Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
GM zrušil už jednou zastavené spuštění nové fabriky na elektromobily. Nezájem je takový, že teď doufá nejdřív v rok 2026
24.7.2024 | Petr Miler
Uběhlo jen pár měsíců od chvíle, kdy bylo její plánované spuštění zastaveno, přesto přichází další takový krok. Ze záměru vyrobit 1 milion elektrických aut v roce 2025 nezbylo vůbec nic, není o ně zájem.
Kdybychom měli v úvodu tohoto článku zmínit všechny automobilové značky, které už zrušily své od začátku nesmyslné cíle spojené s výrobou či prodejem elektrických aut, odradili bychom vás délkou celého výčtu od čtení čehokoli dalšího. Podstatně kratší by totiž byl seznam značek, které něco takového neudělaly. Včera své plány odpískalo dokonce i Porsche, u kterého se věřilo, že kombinace zaměření na dobře situovanou klientelu spolu s ne až tak dogmatickým přístupem k věci dovolí jejich naplnění. Nestalo se.
Vytvářet ale můžeme jiný seznam - přehled automobilek, které už dříve přehodnocené plány znovu přehodnocují. Teprve koncem loňského roku jsme psali o tom, že GM zastavil spuštění nové fabriky, kde se měly vyrábět nové elektromobily, protože nezájem o elektrická auta nedává prostor pro to přivést takovou továrnu k životu. Závod Orion Assembly se měl původně v novém rozjet letos, automobilka ale plánovaný start zrušila a stanovila nový, o 9 měsíců pozdější termín. Ani ten už neplatí.
V prosinci jsme ostatně psali, že „i oněch devět měsíců odkladu může být projevem velkého optimismu”. Bylo a my se musíme znovu ptát, z jakých dat automobilky při svých plánech vychází - je naprosto zřetelné, že téměř nikým nevyžádané zboží nemá šanci oslovit většinu trhu, přesto si GM ještě do poloviny července maloval, že příští rok smysluplně vyrobí 1 milion elektrických aut. Tohle také zrušil, a tak logicky musí novým záměrům přizpůsobovat i navazující plány.
Automobilka tak oznámila, že už jednou zastavené plány na spuštění nové továrny nedaleko Detroitu ruší. Fabrika, která měla sloužit mj. k výrobě nového elektrického Chevroletu Silverado tak nebude nic vyrábět ani letos, ani příští rok, ale prý až v polovině roku 2026. Oznámila to přímo generální ředitelka společnosti Mary Barra, jak informuje Bloomberg.
Analytici zmiňují, že toto přehodnocení už jednou přehodnocených záměrů jen podtrhuje nedosažitelnost onoho milionového výrobního záměru. Ani GM tak není imunní vůči nezájmu zákazníků, ač si do poslední chvíle maloval opak. Nyní ústy svého finančního šéfa Paula Jacobsona lakonicky konstatuje: „Pokračujeme v zajišťování toho, že budeme i nadále budovat své podnikání směrem k zákazníkům a tam, kde se nacházejí.”
S tím souvisí i další odklad spojený s dobíjecím hybridem Buicku, ani po tom GM necítí dostatečnou poptávku. Tomu rozumíme, stejně jako chápeme nynější vývoj. Pořád nám ale uniká, proč automobilky vůbec v nějaký moment začaly zákazníka ignorovat a došly k přesvědčení, že ho přinutí jednat podle svých, nikoli jeho představ. Smysl to nedávalo a nedává, nynějšímu revidování nesmyslných plánů a s nimi spojených marných investic se šlo bez problémů vyhnout.






Tato fabrika GM v Detroitu měla začít naplno fungovat letos, pak příští rok, teď platí rok 2026. Co asi ještě přijde? Foto: General Motors
Zdroje: General Motors, Bloomberg
Bleskovky
Přelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje ne něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
dnesUnikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
včeraZapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Majitel elektromobilu od nové automobilky pravidelně zažívá noční můry, ze spirály selhání auta i servisu nedokáže uniknout
před 6 hodinamiDalší tradiční evropský dodavatel automobilek skončil a odevzdává se Číňanům. „Už se tady nedá nic vydělat,” říká šéf
před 7 hodinamiBMW dál nesází vše na jednu kartu, do tří let začne svá auta osazovat neobvyklým typem pohonu
před 9 hodinamiRusové ukázali nový všudychod jako z dob SSSR. Stroj zvaný Hvězda nezastaví nic, ujede až 1 000 km v kuse klidně i bažinami
před 10 hodinamiKombíky Volva končí bez nástupce, tento je další v řadě. Z klasických aut značky zbývá jen poslední mohykán
dnes
Živá témata na fóru
- Politický koutek 09.03. 21:01 - Stepan
- BMW Divize 09.03. 15:06 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.03. 14:05 - pavproch
- Sněh. řetězy Thule K-summit K23 + K45 09.03. 12:27 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 09.03. 12:26 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 09.03. 10:56 - M.Z.
- Onboard videa 09.02. 20:22 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 09.02. 16:16 - Carrert93