Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford Focus potichu skončil ve výrobě, továrnu zavřou. Firmě nestál ani za jednu ušmudlanou fotku
před 2 hodinami | Petr Miler
Míra dekadence evropského Fordu vždy znovu ohromí. Bylo v prvé řadě nepochopitelné, že Focus měl skončit, je nepochopitelné, že skutečně skončil. A zůstane nepochopitelné, jak skončil, tohle je jedním slovem ostuda.
Pokud byste nabízeli nějaký produkt, který by definoval celou moderní éru existence vaší firmy, byl symbolem obratu od průměrnosti k excelenci, oslovil přes 12 milionů zákazníků, do poslední chvíle obchodně fungoval daleko lépe, než k čemu by jej předurčovalo vaše zacházení s ním a zůstával jedním z největších hitů svého druhu na trhu s použitým zbožím, co byste s ním dělali? Hýčkali ho, dál rozvíjeli a doufali, že s čímkoli, co jej bude následovat nešlápnete vedle?
To zní rozumně, představte si takový Apple a iPhone, dělá to s ním podobně. V případě Fordu Focus, který definují přesně výše použitá slova, ale firma zvolila jinou strategii - vzala ohromné vidle, napřáhla se a do Fucusu je s rozběhem zapíchla. A když v krvi sténal posledními záchvěvy života, nechala jej být a místo toho se vydala leštit peří svých protežovaných loserů.
Zní to stejně absurdně jako neuvěřitelně, ale přesně tohle se stalo. A hlava nebere, jak to vůbec modrý ovál mohl dopustit, toto musí vstoupit do dějin jako jedno z největších manažerských selhání v celé historii automobilismu. Focus skutečně byl vozem, který zastavil úpadek Fordu v 90. letech a definoval celou jeho moderní tvář - v podstatě vše, co od té doby automobilka dělala, byl nějakým způsobem derivované od Focus, jeho designu, charakteru, image, pověsti... Dosaďte si. I z takového Mondea se stal jakýsi větší Focus, i z takové Fiesty se stal menší. Ale se všemi těmito modely už je dnes amen.
Mondeo „zařvalo” v roce 2022, Fiesta o rok později. Nástupce tyto modely nedostaly, místo nich přišly vymodlené propadáky, které nekupuje skoro nikdo. Focus ale jel dál a i letos, kdy bylo dávno jasné, že skončí též a v nabídce firmy se krčil v rohu jako promrzlý ratlík, oslovil letos do září 51 567 kupců a všechny elektrické modely dohromady překonal násobně. Na některé verze se dokonce do poslední chvíle stály fronty, přesto tento model skutečně skončil. Navíc jak.
Jen díky lokálním médiím jsme se dozvěděli, že poslední Focus sjel z výrobní linky továrny v Saarlouis minulý pátek 14. listopadu. Ford ani do poslední chvíle nevěděl, kdy přesně poslední auto vyrobí - původně měla produkce skončit ke konci listopadu, pak 21. listopadu, nakonec se tak stalo 14. listopadu.
Požádali jsme včera o ověření této informace samotnou automobilku s tím, jestli bychom mohli vidět poslední vyrobené auto, jako tomu bylo v případě verze ST. A dostali ohromující odpověď - Ford potvrdil, že Focus skutečně skončil minulý pátek, žádná fotka posledního vyrobeného auta ale nebyla pořízena! To je jak pohřeb válečného hrdiny bez zásluh a fanfár. A co hůř, mluvčí nám jen poslal video z facebookové skupiny zaměstnanců firmy, kteří si natočili, jak výrobou putuje základ posledního auta s nápisem „LETZTER”, tedy poslední. A informaci, že vůz měl nakonec bílý lak.
Je to nejenže absurdní a neuvěřitelné, je to i hanebné.
Bez zajímavosti není ani to, že Focus končí bez jakéhokoli, byť nepřímého nástupce a pro továrnu v Saarloouis nemá Ford ani jiné využití. Tu tedy zavře - hned s koncem Focusu bude propuštěna většina zbývajících zaměstnanců, zbytek se bude na místě ještě nějaký ten pátek zabývat výrobou dílů pro jiné modely. V příštím roce skončí i ti a pak nejspíš nepřijde nic. Ford se pokoušel najít pro tuto továrnu kupce, nakonec ji ale nechtěli ani Číňané, ani firmy z jiných oborů. Aktuálně se spekuluje o možném zájmu jistého výrobce farmaceutik, ale takových náznaků už tu bylo...
Smutné, smutné, smutné.


Poslední Ford Focus ST stál automobilce aspoň za tyto dvě ušmudlané fotky, poslední Focus vůbec ani to. A podívejte se na přiložené video, které pořídil někdo ze zaměstnanců a sám Ford jej šíří jako možná jediné existující poslední sbohem. Je to všeříkající. Foto: Ford
Zdroje: Saarbrücker Zeitung, Data Force, Ford
Bleskovky
Lamborghini konečně začalo vyrábět svůj „levný” hybridní sporťák, podívejte se na něj na montážní lince
včera
Muž ukradl autobus MHD. Jezdil s ním i s lidmi normálně po městě, dokonce nenechal nastoupit člověka s propadlou „síťovkou”
16.11.2025
Číňané zkusili napodobit slavnou reklamu Land Roveru s vlastním off-roadem. Selhali tak, že se teď musí omlouvat celé zemi
14.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zítra začínají testy MotoGP ve Valencii včera 22:47
- MS-Supersport 2026: 8 značek, 29 jezdců - 2 Češi včera 09:00
- Šampioni 2025 včera 09:00
- Další vítězství Bezzecchiho s motocyklem Aprilia 16.11.2025
- Nečekané vítězství pro Izana Guevaru, 14. Salač 16.11.2025
Nejčtenější články
Reálný zájem o elektrická auta v půjčovnách je téměř nulový, ani Nizozemci je prakticky vůbec nechtějí
21.10.2025
Opuštěný luxusní hotel skrývá i 9 let po svém zavření flotilu zanedbaných luxusních aut, tady se zastavil čas
21.10.2025
Spalovací motory zdaleka neřekly poslední slovo, říká vývojový šéf Ferrari, dostane z nich prý ještě daleko víc
21.10.2025
Volbu německého auta roku asi ovládli zahraniční novináři. Z pěti nejlepších vozů není německý ani jeden
21.10.2025
Motor 1,8 bez turba, látkové gauče místo sedaček, „švihadla”. K mání je spása odpůrců moderny jako dodnes nejeté auto
21.10.2025
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 11.18. 08:39 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.18. 07:37 - Brus
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 11.18. 07:22 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.17. 23:33 - rhinos
- Lampárna (stěžovatelna) 11.17. 21:26 - řidičBOB
- whitelist & blacklist 11.17. 17:40 - GeneHawkins
- IT poradna 11.17. 14:43 - rhinos
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.17. 13:54 - řidičBOB
