Ford Fiesta eWheelDrive 2013: elektrická Fiesta zaujme leda pohonem zadních kol

(+ videa) Ford namontoval elektromotory do kol a mluví o revoluci, její řešení však kromě Fiesty s pohonem zadních kol nic nového ani zajímavého nepřináší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Ford Fiesta eWheelDrive 2013: elektrická Fiesta zaujme leda pohonem zadních kol

29.4.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Ford Fiesta eWheelDrive 2013: elektrická Fiesta zaujme leda pohonem zadních kol

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Ford namontoval elektromotory do kol a mluví o revoluci, její řešení však kromě Fiesty s pohonem zadních kol nic nového ani zajímavého nepřináší.

Americký Protean Electric není jedinou společností zabývající se možností integrovat elektromotory do nábojů kol. Podobné řešení momentálně testuje rovněž evropské zastoupení automobilky Ford ve spolupráci s německou firmou Schaeffler.

Konstruktéři si pro přestavbu vybrali aktuální Fiestu, která přišla o původní spalovací jednotku, převodovku, nádrž a další komponenty pohonu. Místo nich je zde dvojice vodou chlazených elektromotorů s 66 kilowatty (90 koňmi), schopná při špičkovém zatížení dodat společný výkon 80 kW (109 koní) a nejvyšší točivý moment 700 newtonmetrů.

První Fiesta s pohonem zadních kol využívá sadu lithium-iontových akumulátorů umístěnou v motorovém prostoru, jejich konstrukce, způsob nebo čas napájení však zřejmě revoluci nezpůsobí. Ford jejich kapacitu ani hmotnost neuvádí, pouze připouští, že je možné instalovat je v prostoru pod podlahu a tím získat druhý zavazadelník, případně zkrátit auto na obou koncích při současném zachování místa pro posádku.

Jak můžete vidět na videosnímku pod článkem, inženýři Fordu se zásadnější přestavbou zadní nápravy Fiesty nezabývali. Elektromotory namontovali na konce původních vlečených ramen spojených torzně pružnou příčkou, a tak je možné očekávat stejné potíže s kvalitou jízdy z důvodu vysoké neodpružené hmotnosti jako u konceptu Proteanu.

Ford se tomuto tématu v tiskové zprávě vyhýbá, firma Schaeffler však na své stránce píše, že „k původním 45 kg, které váží kolo s brzdou a nábojem přidává elektromotor dalších 53 kg“. Z textu není zřejmé, jestli jde o navýšení na jedné anebo obou stranách, ani v jednom případě by však jízda po jiné než zrcadlově hladké silnici asi nebyla dvakrát příjemná.

Navíc jsou zde samozřejmě i další nevýhody související se samotným úložištěm elektrické energie, týkající se především času nabíjení a dojezdu. Ačkoli Schaeffler tvrdí, že chce do roku 2015 postavit dvojici pro sériovou výrobu připravených strojů, Fiesta eWheelDrive ani tentokrát stín elektromobilů nepřekračuje.


Ford Fiesta eWheelDrive 2013: elektrická Fiesta zaujme leda pohonem zadních kol - 1 - Ford Fiesta eWheelDrive 2013 01Ford Fiesta eWheelDrive 2013: elektrická Fiesta zaujme leda pohonem zadních kol - 2 - Ford Fiesta eWheelDrive 2013 02Ford Fiesta eWheelDrive 2013: elektrická Fiesta zaujme leda pohonem zadních kol - 3 - Ford Fiesta eWheelDrive 2013 03Ford Fiesta eWheelDrive 2013: elektrická Fiesta zaujme leda pohonem zadních kol - 4 - Ford Fiesta eWheelDrive 2013 04Ford Fiesta eWheelDrive 2013: elektrická Fiesta zaujme leda pohonem zadních kol - 5 - Ford Fiesta eWheelDrive 2013 05Ford Fiesta eWheelDrive 2013: elektrická Fiesta zaujme leda pohonem zadních kol - 6 - Ford Fiesta eWheelDrive 2013 06Ford Fiesta eWheelDrive 2013: elektrická Fiesta zaujme leda pohonem zadních kol - 7 - Ford Fiesta eWheelDrive 2013 07Ford Fiesta eWheelDrive 2013: elektrická Fiesta zaujme leda pohonem zadních kol - 8 - Ford Fiesta eWheelDrive 2013 08Ford Fiesta eWheelDrive 2013: elektrická Fiesta zaujme leda pohonem zadních kol - 9 - Ford Fiesta eWheelDrive 2013 09Ford Fiesta eWheelDrive 2013: elektrická Fiesta zaujme leda pohonem zadních kol - 10 - Ford Fiesta eWheelDrive 2013 10Ford Fiesta eWheelDrive 2013: elektrická Fiesta zaujme leda pohonem zadních kol - 11 - Ford Fiesta eWheelDrive 2013 11Ford Fiesta eWheelDrive 2013: elektrická Fiesta zaujme leda pohonem zadních kol - 12 - Ford Fiesta eWheelDrive 2013 12Ford Fiesta eWheelDrive 2013: elektrická Fiesta zaujme leda pohonem zadních kol - 13 - Ford Fiesta eWheelDrive 2013 13Ford Fiesta eWheelDrive 2013: elektrická Fiesta zaujme leda pohonem zadních kol - 14 - Ford Fiesta eWheelDrive 2013 14Ford Fiesta eWheelDrive 2013: elektrická Fiesta zaujme leda pohonem zadních kol - 15 - Ford Fiesta eWheelDrive 2013 15Ford Fiesta eWheelDrive 2013: elektrická Fiesta zaujme leda pohonem zadních kol - 16 - Ford Fiesta eWheelDrive 2013 16
Fordu se podařilo nacpat elektromotory do šestnáctipalcových kol

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.