Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
GM zrušil už jednou zastavené spuštění nové fabriky na elektromobily. Nezájem je takový, že teď doufá nejdřív v rok 2026
24.7.2024 | Petr Miler
Uběhlo jen pár měsíců od chvíle, kdy bylo její plánované spuštění zastaveno, přesto přichází další takový krok. Ze záměru vyrobit 1 milion elektrických aut v roce 2025 nezbylo vůbec nic, není o ně zájem.
Kdybychom měli v úvodu tohoto článku zmínit všechny automobilové značky, které už zrušily své od začátku nesmyslné cíle spojené s výrobou či prodejem elektrických aut, odradili bychom vás délkou celého výčtu od čtení čehokoli dalšího. Podstatně kratší by totiž byl seznam značek, které něco takového neudělaly. Včera své plány odpískalo dokonce i Porsche, u kterého se věřilo, že kombinace zaměření na dobře situovanou klientelu spolu s ne až tak dogmatickým přístupem k věci dovolí jejich naplnění. Nestalo se.
Vytvářet ale můžeme jiný seznam - přehled automobilek, které už dříve přehodnocené plány znovu přehodnocují. Teprve koncem loňského roku jsme psali o tom, že GM zastavil spuštění nové fabriky, kde se měly vyrábět nové elektromobily, protože nezájem o elektrická auta nedává prostor pro to přivést takovou továrnu k životu. Závod Orion Assembly se měl původně v novém rozjet letos, automobilka ale plánovaný start zrušila a stanovila nový, o 9 měsíců pozdější termín. Ani ten už neplatí.
V prosinci jsme ostatně psali, že „i oněch devět měsíců odkladu může být projevem velkého optimismu”. Bylo a my se musíme znovu ptát, z jakých dat automobilky při svých plánech vychází - je naprosto zřetelné, že téměř nikým nevyžádané zboží nemá šanci oslovit většinu trhu, přesto si GM ještě do poloviny července maloval, že příští rok smysluplně vyrobí 1 milion elektrických aut. Tohle také zrušil, a tak logicky musí novým záměrům přizpůsobovat i navazující plány.
Automobilka tak oznámila, že už jednou zastavené plány na spuštění nové továrny nedaleko Detroitu ruší. Fabrika, která měla sloužit mj. k výrobě nového elektrického Chevroletu Silverado tak nebude nic vyrábět ani letos, ani příští rok, ale prý až v polovině roku 2026. Oznámila to přímo generální ředitelka společnosti Mary Barra, jak informuje Bloomberg.
Analytici zmiňují, že toto přehodnocení už jednou přehodnocených záměrů jen podtrhuje nedosažitelnost onoho milionového výrobního záměru. Ani GM tak není imunní vůči nezájmu zákazníků, ač si do poslední chvíle maloval opak. Nyní ústy svého finančního šéfa Paula Jacobsona lakonicky konstatuje: „Pokračujeme v zajišťování toho, že budeme i nadále budovat své podnikání směrem k zákazníkům a tam, kde se nacházejí.”
S tím souvisí i další odklad spojený s dobíjecím hybridem Buicku, ani po tom GM necítí dostatečnou poptávku. Tomu rozumíme, stejně jako chápeme nynější vývoj. Pořád nám ale uniká, proč automobilky vůbec v nějaký moment začaly zákazníka ignorovat a došly k přesvědčení, že ho přinutí jednat podle svých, nikoli jeho představ. Smysl to nedávalo a nedává, nynějšímu revidování nesmyslných plánů a s nimi spojených marných investic se šlo bez problémů vyhnout.






Tato fabrika GM v Detroitu měla začít naplno fungovat letos, pak příští rok, teď platí rok 2026. Co asi ještě přijde? Foto: General Motors
Zdroje: General Motors, Bloomberg
Bleskovky
Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
před 4 hodinami1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
včeraPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Kia v Evropě začala testovat nový velký spalovací kombík, poprvé ho nafotili. Pokud Škoda odpíská stejnou Octavii, má problém
26.5.2025Největší evropský výrobce motorek definitivně padl, veškerá zbývající aktiva přechází do rukou Indů
26.5.2025BMW pořád dokáže udělat atraktivní, elegantní auto, ze kterého nebolí oči, vám ho ale nejspíš neprodá
26.5.2025Fernando Alonso se po trati GP Monaka prohnal v tisícikoňovém silničním Astonu, zabodoval tak víc než v samotné Velké ceně
26.5.2025V Evropě se začalo prodávat levné čínské rodinné auto. I když cestou k nám citelně zdražilo, pořád stojí relativně málo
26.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva