.2025Hezké Volvo? Kdeže, tohle je supersportovní kombík. Sen náruživých českých chalupářů si říká Nissan GT-R Wagon
2.4.2025
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.02. 19:01 - jerry
- Fiat a vše kolem nich 05.02. 16:23 - Stepan
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB