Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ford prodělává 697 tisíc Kč na každém prodaném elektromobilu, už brzdí s koncem spalovacích motorů
31.7.2023 | Petr Miler
A je třeba dodat, že jde o ten nejoptimističtější možný pohled na věc, realita bude podle všeho ještě horší. Navenek to modrý ovál absurdně prezentuje jako výhodu, uvnitř už se ale začínají hýbat ledy.
Teprve včera jsme vás informovali o masivně rostoucích prodělcích Fordu na elektrických autech. Firma pro letošek nečekala nic krásného, přesto musela své pesimistické vize přehodnotit k ještě horšímu stavu - původně předpokládala, že v roce 2023 prodělá na elektrických vozech 3 miliardy USD, tedy, asi 65 miliard Kč. Nyní už očekává, že ztráty z prodeje elektromobilů letos dosáhnou 4,5 miliardy dolarů, asi 98 miliard korun. A nikde není psáno, že její výhled do budoucnosti neprojde další korekcí.
Na věc se ale dá podívat i jinak, optikou ztrát na jednom prodaném voze. Divize Model e, která má Fordy s elektrickým pohonem výlučně na starosti, měla v druhém letošním kvartálu velkoobchodně prodat 34 tisíc aut, takže stačí celkem jednoduchá matematika, abychom se dopočítali ztráty 32 000 dolarů a každé prodaném voze. To znamená, že s každým prodaným elektromobilem Ford odepíše asi 697 tisíc Kč, to se vyplatí.
Ďábel se ale skrývá v detailech, jak praví klasik. Pokud si vzpomenete, za první kvartál Ford takto prodělal 1,28 milionu Kč na každém elektromobilu, jeho maloobchodní prodeje elektroaut ale z kvartálu na kvartál klesají a ztráta roste. Prodělek na každém autě by tedy měl být ještě vyšší, nikoli nižší, Ford ale komplexně reportuje jen ona velkoobchodní čísla týkající se odbytu elektromobilů, kde se zřejmě skrývají i tisíce a tisíce skladových aut. Není způsob, jak zjistit celou pravdu, tu zná jen Ford. A chlubit se takovými věcmi nebude, už ztráta skoro 700 tisíc na každém velkoobchodně prodaném autě je dost děsivá.
Pikantní je, že Ford tento stav prezentuje oficiálně jako skvělou věc: „Krátkodobá rychlost přijímání elektromobilů ze strany zákazníků bude nižší, než jsme čekali, z toho ale budou profitovat ti, kteří se snaží jako první,” řekl k věci Jim Farley, šéf automobilky. Zatím z toho velký profit není...
A dění uvnitř značky naznačuje, že taková slova jsou spíše sedativem pro investory. Nejlépe o tom svědčí vyjádření Marka Rushbrooka, šéfa divize Ford Performance, který popřel zprávy o tom, že by Ford chystal konec osmiválcových motorů s tím, jak přechází na elektřinu. To by vzhledem k posedlosti automobilky i dávalo smysl, tváří v tváří faktu, že zisky z prodeje spalovacích aut doslova záplatují ztráty z prodeje elektromobilů, si to ale stěží může dovolit.
„Nestanovili jsme žádné koncové datum,” řekl Rushbrook s tím, že tržní regulace sice činí spalovací motory náročnější na vývoj a uvádění na trh, přesto s ním nekončí. „Kdo může upřímně říci, co se bude dít s předpisy, ale dokud budeme moci, budeme je vyrábět,” dodal mnohem rozumněji k budoucnosti motorů V8 v nabídce modrého oválu. Pokud automobilka „bude prodávat, dokud bude moci” i osmiválce, proč by končila s čímkoli menším? Je to pořád stejná hra na čistě elektrickou budoucnost, která nepřichází a hned tak přijít ani nemůže.



Sám Ford přiznává, že Mustangů Mach-E za druhý kvartál vyrobil 38 497, prodal ale jen 8 633. Tudy asi povede cesta k rozporu mezi malo- a velkoobchodními prodeji, i při počítání těch druhých zmíněných ale automobilka prodělává na každém elektroautě majlant. Není tak divu, že se spalovacími vozy zase tak moc skončit nechce. Foto: Ford
Zdroje: Carscoops, Ford, Car Sales
Bleskovky
Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
včeraMuž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
18.6.2025Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nový Nissan Leaf je v běžných verzích ošizený tak moc, že oficiální fotky ukazují v podstatě úplně jiné auto
před 4 hodinamiSpása pro staromilce. Další automobilka vrací do výroby 20 let nevyráběné auto, tedy alespoň tak, jak se pořád dá
před 6 hodinamiMercedes nepochopil nic. Osmiválec C63 nevrátí, elektrický sporťák s umělým zvukem motoru V8 vám ale nadělí
před 7 hodinamiNové SUV Lady dostalo do výbavy světový unikát v ruském stylu, jasno je i v tom, zda čekat na pohon 4x4
před 9 hodinamiBMW začne své vozy osazovat lepší a levnější náhradou karbonových vláken, může změnit svět aut
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Cupra obecně 06.21. 16:38 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 06.21. 14:31 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 06.21. 10:33 - pavproch
- Cyklistické vlákno 06.21. 10:28 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 06.20. 17:34 - Truck Daškam
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 06.20. 15:45 - Eda
- Sraz Autoforum.cz dotaznik - miesto 06.19. 20:38 - M.Z.
- automat 4x4 "ku stavbe" 06.19. 11:31 - M.Z.